

Sökmotoroptimering (SEO) kan hjälpa dig att bli lönsam och tjäna riktiga pengar. När det kommer till enkla att använda och billiga taktiker för att utöka räckvidden för din finansverksamhet är SEO oslagbar.
Den här guiden hjälper dig att lära dig mer om SEO för finansiella tjänster och hur du använder det på rätt sätt.
SEO för finansiella tjänster: vad är det?
SEO gör precis vad dess namn antyder; det optimerar ditt innehåll och din webbplats för sökmotorer, främst Google. Med andra ord kan optimerat innehåll hjälpa din webbplats att rankas högt på sökmotorernas resultatsidor (SERP) och vara supersynlig.
Som förväntat finns det många steg involverade i SEO för finansiella tjänster. Men genom att använda rätt tekniker och lägga fram lite hängivenhet kommer du att låta Google veta att du är en pålitlig webbplats med värdefullt finansiellt innehåll och avancerade finansiella tjänster.
För att skjuta i höjden för din SEO-strategi, måste du rikta in dig på specifika fraser och fokusera sökord och sedan utveckla innehåll runt dem för bästa SEO-prestanda. När människor använder Google för att söka efter dessa fraser eller nyckelord (dvs. sökavsikten), kommer din webbplats att visas som en av de föreslagna källorna.
SEO kan användas på dina målsidor, bloggar, metabeskrivningar, bilder, etc. Med rätt ord på rätt ställen och bra länkar med hög auktoritet är du igång med en bra SEO-kampanj.
Hur passar SEO in i din finansiella marknadsföringsplan?
Om du bygger din webbplats med SEO i åtanke kommer du att se en avsevärd ökning av din trafik, onlinenärvaro och förhoppningsvis omvandlingar, eftersom ju fler som besöker din webbplats, desto fler interaktioner kommer att leda till en försäljning. Så, SEO för finansiella tjänster är ett utmärkt sätt att få folk till din webbplats och nå nya kunder.
SEO är också en gratis form av reklam om vi kan kalla det så. Alternativet är att låta Google marknadsföra din webbplats och betala varje gång någon bestämmer sig för att klicka på annonserna som leder till din webbplats.
Med organisk SEO kan du generera visningar utan att betala internetjätten.
Hur identifierar man de bästa sökorden för dina finansiella tjänster?
Nyckelord och fraser är en integrerad del av din SEO-strategi. Men hur kan du identifiera dessa ord? Här är några enkla metoder för att utföra sökordsforskning:
1. Få hjälp från Google
Som en smart marknadsförare vill du rikta in dig på de fraser som ofta används av dina potentiella kunder. När din första sökning är över, se till att du kontrollerar de relaterade sökningarna på sidan. Det här är ytterligare sökningar som folk ofta slår upp också.
2. Använd ett SEO-verktyg
Att utföra sökordsforskning med ett SEO-verktyg är lika enkelt som att trycka på några knappar. Snart kommer du att ha en lista med nyckelord med hög och låg volym framför dig (se nedan för mer). Sedan måste du välja de som verkar nära vad dina potentiella kunder skulle skriva in i Googles sökfält när de söker efter ett varumärke eller en tjänst som ditt.
Tänk på att ett SEO-verktyg också kan hjälpa dig att planera ditt innehåll, utveckla en bloggkontur och, naturligtvis, optimera den. Och de fungerar också som SEO rank tracker-verktyg för att kontrollera din webbplats ranking på sökmotorer.
3. Tänk på sökavsikten
Fundera på vilka termer en potentiell kund skulle använda för att hitta ditt finansvarumärke eller dina finansiella tjänster?
Detta är känt som sökuppsåt.
Du vill rikta in dig på ord eller fraser som en potentiell kund kommer att använda. Om du till exempel letar efter en pizza i ditt område kommer du att söka efter “en bra pizzeria nära mig”. Samma idé kan tillämpas här.
Så att undvika intrikata branschtermer eller fraser som folk inte känner till om de inte verkligen representerar ditt varumärke eller dina tjänster verkar vara en smart idé. För att uttrycka det annorlunda, såvida du inte riktar dig till finansexperter, bör SEO för finans behandlas som ingångsnivå.
Detta är också ett utmärkt tillfälle att använda platsfraser. Kom ihåg att frasen bästa pizzerior i NYC endast visar pizzahus i New York City. Detsamma gäller för dina finansiella tjänster.
4. Analysera rankbarheten för sökord eller fraser
Sökvolym: Vad är det?
Sökvolymen hänvisar till hur många gånger ditt fokus sökord eller fras har sökts efter varje månad. Om du vill segmentera ditt målsökord måste du filtrera resultatet för att visa sökningar efter land, region eller stat.
Var uppmärksam nu.
Denna sökning är den potentiella poolen av potentiella kunder som du kan sälja dina finansiella tjänster.
Till exempel, om en term söks 100 000 gånger i månaden är detta en möjlighet. Men om en fras söks igenom 50 gånger är det inte värt besväret att utveckla innehåll runt den.
Det ur vägen kan du producera innehåll för en fras med låg volym när du riktar in dig på sökord med lång svans. Sökord med lång svans förbinder dig med små grupper av människor och potentiella kunder. Detta är en hållbar lokal och nationell SEO-strategi och rekommenderas väl.
Tävlingsnivå: Vad är det?
Konkurrensnivån för ett sökord eller en fras hänvisar till hur många av dina konkurrenter som också riktar sig mot samma sökord eller fras. Som förväntat, ju mer konkurrenskraftigt ett sökord är, desto svårare blir det att ranka det och nå Googles toppsida.
Om en fras har en hög konkurrensnivå och hög sökvolym är detta ett dyrt sökord. Ändå, om det hjälper dig att klättra till toppen är det värt priset.
Men hur kan ett sökord ha ett pris?
Allt handlar om Google-annonser! Kombinationen av mätvärden, som volym och konkurrensnivå, avgör hur dyr Google-annonsen blir för ett specifikt sökord. Så tänk på SEO som det kostnadsfria alternativet till Google-annonser.
Slutsats
Nu vet du om SEO för finans, så du är redo att börja optimera din finanssajt. Om du behöver ytterligare hjälp kan du anlita professionella SEO- och finansskrivande lösningar för att hjälpa dig förbättra din webbplats och rankas först på Google.
Författarprofil


-
Blogger and Educator by Passion | Senior onlinemedia- och PR-strateg på ClickDo Ltd. | Bidragsgivare till många utbildnings-, affärs- och livsstilsbloggar i Storbritannien och Tyskland | Sommarkursstudent vid London School of Journalism och kursinstruktör vid SeekaHost University.