

Marknadsföring är en investering företag gör för att uppnå mer försäljning och intäkter. Misstag är kostsamma och det finns grundläggande marknadsföringsfel som du vill undvika för att förbättra din ROI.
Alla företag behöver marknadsföring för varumärkesbyggande och synlighet också, och det kräver strategiskt tänkande, tid, energi och pengar, och en god dos praktiska färdigheter såväl som sunt förnuft. ?
Börja som du vill fortsätta
Att lära sig som att experimentera kommer att resultera i några misslyckanden. Du är i affärer, så du vet att det är omöjligt att få allt rätt hela tiden. Vissa vanliga marknadsföringsfel kan dock undvikas, och de inkluderar:
- Marknadsföringskampanjer som inte har testats
- Brist på forskning om kanaler, strategier
- Riktar sig till fel målgrupp
- Innehåll av dålig kvalitet
- Brist på mål
Att planera för att lyckas med din marknadsföring börjar med att sätta upp mål. Du kommer bara att veta om du är på rätt väg och din investering är värd besväret när du vet vad du behöver och vill få ut av det.
Vet du vad du vill uppnå, hur och med vilka resurser?
Skapa mål för varje aspekt av marknadsföring från din inledande forskning, utförande av strategier och resultatmätning.
Brist på forskning
För det första, ett vanligt problem som uppstår inom marknadsföring är att folk går för fullt med kampanjer utan att göra tillräckligt med forskning om olika faktorer för att motivera investeringen.
Även om du inte bara kan fortsätta att forska för evigt utan att vidta åtgärder, var noga med att inte lägga mycket tid på strategier utan att först ta reda på den information du behöver för att fortsätta effektivt.
Målgrupp
Företag existerar på grund av att de har produkter eller tjänster som kunder behöver och vill ha. Hur väl känner du dina kunder? För att locka fler kunder börjar din marknadsföring med att presentera relevant och värdefullt innehåll för riktade målgrupper.
Studera dina befintliga kunder och sätt upp mål och marknadsföringsstrategier för att samla in data om befintliga och nya kunder samt din målgrupp – du kommer att använda denna data i framtida riktade marknadsförings- och säljkampanjer.
Personliga preferenser
När du har fått de viktiga kunduppgifterna kan du få deras personliga preferenser. Denna kunddata ökar personaliseringen av marknadsföringsbudskap, så de är unika. Personliga preferenser inkluderar plats, ålder, jobb, familjens storlek, intressen och när du kan få det – inkomst.
Undersök dina konkurrenter
Du måste också veta vad dina konkurrenter gör operativt och marknadsföringsmässigt. För att dina marknadsföringsstrategier ska få resultat måste de sticka ut väl från andra kampanjer och kommunicera vad som gör ditt företag annorlunda, så att potentiella köpare uppmärksammar och fullföljer de uppmaningar du ger.
Plattformar, kanaler och experter
Beroende på dina mål kan du behöva undersöka marknadsföringsplattformar. Om du till exempel ska påbörja SMM (social media marketing), vilka plattformar eller sociala nätverk är lämpliga för din målgrupp?
Det är troligt att ju mer du får reda på, desto mer behöver du veta och undvika förlamning genom analys Att engagera expertmarknadsförare, SEO-proffs, reklam- och uppsökande byråer kan vara en bättre användning av din tid.
Genom att vidta denna åtgärd kan du undvika att behöva lägga mycket tid på att lära dig och testa marknadsföringsstrategier som experter redan har använt, och som sådan vet de vad de ska göra för att förhindra kostsamma fel.
Underlåtenhet att testa och mäta
Om du vill få den bästa avkastningen på investeringen från dina marknadsföringsval genom åren måste du fortsätta lära dig vad som fungerar och vad som inte gör det av allt du skapar.
Du kan dock inte göra detta om du inte testar och mäter.
Ett vanligt misstag nybörjare marknadsförare gör är att misslyckas med att ställa in mätning, och utan det finns det ingen möjlighet att analysera vad som fungerade och för vilken målgrupp.
Om du till exempel publicerar en rapport om en del undersökningar som ditt företag har genomfört, är det enda sättet du vet att det var användbart för din avsedda målgrupp att lägga till visningen och klickmätningen.
I e-postmarknadsföring, sociala nätverk och så vidare, kom alltid ihåg att använda marknadsföringsplattformar och funktioner som mäter engagemang och konverteringar så att du kan uppskatta om innehållet var vad din publik gillade och behövde.
Att inte dra fördel av rätt data
I dessa tider, när vi alla är online så mycket och tekniska verktyg gör mycket dataspårning, insamling, hantering och analys åt oss, finns det ingen anledning att inte vara välinformerad och uppdaterad om olika faktorer relaterade till marknadsföra ditt företag.
Att ha tillgång till rätt data när du behöver det kommer att hjälpa dig att fatta beslut, skapa innehåll som får draghjälp, lära dig mer om potentiella kunder som kommer igenom och så mycket mer.
Du kan använda datapunkter på olika plattformar, inklusive:
- Webbplatsbesök och annan webbplatsstatistik som samlats in av Google Analytics
- E-post öppna priser och länkar klickade
- Statistik på sociala medier, t.ex. gilla-markeringar och delningar
Att ha mycket information hjälper dig att utveckla och skapa användarvänliga, målstyrda marknadsföringsmaterial och lära dig exakt vad som ger bäst resultat.
Var dock försiktig med att samla in fel typ av data eller överväldiga dig själv och ditt team med för mycket information, vilket är ett vanligt misstag.
Datademokrati
Fokusera på de faktorer som är mest avgörande för dina behov. Uppmuntra datademokrati i hela din organisation så att alla som behöver tillgång till relevanta detaljer kan komma till den när de vill och inte behöver vänta på att teknisk personal ska hjälpa dem.
Dessutom bör du undvika “smutsig” data som kan leda dig vilse. Till exempel vill du inte betala för att skapa och skicka e-postmeddelanden till personer som inte längre är relevanta kontakter.
Använd kundrelationshantering (CRM) och datahanteringssystem för att rensa upp den data du har och sortera ut och gruppera potentiella kunder och kunder.
Fler misstag att undvika
Det finns många andra misstag att vara medveten om och undvika, inklusive:
- Erbjuda det du inte kan leverera
- Att ignorera känslomässiga drivkrafter
- Glömde att korrekturläsa och redigera innehåll
- Ingen uppmaning i kampanjer
- Målsidor som inte konverterar
Summering
Marknadsföring är ständigt närvarande, och den utvecklas ständigt. Eftersom konsumenterna spenderar mer tid online måste dina digitala marknadsföringskampanjer fungera smartare. Skapa mål och lär av experterna.
Marknadsföring är utmanande och spännande plus att det är på väg att bli intressant med Metaverse!