

Kunderna har blivit mer miljömedvetna när de handlar online eller i butik.
Människor är mer benägna att köpa produkter om de kan gynna miljön eller har en miljövänlig märkning.
Men hur är det med förpackningen av dessa produkter? Hur påverkar e-handelsförpackningar miljön, och hur kan återvunna e-handelsförpackningar hjälpa jorden?
Vad är e-handelsförpackningar?
Varor du beställer online kommer att levereras till din brevlåda eller postbox. Förpackningen den kommer i betraktas som e-handelsförpackning. Denna industri har ökat snabbt, särskilt sedan pandemin. År 2020 skickade människor över 131 miljarder paket över hela världen. Det antalet tredubblades från där det var bara sex år tidigare och du kan förvänta dig att det fördubblas i mitten av detta decennium.
Ett e-handelspaket har flera delar, inklusive själva lådan, fyllning som bubbelplast eller skyddsplast, och innehållet. Det är säkert slöseri när du har olika element som detta. Överskott av material kan förvandlas till skräp på gatan och orsaka miljöskador.
En kund kan inte orsaka global uppvärmning ensam, men det räcker till när alla slänger skräp i sina förpackningar.
Hur påverkar e-handelsförpackningar miljön?
Några av de mest betydande miljöbrottslingarna inkluderar företag som Amazon. Det förorenade nästan 10 miljoner kilo (22 miljoner pund) sötvattensystem med skräp 2019.
Walmart ställdes inför en stämningsansökan för att ha vilselett kunder om dess återvinningsbara förpackningar. Andra företag som Target har gjort framsteg för att minska sina utsläpp. Dess koldioxidavtryck är dock fortfarande högt på grund av dess e-handelsaktivitet.
Miljökostnaden för förpackningar är hög, och företag tillverkar över 3 miljarder träd årligen för att tillverka 241 miljoner ton fraktlådor och annat förpackningsmaterial. Vissa företag försöker mildra detta genom att använda plast och säga att kunderna kan återanvända dem, men bara cirka 14 % återvinns.
Effekten är förorenade hav och andra miljöer, som påverkar vilda djur, trots att vissa London-företag kämpar mot föroreningar nu.
Vad kan företag göra för att förbättra e-handelsförpackningen?
Att förpacka föremål och skicka dem till postlådor är det bekvämaste sättet för företag att sälja föremål till kunder över långa avstånd. Det finns inget stadigt alternativ för att komma runt den metoden. Företag kan vidta åtgärder för att göra sina processer mer effektiva och miljövänligare.
- Återanvändningsbar förpackning: Ett utmärkt sätt för ett företag att bli grönare i sin e-handelsförpackning är att använda fraktlådor som kunderna kan återanvända. De kan spara kartonger för att flytta eller använda dem när de går till en butik, till exempel en grossist, som inte tillhandahåller påsar.
- Mindre förpackning: Att lägga föremål i den minsta mängden förpackningar är gynnsamt för företag, kunden och miljön. Denna strategi kan minska paketeringskostnaderna och spara utrymme på lagret. Det kan spara utrymme i människors hus och förvaringsenheter och minska fraktkostnaderna. Mindre lådor med återvunnet material minskar företagets miljöpåverkan genom att använda mindre kartong.
- Återvinningsbart material: Att använda hållbara material för sjöfarten kan räcka långt för företag och miljö. Ett praktiskt sätt att börja är att använda återvunna e-handelsförpackningar. Till exempel skulle komposterbara förpackningar hjälpa eftersom bakterier och andra organismer kan bryta ner dem när deras användning är slut.
- Alternativa bläck: Varje detalj har betydelse när det gäller hållbarhet i återvinningsbara e-handelsförpackningar. Även något så litet som bläcket kan göra stor skillnad. Bläck som vanligtvis används för frakt innehåller en stor mängd flyktiga organiska föreningar (VOC), som du också kan hitta i många färger. Med tiden kan dessa vara skadliga för miljön, så använd alternativ som sojabläck.
Bli mer hållbar med återvunna e-handelsförpackningar
Förpackningsavfall förorenar hav och ekosystem som är en integrerad del av människor och andra organismer. Däremot kan ditt företag minska sitt fotavtryck. Återvunna e-handelsförpackningar hjälper ditt företag, kunder och miljön genom att minska avfallet och i slutändan spara pengar genom att leva en ganska minimalistisk livsstil.