

Det har tagit ett tag att komma ihop, och inträdesgränsen är ganska brant. Men Twitters nya annonsandelsutbetalningar för skapare är nu börjar rinna igenom – och med tanke på beloppen som delas, är Twitters strategi för fördröjd utrullning av systemet faktiskt mycket vettig.
Som en snabb sammanfattning, redan i februari, meddelade Twitter-ägaren Elon Musk att Twitter skulle börja dela annonsintäkter med deltagande Twitter Blue-prenumeranter, som en del av dess bredare intäktsgenerering för skapare.
Från och med idag kommer Twitter att dela annonsintäkter med kreatörer för annonser som visas i deras svarstrådar
— Elon Musk (@elonmusk) 3 februari 2023
Vi fick inte mycket mer detaljer om programmet till juninär Musk tillkännagav att Twitter snart skulle göra sina första skaparbetalningar för annonser som visas endast som svar till verifierade användare, med den initiala blockbetalningen inställd på 5 miljoner dollar.
Sedan denna vecka, ytterligare detaljer beskrev trösklarna för att kvalificera sig för programmet, med deltagande kreatörer som måste ha genererat minst 5 miljoner tweetvisningar per månad under tre månader i följd.
Vilket är mycket, men det kan faktiskt finnas en metod för detta, med de första utbetalningarna rapporterat av Twitter-användare idagmed några som når $25k, $30k och ännu mer i vissa fall.
Det är några stora siffror, som kommer att väcka mycket mer intresse från populära Twitter-användare, som nu kommer att undersöka hur de också kan få en del av kakan. Vilket kommer att få fler topptwittare att twittra ännu oftare, för att öka sin potential – men det är värt att notera att betalningarna har varit tillbakadaterat till Musks ursprungliga tillkännagivande tillbaka i februari, så du tittar faktiskt på 5 månaders andel av annonsintäkter, vilket betyder att dessa sannolikt är mycket högre än de normala betalningsbeloppen som skapare kan förvänta sig.
Det är därför Twitters tillvägagångssätt, som verkade bero på interna utmaningar med att implementera programmet, faktiskt är ganska smart.
Genom att betala ut fem månaders intäktsdelning på en gång, och begränsa dessa betalningar till de mest engagerade användarna, kommer det att få alla rapporterade utbetalningar att se riktigt bra ut, vilket kommer att få många fler människor intresserade av programmet.
Du kan slå vad om att en hög mer frekventa tweeters skulle älska att se en sådan utbetalning, vilket då kommer att få dem alla att twittra ännu oftare, i hopp om att de också kan väcka mer engagemang och få fler annonser som visas i sina svar.
Vilket också kan vara problematiskt, när det gäller vilka typer av innehåll programmet sedan stimulerar.
Det har forskning visat höga upphetsande känslorliksom ilska och lycka, är de viktigaste drivkrafterna för kommentarer på webbinlägg, med negativa känslor som driver mer viralitet – vilket innebär att det bästa sättet att maximera mängden kommentarer och svar är att posta saker som gör folk arga nog att svara.
Så faktiskt, att dela annonsintäkter baserat på antalet annonser som visas i tweetsvar kommer sannolikt att stimulera till fler argument – vilket kan vara bra för Twitter, eftersom allt engagemang är fördelaktigt. Men det kommer förmodligen inte att hjälpa till att göra plattformen till ett mer civilt utrymme, och inte heller en mycket pålitlig källa, eftersom fler användare helt enkelt kommer att försöka hetsa till ilska med sina splittrade åtgärder.
Men att låta användare lägga upp sina stora utbetalningar är verkligen en vinst för programmet, och de nuvarande begränsningarna för deltagande har förstärkt detta. På den fronten säger Twitter att det kommer att bli det ge fler användare tillgång till dess annonsintäktsdelningsprogram snart.
Kanske kan du också få betalt. Du behöver bara verifieras, och du behöver generera mycket tweet-engagemang – bra eller dåligt.
Dags att värma upp de heta tagningarna.
Obs för kreatörer: För närvarande måste du ha prenumerationer aktiverade för få tillgång till annonsintäktsdelningsprogrammet. Detta uppdateras inom kort till separera de två elementen.