

Många småföretagare gillar inte konflikter, så de undviker det. Det kan finnas problem inom ditt företag mellan anställda eller kontroversiella policyer med din personal eller kunder. Men fler framsteg kan göras i ditt företag om du “väljer sida” och inte är neutral.
På The Small Business Radio Show den här veckan pratade jag med författarna till “The Neutrality Trap: Disrupting and Connecting for Social Change” om hur det inte gynnar småföretag att undvika konflikter.
Bernard Mayer, PhD är en internationellt erkänd ledare inom området konfliktintervention. Han är professor emeritus i konfliktstudier vid Creighton University och var en av grundarna av CDR Associates, ett banbrytande konfliktinterventions- och utbildningsföretag. Jacqueline N. Font-Guzmán, PhD, JD, MHA är en Fulbright-forskare med stor erfarenhet av konflikter, sjukvård, akademi och rättssystem. Hon är en erfaren advokat, medlare och facilitator. Hon fungerar som den tillträdande verkställande direktören för mångfald, jämlikhet och inkludering vid Eastern Mennonite University och professor i deras Center for Justice and Peacebuilding.
Enligt Bernie är “Neutralitetsfällan” att när det finns en konflikt gömmer sig många människor bakom påståendet att de är “neutrala” och undviker att ta itu med verkliga frågor som måste åtgärdas. Jackie tillägger att “genom att inte ta ställning i en fråga tar du fortfarande ställning. Den ståndpunkten hjälper till att upprätthålla den konflikt som redan finns… Du måste ta en sida.”
Bernie säger att i alla organisationer är “konstruktiv konflikt” avgörande för förändring. I vilket litet företag som helst, gör konflikter förändringar enligt Jackie; ”Brist på konflikter kommer att leda till stagnation i ditt företag. Ledare måste förstå att samtal om dessa frågor pågår ändå (inom ditt företag), så de bör engageras i stället för att undvikas.
Lyssna på hela intervjun för att förstå hur du engagerar dina anställda i konstruktiva konflikter.
Bild: Bernie Mayer