

Oavsett vilken bransch du är i är det viktigt att se till att du har tillräckligt med kapital för att upprätthålla din verksamhet året runt. Detta är dock särskilt viktigt om efterfrågan på dina produkter eller tjänster ebbar och strömmar baserad på säsongsvariationer, till exempel med pooltillbehör eller semesterdekorationer.
För det ändamålet svarade en panel av medlemmar i Young Entrepreneur Council (YEC) på följande fråga:
“Om du driver ett säsongsbetonat företag eller en som tjänar mer vinst under en viss tid på året, vad är ett steg du kan ta för att säkerställa att du är ekonomiskt stabil alla 12 månader på året? Varför är detta effektivt?”
Här är vad de rekommenderar att du gör för att ge dig själv mer ekonomisk sinnesro.
1. Tilldela tid till utvecklings- och försäljningscykler
“Sjuttio procent av våra intäkter sker inom fyra månader. I 12 år har vi möjliggjort en förutsägbar cykel i två delar: sju månaders utveckling och fem månaders försäljning. Genom att stabilisera vår förbränningshastighet kan vi göra otroligt exakta förutsägelser. Alla 12 heltidsanställda har arbetsuppgifter kopplade till utvecklings- och försäljningssäsongerna. Vid det här laget föredrar vi denna hypersäsongsvariation framför en mindre segmenterad tidslinje.” ~ Carmine Silano, CheerSounds Music
2. Erbjud exklusiva kuponger under lågsäsong
“Du kommer att ha en bättre chans att hålla dig ekonomiskt stabil alla 12 månader om året om du erbjuder dina kunder exklusiva kuponger under lågsäsong. Till exempel kan en trädgårdswebbplats fortfarande göra en Black Friday-rea och få in massor av vinster även om de flesta kunder inte kan plantera fröna omedelbart.” ~ John Brackett, Smash Balloon LLC
3. Introducera budgetfakturering
”Inför budgetfakturering där kunderna kan fördela sina kostnader över hela året istället för att betala stora betalningar under högsäsong. På så sätt skyddar du dig också mot driften att slösa på diskretionära utgifter. Du skulle också säkerställa ett stabilt kassaflöde genom att göra en årlig fakturering. Detta kommer att vara möjligt för dina kunder också, särskilt med högprisköp.” ~ Brian David Crane, Sprid fantastiska idéer
4. Överträffa tävlingen
“Om du driver en säsongsbetonad verksamhet är en hållbar strategi för att säkerställa stabilitet under hela året att överträffa konkurrenterna. Forskning är nyckeln. Du är aktiv under en viss tid på året, så du bör ägna resten av månaderna åt att förbereda dig för det. Det är effektivt eftersom kundernas preferenser förändras över tiden, men oavsett vad branschen kastar på dig är du förberedd.” ~ Stephanie Wells, formidabla former
5. Utveckla en långsiktig finansiell plan
“Det bästa sättet att säkerställa att du är ekonomiskt stabil hela året, även om du driver ett säsongsföretag, är att utveckla en långsiktig finansiell plan. Med andra ord bör du känna till dina kostnader under högsäsong och utanför semesterperioden. Om du förstår dina utgifter kan du effektivt budgetera och se till att ditt företag förblir lönsamt.” ~ John Turner, SeedProd LLC
6. Diversifiera din produktlinje
”Jag tror på kritiskt och innovativt ledarskap. Att föreställa sig kreativa lösningar bör finnas i din arbetsbeskrivning. Så diversifiera din produktlinje för att dämpa dig själv i tuffa ekonomiska tider. Till exempel, om du säljer julgranar, sälj kransar och girlanger. Dina kunder kommer att ha en anledning att komma tillbaka under hela året, hålla ditt företag flytande och öka dina vinster även under mer hektiska månader.” ~ Tonika Bruce, Lead Nicely, Inc.
7. Samarbeta med ett annat företag
”Att samarbeta med andra företag är ett bra sätt att säkerställa finansiell stabilitet året runt. Ni kan marknadsföra varandras produkter, vilket kommer att bidra till att få in fler affärer. Detta är särskilt effektivt om dina företag kompletterar varandra. Till exempel kan en klädbutik slå sig ihop med en lokal skräddare. Genom att samarbeta kan du nå en bredare publik och generera mer intäkter.” ~ Syed Balkhi, WPBeginner
8. Erbjud en prenumeration
“Ett effektivt steg är att lägga till en prenumeration till ditt erbjudande. På så sätt kommer du att kunna få in intäkter på månadsbasis, vilket kan hjälpa till att kompensera för eventuella långsamma perioder under året. Detta gör att du också kan bygga upp en bas av lojala kunder som är mer benägna att fortsätta använda dina tjänster eller produkter även under lågsäsong.” ~ Adam Preiser, WPCrafter
9. Skapa en e-postlista
“Jag föreslår att du bygger en e-postlista så att du kan hålla kontakten med potentiella kunder och befintliga kunder hela året. Den här strategin gör att du kan få kontakt med din målgrupp månader innan ditt säsongsbetonade varumärke börjar agera. Om de används på rätt sätt kan konsekventa e-postmeddelanden hjälpa dig att bygga relationer och säkerställa att ditt försäljningsfönster är lönsamt och hållbart.” ~ Chris Christoff, MonsterInsights
Bild: Envato Elements