

Det lönar sig att veta vad man ska diskutera med en leverantör av hanterade IT-tjänster innan man anställer dem.
Oavsett om du äger ett litet, medelstort eller stort företag, inser du förmodligen hur viktigt det är att bilda partnerskap med tredjepartsföretag för att uppnå total produktivitet i din affärsverksamhet.
De flesta organisationer har områden med begränsade resurser och brist på intellektuellt kapital. Istället för att acceptera sämre prestanda är det mer praktiskt att lägga ut dessa uppgifter och krav på hanterade tjänsteleverantörer. Men att välja rätt företag att arbeta med kan vara överväldigande, med många företag som växer fram i denna bransch.
Ta teknikområdet; om du har många IT-strategier som inte längre kan utföras av din interna IT-avdelning, är det dags att söka stöd från en hanterad IT-tjänsteleverantör istället för att skjuta upp kritiska uppgraderingar eller digital transformation. Men innan du skriver under ett kontrakt för tjänster finns det komponenter i en SLA och problem som du kan ha som du bör diskutera med en leverantör.
Den här affärsbloggen täcker områdena för en SLA så att du kan försöka förstå vilken leverantör av hanterade IT-tjänster som är rätt för ditt företag. Det är också viktigt att förstå frågan: Vad är hanterade IT-tjänster, för att lära sig vad man kan förvänta sig.
Anställa en checklista för leverantör av hanterad IT-tjänst
Några variabler att ta hänsyn till när du anlitar en leverantör av hanterade IT-tjänster inkluderar följande:
- Fjärrövervakning och hantering
- Kunder och tidigare arbeten
- Kostnad för tjänster
- Kunskaper och erfarenhet
- Onboardingprocess
- Handlingsplaner
Fjärrövervakning och hantering
En av de saker du behöver från ett outsourcat IT-företag är 24/7 support. Detta är något ditt interna IT-team inte kommer att kunna göra. Därför är det klokt att fråga din hanterade tjänsteleverantör angående fjärrövervakning och hanteringsmöjligheter. Fråga om det kan stödja dessa tjänster hela dagen, varje dag.
Eftersom leverantören kan arbeta på distans, se till att den använder ett banbrytande verktyg för fjärrövervakning och hantering (RMM) som övervakar och hanterar dina system proaktivt. Ett RMM-system övervakar, underhåller och vid behov adresserar trasiga system inom ett nätverk. Ett RMM-system kan automatiskt fixa ett system om det behövs. Men om det inte finns några standardprocesser för att fixa det, kommer chefen att uppmärksammas på problemet.
Tidigare arbete och kunder
Det är klokt att arbeta med en hanterad tjänsteleverantör som är väl insatt i din bransch. Titta därför på företagets portfölj och bedöm om det fungerade med liknande verksamheter som din. Det är viktigt att en leverantör av hanterad IT-support har en stark kundbas till hands.
Ett företag som har tidigare erfarenheter i din bransch kommer med största sannolikhet att vara kunnigt och erfaret för att arbeta med ditt företag. Att bedöma din leverantörs kompatibilitet med din organisation kan hjälpa dig att fatta ett välgrundat beslut. Förutom att kontrollera dess portfölj kan du göra din egen forskning och upptäcka vad tidigare kunder tycker om dess tjänst.
Läs recensioner och observera hur leverantören svarar på frågor och kundproblem online, på sin webbplats och på sociala medier. Genom att göra det kan du förstå hur det är som tjänsteleverantör. Detta hjälper dig att bestämma vilken hanterad tjänsteleverantör som kan hjälpa dig att skydda ditt företag från cyberhot.
Kostnad för tjänster
En viktig faktor är servicekostnaden. Varje leverantör av hanterade tjänster kan erbjuda olika prisofferter beroende på deras tjänsteinneslutning. Ta reda på hur mycket varje informationsteknikspecialist tar ut. Sök inte bara en hanterad tjänsteleverantör, eftersom du inte kommer att kunna bedöma hur rimlig prissättningen är.
När du får offerter, inkludera en detaljerad lista över alla tjänster du efterfrågar. Jämför priser och inkludering. Kontrollera för att se fördelarna och nackdelarna med varje serviceföretag. Genom denna process bör du aldrig gå för det företag som erbjuder den billigaste kostnaden eftersom betoning på kostnaden kan leda till ånger senare. Det är viktigare att verifiera om det erbjuder de tjänster som du behöver.
Färdigheter och erfarenhet
Välj leverantörer med kompetens som går utöver ditt interna IT-team och tillgång till experter och specialister. När allt kommer omkring är detta den främsta anledningen till att du går för deras tjänster i första hand. De bör vara utrustade med den kompetens och expertis som annars saknas hos din interna IT-personal.
Anta inte att alla leverantörer har samma tjänster eller är utrustade för att hantera alla scenarier. Varje IT-företags kompetens skiljer sig åt, och vissa företag specialiserar sig på specifika områden mer än andra. Fråga inte om specifika tjänster direkt. Ge dem en chans att räkna upp vilka typer av tjänster de erbjuder och vilka de kan rekommendera till din bransch.
Fråga leverantörerna om deras kompetens och var uppmärksam på den första tjänsten de nämner. Chansen är stor att detta är deras främsta specialitet. När de har diskuterat sina tjänster är det dags att fråga och fråga ytterligare om de extra eller speciella tjänster du behöver. För att du ska kunna bedöma deras kompetens och expertis är det viktigt att ställa öppna frågor till dem så att de kan få fler möjligheter att prata och förklara sina tjänster.
Onboardingprocess


När du väl har valt en hanterad tjänsteleverantör kan det vara svårt att starta en relation direkt. I det här fallet är det avgörande att fråga om introduktionsprocessen. Fråga hur tjänsterna kommer att utföras, hur processerna fungerar och vilka nyckelpersoner i ditt företag det kommer att samarbeta med.
Onboardingproceduren måste organiseras. Introduktionsprocedurerna kommer att variera beroende på faktorer som din organisations storlek, resurser och tekniska mål. Därför är det viktigt att förstå processerna för att förbereda de verktyg och resurser som behövs för din sida.
Handlingsplaner
Slutligen är det viktigt att diskutera dess handlingsplaner med din kandidat för managed service provider. Nätverksproblem, virus, cyberattacker och andra hot kan inträffa när som helst, så det är viktigt att fråga hur det kan reagera och reagera på dessa situationer. Det bästa du kan göra efter ett nätverksfel är att få igång det så snart som möjligt.
En leverantör av hanterade tjänster bör ha en reservplan om ditt nätverk går ner. Du bör fråga hur företaget kan hantera cyberattacker och hur snabbt. Du bör också fråga om dataåterställning och säkerhetskopiering utöver nätverksavbrott. För att ditt nätverk ska fungera smidigt krävs IT- och säkerhetslösningar.
Slutsats
Eftersom cybersäkerhetshoten expanderar och tekniken förändras snabbt, bör företag av alla skalor och storlekar öka sitt spel genom att anlita hanterade IT-tjänster. Detta kan dock vara en utmaning när det finns för många företag att välja mellan. Att diskutera ovanstående variabler hjälper dig att begränsa dina val och slutligen landa den bästa kandidaten att arbeta med.