

INNEHÅLL
FRISKHET
ANVÄNDBARHET
Spänningseffekten är en guide för hur man blir av med dåliga idéer och gör bra bättre.
Jag har en ritual på lördagar, jag städar medan jag lyssnar på poddar. En av mina favoritpoddsändningar på lördag är Freakonomics. I ett avsnitt nyligen intervjuade de John List om hans bok, Spänningseffekten: Hur man gör bra idéer bra och storslagna idéer.
Efter att jag hörde den intervjun var jag tvungen att skaffa en kopia.
Varför så många idéer inte kan skalas
Ahhhh…”Skala” ditt företag. Varje entreprenörs dröm. Men varför kan så många idéer inte skala? Det är grundfrågan i kärnan av “Spänningseffekten“.
Kändisföretagarvärlden har förvandlat skalning av ditt företag till någon typ av helig gral. Skalning har blivit ett modeord, utan en hel del förståelse för hur man ställer in sig för framgång.
Och det är här”Spänningseffekten” kommer in. Den här boken erbjuder ett ramverk för att öka oddsen för att ditt företag faktiskt kommer att uppnå det där alltför sällsynta som kallas “skala”.
John List vänder upp och ner på antaganden
John list är professor vid University of Chicago, där han slog sig ihop med Freakonomics medförfattare Steven Levitt. Med den typen av partnerskap vet du att boken och begreppen inuti kommer att kittla din hjärna och få dig att se saker från ett nytt perspektiv.
Men List är mer än en professor. Han fick mycket erfarenhet på domstolen om skalning när han tjänstgjorde i Vita huset i Council of Economic Advisers i början av 2000-talet under Bushadministrationen.
Det är här han utformade policyer som skulle ge den största positiva effekten på det största antalet amerikanska medborgare till en rimlig kostnad. Han var också chefsekonom för Uber och senare på Lyft – två startups som nästan har skalat ner till en vetenskap.
Listans mantra är “De enda idéer som är värda att eftersträva är de som har potential att göra en betydande inverkan på människors liv. Och att översätta en idé till utbredd effekt kräver att den replikeras i stor skala.”
Hur spänningseffekten fungerar
Bokens grundläggande utgångspunkt är denna: Idéer skalas bara om de har vad List kallar “spänning”. Och för att skala framgångsrikt måste du veta OM idén kan skala och i så fall vilka kritiska framgångsfaktorer är inblandade.
I den första delen av boken diskuterar List om din idé är skalbar eller inte. Han introducerar vad han kallar de fem vitala tecknen;
- Falskt positivt: Där den aldrig riktigt hade spänning i första hand. Det var med andra ord en idé som fungerade i en situation, men som inte fungerade i en annan situation.
- Missbedöma representativiteten av en initial population eller situation: Det är när den ursprungliga idén implementeras med “de bästa” personerna, utrustningen eller ledningen – vilket är svårt att duplicera och upprepa i skala.
- Spillovers: Detta händer ofta när du försöker fixa ett problem, men omständigheterna (och människors beteende) ångrar det du har försökt skala.
- Ökande kostnader: Lärarnas löner är ett bra exempel. Säg att du vill locka de bästa lärarna till skolor, men för att göra det måste du betala lärare 200 000 USD. Det här är inte skalbart.
Den andra delen av boken utforskar ingredienserna för att framgångsrikt skala en idé. Här diskuterar List de fyra “hemligheterna” för skalning:
- Hitta rätt incitament: Pengar kan inte alltid köpa beteendeförändringar. Tänk istället på sociala incitament eller omedvetna motiveringar som rädsla för att missa eller förlora något.
- Använd inte bara medelvärden: Medelvärden säger inte så mycket om skalning. Det riktiga guldet finns i marginalen.
- Vet när du ska sluta: Fundera över vilka möjligheter du ger upp om du slutar. Blir du knuffad eller dragen för att sluta? Leta efter bättre möjligheter och dragkraft för förändring ungefär var sjätte månad.
- Bygg en skalningskultur: Om du vill skala måste du ha en kultur som stödjer skalning. Det måste vara mångsidigt, inkluderande och hållbart i skala
Att skala eller INTE att skala
Här är det bästa – allt behöver inte skalas! Det är rätt. Det finns människor som inte är skalbara, vissa produkter eller tjänster är avsiktligt inte utformade för att skala. Skalbarhet är med andra ord inte för alla.
Spänningseffekten är en guide för hur man blir av med dåliga idéer och gör bra bättre. Så oavsett om du väljer att skala eller inte, kommer förståelse av teknikerna bakom skalbarhet att hjälpa dig i alla aspekter av din verksamhet.
Bild: amazon