

Twitter är nytt annonsintäktsdelningsprogram för tweetsvar närmar sig lanseringen – även om kvalifikationerna för intäktsgenerering, som visas på den senaste välkomstskärmen för erbjudandet, sannolikt kommer att sätta de flesta användare ur spelet för att tjäna pengar på deras tweetinnehåll.
Förra månaden meddelade Twitter-ägaren Elon Musk att snart Twitter Blue-prenumeranter skulle kunna registrera sig för en del av alla intäkter som genereras från annonser som visas för andra verifierade användare i sina tweetsvar.
Om några veckor kommer X/Twitter att börja betala kreatörer för annonser som visas i deras svar. Den första blockeringsbetalningen uppgår till 5 miljoner USD.
Observera att skaparen måste verifieras och endast annonser som visas för verifierade användare räknas.
— Elon Musk (@elonmusk) 9 juni 2023
Som du kan se meddelade Elon att detta skulle vara tillgängligt ‘om några veckor’ för ungefär en månad sedan, så förväntningen är att detta kommer när som helst. Och baserat på denna nya skärmdump, delad av T(w)itter Daily Newskommer inträdeskraven för intäktsgenerering på tweet att vara höga.
De nuvarande kraven, som noteras i den här nya startskärmen – som, det är viktigt att notera, inte har släppts live än, så det kan ändras. Men från och med nu kommer inträdeskraven för det nya intäktsgenereringsprogrammet för tweetsvar att vara:
- En aktiv prenumeration på Twitter Blue/Verification for Organizations
- Fem miljoner eller fler Tweet-visningar varje månad under de senaste tre månaderna
Vilket är en enorm mängd engagemang – väldigt få mycket aktiva Twitter-konton skulle nå denna aktivitetsnivå.
Men för de som är det kan de mycket väl tjäna bra inkomster från programmet, eftersom alla som får 5 miljoner+ visningar sannolikt kommer att se många svar och därmed många möjligheter till annonsexponering.
Det är omöjligt att i det här skedet beräkna exakt vad användarna kan förvänta sig att tjäna på programmet, men det kan se att de främsta skaparna i appen tjänar en betydande inkomst – vilket också kan vara det ursprungliga syftet med att få dessa stora användare att dela sina intäktsdelning framgång i appen, som sedan skulle inspirera fler användare att sikta på dessa högre engagemangströsklar, för att få sin egen del av kakan.
Även om det i sig kan vara förenat med fara.
Förbi Genom att stimulera engagemang kommer Twitter också i sin tur att driva användare att dela fler upphetsande, splittrande tweets, för att väcka fler svar och öka din potential för att fler annonser ska visas i svarskedjor.
Forskning visar det höga upphetsande känslorliksom ilska och lycka, är de viktigaste drivkrafterna för kommentarer på webbinlägg, med negativa känslor som driver mer viralitet – vilket innebär att det bästa sättet att maximera mängden kommentarer och svar är att posta saker som gör folk arga nog att svara.
Genom att sätta engagemangets tröskelvärden så högt finns det verkligen inget sätt för människor att få den typen av respons, såvida de inte är antingen en etablerad kändis, med en aktiv fanbas, eller om de lägger upp innehåll som utlöser kommentarer.
Återigen, det kan vara syftet, att få fler högprofilerade användare att twittra oftare, med ett direkt intäktsincitament, men för mindre kreatörer kommer det att bli en tuff fråga att möta dessa nivåer.
Det kan fortfarande ändras, och Twitter kan granska och uppdatera dessa trösklar över tiden, så detta kan bara vara en utgångspunkt. Men det ser inte ut att vara öppet för alla, åtminstone i det här skedet.