

Resultaträkningar är det centrala navet i småföretagens bokslut. En resultaträkning visar ett företags intäkter, totala driftskostnader och nettointäkter. De är viktiga delvis eftersom de tillhandahåller den senaste informationen och en för en tidigare period, så jämförelser är lättare.
En resultaträkning är en viktig kugge i ekonomihjulet för småföretag. Frågar vad är en kassaflödesanalys? Dessa har ett mer snävt fokus. En resultaträkning skiljer sig från andra rapporter.
Frågar vad är en resultaträkning eller vad är en balansräkning? Den första samlar in kostnader, kostnader och intäkter under en period. En balansräkning är en annan i gruppen av uttalanden som små och medelstora företag behöver.
Vad menas med en resultaträkning?
En resultaträkning fungerar med andra finansiella rapporter. Som en kassaflödesanalys och en rapport över balanserade vinstmedel, plus en balansräkning. Denna finansiella rapport omfattar tillgångar, skulder och eget kapital.
Vad är huvudsyftet med en resultaträkning?
Denna typ av finansiell rapport täcker kärnverksamheten.
Varför resultaträkningar är så viktiga för småföretag
Resultaträkningar har betydelse för småföretags framgång. Här är 5 anledningar till varför.
De lyfter fram trender
De fastställer ett företags ekonomiska resultat. De kan till exempel visa dig om du saknar försäljningsintäkter under en specifik rapportperiod. Och de är en bra indikator på ett företags ekonomiska hälsa.
De klassificerar intäkter och kostnader
Företagsägare kan få en uppfattning om hur avdelningarna fungerar. Både utgifter och intäkter listas. Det är ett annat sätt för investerare att mäta ett företags skattemässiga hälsa också.
De hjälper till med skatteefterlevnad
Företagsledningar måste tänka på inkomstskatt. En korrekt resultaträkning hjälper till att hålla sig i linje med skattereglerna. Dessa är nödvändiga för inkomstskatter.
De indikerar lönsamhet
Dessa uttalanden ger en bra bild av ett företags lönsamhet. Ta utgifter och subtrahera intäkter för att få nettovinst för en rapportperiod.
Hjälp med finansiering
Potentiella långivare tittar på affärsaktiviteter som balansräkningar och resultaträkningar.
Huvudkomponenterna i en resultaträkning
En resultaträkning har olika delar. Tre stora och några andra listade nedan.
Kom ihåg att inkomstskattekostnaden visas på näst sista raden i dessa uttalanden.
1. Intäkter
Den översta raden på en resultaträkning. En bra indikator på ett litet företags ekonomiska hälsa. Mängden nettoinkomst eller totala intäkter ett företag gör.
2. Nettoinkomst
Kallas även nettovinster. En resultaträkningsmall kommer vanligtvis att ha detta sista. Den bästa ögonblicksbilden av ett företags ekonomiska ställning.
3. Kostnader
Täcker alla poster och utgifter som uppstår för att generera intäkter under en rapportperiod. Kostnader kan delas upp i två underkategorier. Båda dessa är viktiga för att beräkna nettoinkomsten.
4. Kostnad för sålda varor
Kallas även direkta kostnader, det är direkt involverat i kostnaden för de tjänster eller produkter som säljs. Dessa delas upp i en resultaträkning i omkostnader, arbetskostnader och materialkostnader. Ett serviceföretag kommer inte att ha material för denna beräkning.
5. Driftskostnader
Alla kostnader relaterade till verksamheten. Hyror, verktyg, löner. Administrationskostnader tillkommer.
6. Icke-driftskostnader
Dessa utgifter är kostnader som inte är relaterade till den dagliga verksamheten. Dessa visas längst ner i en resultaträkning. Indirekta kostnader som resultaträkningar ingår.
7. Bruttovinst
Beräknas genom att subtrahera kostnaden för sålda varor från intäkterna. Viktigt för en viss period.
8. Nettoinkomst före skatt
Inkomst före skatt måste inkluderas. Inkomsten efter skatt läggs också på. Vinster och förluster räknas till att slutföra ett företags inkomst.
Exempel på resultaträkning
Resultaträkningar är avgörande för finansiell redovisning. De måste inkludera poster som bruttovinst och rörelseintäkter för att ge en tydlig bild.
Denna typ av resultaträkning kommer fram till nettoinkomsten i ett steg. Resultaträkningar i flera steg skiljer rörelseintäkter och -kostnader från icke-operativa intäkter och kostnader.
Hur man skapar en resultaträkning
Att få en resultaträkningsdefinition rätt är en sak. Men för att beräkna inkomsten behöver du lägga ihop en.
- Välj En rapportperiod – Innan du gräver djupt i saker som bruttovinst, välj en tidsram. Månatlig för småföretag fungerar. Du får en god uppfattning om vinst- eller förlusttrender.
- Få en provbalansrapport – Detta är början på dessa viktiga finansiella rapporter. Molnbaserad programvara hjälper.
- Calc Intäkter – Alla företag som säljer varor och tjänster måste veta hur mycket. Nettoomsättningen har betydelse för kassaflödessiffrorna.
- Kostnader för sålda varor – Lägg till overheadkostnader, arbetskraft och material. Den totala kostnaden för kontorspersonal, även kontorsmaterial.
- Bruttomarginal – Subtrahera kostnaderna för sålda varor från intäkterna.
- Lägg till driftskostnader – Få dessa från provbalansrapporten.
- Beräknad inkomst – Kom fram till inkomsten före skatt.
- Lägg till skatter – Beräkna inkomstskatten.
- Kom fram till nettoinkomst – Dra av inkomstskatt från siffror före inkomstskatt.
Analysera en resultaträkning
Har du gjort en resultaträkning? Här är några tips för att analysera en.
Titta på inkomstkällorna
Se över poster som rörelseresultat. Här är några formler. Kontrollera alla dessa källor igen. Liksom ränteintäkter är detta intäkter som tjänas in genom att låna ut pengar.
Dubbelkolla matematiken
Det händer misstag. Men ett fel på en resultaträkning i flera steg kan ändra resultaten, gå igenom addition och subtraktion. Du får en bra uppfattning om hur saker som räntekostnader passar in.
Gå över kostnaderna
Är saker som reklamkostnaderna vettiga? Passar de anställdas löner in i de totala kostnaderna? Kontrollera och analysera för att se var framtida utgifter kan justeras.
Titta på den stora bilden
Titta nu på siffrorna för några betydande förändringar. Var uppmärksam på de kassaflöden som uppstår från tillhörande operativa aktiviteter. Liksom kostnader för ledning och marknadsföring.
Ignorera inte några trender som härrör från verksamhet utanför kärnverksamheten. Som att flytta, betala av ett lån och resekostnader för att nämna några. Se upp för eventuella icke-driftskostnader som sticker ut.
Jämför statistik från år till år
Det vägda genomsnittliga antalet utestående aktier är antalet som fluktuerar. Detta kommer att visa trender i återköp etc. Genom att jämföra andra objekt som försäljningskostnaden får du en ögonblicksbild av de direkta materialen som används.
Kostar anläggningstillgångarna mer? Titta på saker som datorutrustning.
Bild: Depositphotos