[ad_1]
Så Twitter är, åtminstone till namnet inte mereller åtminstone är det inte längre i ögonen på Elon Musk och hans besättning, som nu arbetar med att ändra varje utseende på den ikoniska fågellogotypen i appen till en Unicode Xsom Elon har antagit som den nya logotypen för sin omarbetade X-app.
Så vad betyder det för din strategi, vad kallas tweets nu, och hur kommer detta att förändra saker och ting framåt?
Här är en titt på några av de vanligaste frågorna om omformningen av tweets, vilket är i linje med Elons långvariga dröm.
Varför heter Twitter nu ”X”?
Ursprunget till X stammar tillbaka till slutet av nittiotalet, när Elon först gjorde sig ett namn som grundaren av ett betalningsföretag. Den startupen skulle heta X.com, ett namn som Elon strävade efter även efter att hans företag förvärvades av PayPal, vilket var en del av hans större vision att skapa en betalnings- och bankryggrad för en mycket större webbplats, som sedan skulle underlätta alla typer av transaktioner, med förenklad överföring av pengar som utgångspunkt.
Begreppsmässigt skulle X.com ha liknat hur kinesiska webbanvändare interagerar via WeChat, med alla dina bankprocesser inbyggda, vilket sedan gör det mycket bekvämare att handla, betala räkningar, beställa mat, etc. När alla dina ekonomiaktiviteter finns i en enda app, leder det till naturlig tillväxt i andra betalningsmöjligheter, vilket är vad som nu är en viktig koppling för WeChat. över en miljard kinesiska användare.
Redan 1999 var detta ett revolutionerande koncept, och det var Elons vision att expandera PayPal utöver vad det så småningom skulle bli, och för att bygga denna dominerande superapp. Men det hände aldrig. Elon lämnade PayPal för att fokusera på andra projekt, och hans X-idé lades på hyllan, tills förra året, då han köpte Twitteroch omedelbart väckte sina drömmar om en ”allt-app”.
Nu hävdar Musk att Twitter, med sin 252 miljoner användareär en ’accelererar till X’, med hjälp av appens nätverkseffekter och popularitet för att förgrena sig till dessa utökade element.
Huruvida den planen förblir lika lönsam 2023 som den var 1999 är inte helt klart, men detta är tanken och resonemanget bakom X-namnbytet i appen.
Vilka förändringar kommer i appen?
Tja, just nu, som noterat, verkar Twitter vara i färd med att ändra alla fågelikoner i appen till den nya X-logotypen, som Musk effektivt beställt av en Twitter-användare över helgen.
När Musk väl hade valt från en rad användarinskickade koncept för den nya X-ikonen, satte han sitt team att arbeta med att uppdatera appen, vilket är anledningen till att X nu dyker upp i olika element, även om de flesta fortfarande innehåller hänvisningar till Twitter, tweeting, tweets, etc.
Med tanke på omfattningen av sådana referenser kommer det att ta lite tid för Twitter att helt uppdatera sitt varumärke, medan Musk också har flaggat en kommande uppdatering som kommer att växla appen till svart som standardfärgbastill skillnad från den välkända Twitter-blå.
Det kommer gradvis att radera åren av varumärkeskapital som Twitter hade etablerat, men om Musk vill ha en ren start kan det vara ett nödvändigt steg för att förvandla appen till något nytt och skilja den från dess förflutna.
Många analytiker har ifrågasatt detta beslut och effekterna som det kommer att ha på verksamheten. Men Elon kommer som alltid att gå tillväga på sitt eget sätt.
Mysk till och med skrattade åt förslaget att han skulle behöva använda varumärkeskonsulter för att ändra appens varumärke.
Även om det tillvägagångssättet, när det gäller att ladda framåt och sedan hantera konsekvenserna i ett senare skede, också kan orsaka en del stor huvudvärk för X-teamet.
Hur lång tid tar omprofileringen?
Det börjar se ut som att det kommer att ta lite tid, eftersom den nyligen namngivna enheten brottas med olika varumärken och andra krav för att officiellt ändra sitt namn.
I Japan, till exempel, en av Twitters nyckelmarknader, är X också namnet på en välkänt rockband, och den äger rättigheterna och varumärkena för de flesta kommersiella användningarna av titeln, vilket kan komplicera den nya varumärkesutvecklingen. De flesta fall av denna typ är bara ett stort problem när de två enheterna försöker verka på liknande marknader, men när det gäller varumärkesanvändning kan det göra det svårt för appen X att få det godkännande som den behöver i alla avseenden.
Microsoft och Meta också egna olika ”X”-varumärken relaterade till olika produktervilket kan inkräkta på några av Musks planer och ytterligare begränsa dess användning, medan Twitter själv till synes inte har försökt förvärva det faktiska @x-handtaget i appensom tydligen fortfarande kontrolleras av en annan användare.
Speciellt Microsoft/Meta-fallet kan bli ett stort hinder, särskilt med tanke på Musks nyligen fram och tillbaka med Meta-chefen Mark Zuckerbergeftersom Metas X-varumärke avser specifikt strömmande innehåll, meddelanden och chattrum.
Det verkar finnas olika juridiska beslut som skulle behöva äga rum för att upprätthålla Metas rätt att hävda eventuellt missbruk från Musk och Co:s sida, särskilt med tanke på att X-ikonen är en så vanlig symbol i onlineanvändning. Men Meta kan mycket väl göra saker och ting mycket svåra för Twitter-varumärket, genom att helt enkelt driva på dess fall, vilket åtminstone kan försena den redan röriga utrullningen.
Det finns också andra komplikationer när det gäller att skriva om kontrakt, återupprätta befintliga affärer och förtydliga juridiska formuleringar. Mycket av detta uppdaterades redan i april, när Musk ändrade officiellt namnet på Twitters moderbolag till X Corp. Men allt kommer att ta tid att klargöra, så vi kan fortfarande se åtminstone några fågelreferenser i appen i många månader ännu.
Vissa analytiker har också spekulerat i att namnbytet kan vara en del av ett försök från Musk och hans team att göra det kringgå några juridiska komplikationergenom att effektivt hävda att ”Twitter” inte längre existerar, även om det är osannolikt att hålla i de flesta, om inte alla fall som har väckts mot organisationen.
Men det kanske är ett annat element i spelet, som kommer att bidra till den bredare övergången.
Så vad kallar vi tweets nu?
Enligt Elon Musk ska tweets hänvisas till som x:s.
Inte säker på att det kommer att slå fast, även om det inte finns någon verklig förlängning av det som skulle kunna tillämpas på re-tweets, eller någon av de andra verb och adverb som har blivit vanliga, förstått hänvisningar till Twitter-användning.
Vilket är ytterligare ett element som kommer att vara svårt för Twitter att skaka om, att användare kommer att komma till appen med sina egna förväntningar och språkbruk, och du kan inte bara ändra det genom att bestämma dig för att du vill ha en ny ikon och ett nytt namn.
Men Elon är övertygad om att användarvanorna kommer att förändras, eftersom det nya varumärket gradvis träder i kraft.
Så vänja dig vid att lägga upp x:n och återexa de x:en i X-appen. Eller något i den stilen.
Kommer Elons stora plan för X verkligen att fungera?
Detta är den stora frågan. Som nämnts var Elons ursprungliga plan för X, redan 1999, meningsfull, men sedan dess har många sociala medieplattformar, såväl som andra appar, försökt och misslyckats med att integrera betalningar och shopping, och det har bara aldrig hänt, på grund av regulatoriska begränsningar, bristande användarintresse, felaktiga systemintegrationer, etc.
Försök som plattformar kan, att få nödvändiga godkännanden för att underlätta betalningar och effektivt kringgå befintliga banksystem, är inget som regionala myndigheter tar lätt på, på grund av relaterade säkerhetsproblem, tryck från inflytelserika branschgrupper, stigande frekvenser av onlinebedrägerier och mer.
Meta, till exempel, har i flera år försökt att underlätta universella betalningar och har mötts av stora motgångar nästan varje gång, och som sådan är det svårt att föreställa sig Elon Musk, som har blivit en allt mer splittrad politisk figur och som också har ett egenintresse i flera branscher, få grönt ljus från samma myndigheter när han börjar sin betalningspress.
Kanske, i början av betalningar, när Musk var närmast kopplad till branschens ins och outs, var detta lättare, men det verkar inte som att detta kommer att bli den tydliga väg som X-teamet verkar föreställa sig, åtminstone i detta skede.
Och det är innan vi ens får en känsla av om Twitter/X-användare verkligen vill ha detta.
Som de flesta appar har upptäckt, trots att de ger människor fler alternativ att handla in-stream, västerländsk publik har inte visat så mycket intressevilket är i skillnad från asiatiska marknader, där shopping i appar har blivit en omvälvande trend.
Det kan bero på ökad statlig kontroll. Finansmarknaderna i Kina är hårt reglerade av lokala myndigheter, vilket innebär att även dina onlinetransaktioner övervakas av bankleverantörer, medan Musk och Co. vill skapa ett separat transaktionssystem, som inte skulle vara beroende av samma regler som befintliga banker.
Det är riskabelt, potentiellt för riskabelt för de flesta tillsynsmyndigheter att bocka av, medan konsumenter sannolikt inte kommer att ha samma förtroende för sådana system, särskilt efter den senaste kollapsen av den bredare kryptosektorn.
Musk och hans team är inte nödvändigtvis ute efter att ta till sig kryptovaluta för att driva på deras push (åtminstone inte än), men den optimistiska entusiasmen för en alternativ betalningsprocess, som så småningom ledde till att många vanliga konsumenter förlorade stora pengar, kommer att öka tveksamheten i nya betalningsprocesser som inte har stöd från etablerade leverantörer och deras pålitliga system.
Kanske kan detta bli en grej med tiden. Men även då är planen för X fortfarande mycket vag.
Enligt Musk och X:s vd Linda Yaccarino, X kommer att underlätta betalningar och banktjänster, vilket sedan gör det möjligt för alla typer av transaktioner att hanteras på plattformen. Och de transaktionerna kommer bara att ske den X för att de kan?
Det finns redan många andra sätt att underlätta transaktioner, jag ser inte hur den här plattformen kommer att vara transformativ i detta avseende.
Men oavsett orsaken verkar Twitter nu vara inne på sina sista dagar, när dörrarna öppnas för en ny era i appen.
Vad den eran kommer att bli vet ingen.
[ad_2]
Source link