

“Från och med idag kommer Twitter att dela annonsintäkter med kreatörer för annonser som visas i deras svarstrådar,” Twitter-ägaren Elon Musk twittrade(öppnas i en ny flik) över två månader sedan.
Det har fortfarande inte hänt och Twitter är fortfarande en av de få stora sociala medieplattformarna som inte tillhandahåller en annonsdelningsmodell för sina innehållsskapare.
Men på torsdagen tillkännagav Musk något annat för att få kreatörer betalt på Twitter.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
“Ansök om att erbjuda dina följare prenumeration på vilket material som helst, från långformad text till timmar lång video!” Mysk twittrade(öppnas i en ny flik). “Knacka bara på “Intäktsgenerering” i inställningarna.”
Enligt Musk kommer Twitter-användare att kunna acceptera betalprenumerationer på plattformarna från följare som vill se exklusiva tweets och annat innehåll från den användaren. Dessutom kommer prenumeranter att ha ett litet märke bredvid sitt namn när de svarar till en användare som de prenumererar på, och visar andra användare deras prenumerationsstatus.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Musk följde upp sin tweet med lite mer information om Twitters avsikt att marknadsföra prenumerationsfunktionen.
“Under de kommande 12 månaderna kommer Twitter inte att behålla några av pengarna,” sa Musk. “Du kommer att få alla pengar vi får, så det är 70 % för prenumerationer på iOS och Android (de tar 30 %) och ~92 % på webben (kan vara bättre, beroende på betalningsprocessor).”
Musk fortsatte med att förklara att efter dessa 12 månader kommer Twitter att ta en “liten summa” utöver de reducerade iOS- och Android-avgifterna. Både Apple och Google minskade sina intäkter från 30 procent till 15 procent efter den första månaden. Det exakta beloppet Twitter skulle ta från användarintäkter vid den tidpunkten är oklart. Musk sa också att Twitter kommer att “hjälpa till att främja” användares arbete, men vad det innebär nämndes inte heller.
Prenumerationer är bara en tidigare existerande Twitter-funktion tidigare känd som Super Follows
Om den här funktionen låter bekant, så beror det på att den redan fanns innan Musk förvärvade företaget. Prenumerationsfunktionen var tidigare känd som Super Follows och den gav exakt samma tjänst. Det officiellt lanseras(öppnas i en ny flik) ända tillbaka i september 2021. Faktum är att användare som deltog i programmet “Super Follows” lade märke till(öppnas i en ny flik) namnbytet till “Prenumeranter” redan i november. Musk var inte ett fan av det gamla namnet.
När det gäller intäktsandelserbjudandet för det första året som Musk erbjuder, saknas det många detaljer.
När funktionen var känd som Super Follows var gamla Twitters intäktsminskning bara 3 procent av användarnas inkomster. Det betyder att Twitter-användaren gick därifrån med 97 procent av prenumeranternas intäkter upp till de första $50 000 i livstidsintäkter. Efter det beloppet skulle användarna få upp till 80 procent av sina intäkter.
Nu känd som “Prenumerationer” under Musk, är intäktsdelningsmodellen…exakt densamma, åtminstone enligt sidan Om för prenumerationsfunktionen. Den enda skillnaden i intäktsdelningsmodellen verkar vara att Musk förmedlar inkasseringen av Twitters sänkning i 12 månader. Om en användare anger sitt prenumerationspris till $4,99 för sina följare, kommer de i princip att få 10 cent extra per betalande prenumerant och månad för nästa år.
Musks “Prenumeration” tillkännagivande på torsdagen kommer av som ännu en funktion som lanserades eller var nära att lanseras under den gamla Twitter-regimen som Musk verkar behandla som en ny funktion under sin Twitter. Till exempel hade pre-Musk Twitter-teamet börjat testa en Notes-funktion som erbjöd möjligheten att skapa långa artikelliknande inlägg på plattformen. I november, när Musk delade med sig av sin vision för “Twitter 2.0”, behandlade han funktionen som sin egen och döpte om den till “Långformade Tweets(öppnas i en ny flik).”
Så, förutom erbjudandet om intäktsdelning, vad är poängen med Musks stora tillkännagivande för en redan befintlig funktion då? För det första verkar det som att Musk har ändrat vissa behörighetskrav. Medan den gamla Om-sidan för Super Follows och den nya Om-sidan för Prenumerationer båda säger att användare behöver minst 10 000 följare för att vara berättigade att acceptera betalprenumerationer, har användare rapporterad(öppnas i en ny flik) ser också en ny lägre tröskel på 500 följare när de ansöker till programmet. Enligt Musk är Twitter också det ta bort(öppnas i en ny flik) ytterligare ett kvalificeringskrav som krävde att användare twittrat minst 25 gånger under de senaste 30 dagarna.
Musk tar sig an Substack
Men Elon Musks fejd med nyhetsbrevsplattformen Substack är också på spel här.
Förra veckan, Twitter blockerade interaktioner på tweets som inkluderade Substack-länkar och Substack-relaterade sökningar efter att nyhetsbrevsplattformen lanserat sin egen flödesliknande funktion för sociala medier som heter Substack Notes. Musks vedergällning mot Substack resulterade i att hans ledande Twitter Files-skribent, Matt Taibbi, lämnar plattformen. Enligt Taibbi erbjöd Musk honom möjligheten att skriva för Twitters egen plattform, vilket Taibbi tackade nej till eftersom han redan driver ett ganska stort Substack-nyhetsbrev.
Den möjligheten har tydligen att göra med Musks nya Prenumerations-push eftersom den erbjuder en prenumerationsmodell med betalvägg som kan betraktas som en konkurrent till Substack.
En Twitter-användare frågade Musk tidigare i veckan om företaget försökte konkurrera med Substack.
“Vi gör det möjligt för användare att posta långa artiklar och tjäna inkomster från prenumeranter”, svarade Musk och antydde torsdagens tweets.
Prenumerationsfunktionen var inte särskilt framgångsrik tidigare
Skapareanvändare som kanske just tar reda på Twitters prenumerationsfunktion kan undra varför de inte har hört talas om det förut när det var känt som Super Follows.
Anledningen är enkel: det var inte särskilt framgångsrikt.
Under de första två veckorna efter lanseringen av Super Follows i september 2021, intäkter från funktionen totalt(öppnas i en ny flik) cirka $6 000, enligt TechCrunch. För att uttrycka det på ett annat sätt, efter två veckor var de totala intäkterna från alla Twitter-användare i hela världen som prenumererade på alla konton med Super Follows aktiverade ungefär tillräckligt med pengar för att köpa en aktuell Apple-dator i toppklass(öppnas i en ny flik).
Saker och ting såg lite bättre ut baserat på uppskattningar från Appfigurer(öppnas i en ny flik) bara 5 månader senare, men inte mycket. I februari 2022 tog Twitter in totalt cirka 530 000 USD under Super Follows existens – inte tillräckligt för att köpa ett genomsnittligt hem i New York City(öppnas i en ny flik).
Och notera: Twitter var mycket mer kräsen med vem som kunde acceptera betalprenumerationer tidigare. De mycket strängare behörighetskriterierna gjorde det så att bara Twitters mest populära användare kunde be sina följare att prenumerera på deras exklusiva innehåll. Ändå tog det inte riktigt fart.
En nylansering av prenumerationsfunktionen kan ge en ökning av intäkterna, men det kanske inte är tillräckligt för att kompensera för eftersläpande Twitter Blue-prenumerationsnummer, och flyr annonsörer som ännu inte har återvänt.