
[ad_1]
Att arbeta i tjänstebranschen kan vara tufft. Och det är ännu svårare för många som förlitar sig på dricks tack vare ett allt mer kontantlöst samhälle. Allt detta gör det svårt för tjänstebaserade företag att behålla topptalanger.
Som tur är arbetar Tippy för att lösa detta problem. Läs om företagets digitala tipslösning för att behålla anställda i veckans Small Business Spotlight.
Vad verksamheten gör
Erbjuder digitala drickslösningar.
VD David Tashjian sa till Small Business Trends, ”När kunderna har mindre och mindre kontanter, är de vanligaste frågorna som ställs vid kassadiskarna nu för tiden…”Kan jag sätta dricksen på mitt kort?” Och betalningsbranschen har gjort ett dåligt jobb med att tillhandahålla bekväma sätt att hålla jämna steg med detta. Ett bra exempel – hotellstädningspersonal – för tjugo år sedan lämnade över 80 % av hotellets gäster ett kontanttips. Idag – mindre än 30 %. Och när en ägare av ett hotell, salong eller spa tillåter tips om kreditkort, uppstår ytterligare två problem -1) dyra kreditkortshanteringsavgifter; och 2) försenat mottagande av sina tips eftersom servicepersonalen nu måste vänta 1-2 veckor på att få igenom lönelistan.
“Tippys störande teknologi tillhandahåller digitala drickslösningar för alla branscher, från gästfrihet till skönhet till djurskötare! Vi tillhandahåller ägare en uppsättning verktyg som visar att de bryr sig om sin personal, och det är vad retention handlar om. Tippy resulterar i 22,3 % högre dricks, får dem Omedelbart till servicepersonalen, och btw, sparar ägaren bearbetningsavgifterna för dricks. Och allt samtidigt som det ger en bekväm, personlig upplevelse för kunden. Nöjda kunder, nöjda medarbetare…glada affärer.”
Affärsnisch
Ge utmärkt kundservice.
Tashjian säger, ”När vi bildade Tippy bestämde vi oss för att det bästa sättet att lösa ett problem var genom att anställa teammedlemmar som hade upplevt det från första hand. Alla en av våra Customer Success Managers som arbetar med salonger och spa, till exempel, arbetade bakom stolen vid ett tillfälle i sin karriär. På så sätt förstår de problemen från första hand och kan bäst relatera våra lösningar.”
Hur verksamheten startade
Genom att blanda olika kunskaper och erfarenheter.
Tashjian förklarar, ”Två svågrar grundade företaget. En från fintech och en inom salong/skönhetsbranschen. Det var en match made in heaven!”
Största vinsten
Att växa ett team med ett sammanhållet mål.
Tashjian säger, ”Jag vet att det här kan låta klyschigt, men vår största ”vinst” i vårt företags historia är att sätta ihop ett team av individer som ALLA har samma definition av att vinna. Låter lätt men det är svårt när du växer. Alla på Tippy är fokuserade på kunden och definierar ”vinnande” som att tillhandahålla de bästa lösningarna för dem. Därför fungerar vi alla så bra tillsammans – och det gör arbetet roligt.”
Största risken
Ta in en extern partner för att bygga lösningen.
Tashjian förklarar, ”Vi är ett teknikföretag och tror naturligtvis att vi bygger saker bäst. Vi utvecklade vår egen digitala plånbok men kämpade för att erbjuda de robusta funktionerna våra kunder förtjänade. Och i slutändan är det det vi ska ägna oss åt – att erbjuda våra kunder det bästa! Så efter en omfattande sökning slog vi oss ihop med Branch. Detta partnerskap innebar flera risker – skulle våra kulturer kollidera? Hade vi liknande åtaganden när det gäller kundservice? etc. Om partnerskapet misslyckades skulle det ha inneburit upprörd kunder och en potentiellt katastrofal förlust av tid i vår framåtriktade färdplan. Lyckligtvis valde vi inte bara en bra partner … vi valde en bra partner! Vi får fantastiska kundrecensioner och jobbar fantastiskt tillsammans. Det här är ett beslut som vi aldrig kommer att tvivla på!”
Lärdom
Få tillräckligt med finansiering tidigt.
Tashjian säger: ”Var inte rädd för att ta mer pengar i dina tidiga finansieringsomgångar. Varje finansieringsrunda kräver en avsevärd mängd tid och fokus, och även om mer tidiga pengar innebär mer utspädning, gör fördelarna med att inte behöva återvända till marknaden så många gånger att du kan fokusera mer tid på det som är viktigast – portera och växa företag!”
Hur de skulle spendera 100 000 USD extra
Försäljning och marknadsföring.
Tashjian tillägger, ”Nu för tiden drivs värderingar mer av tillväxt och mindre av resultat. I fintech-området måste du fokusera mer på topplinjen varje dag.”
Lagstrategi
Öppen kommunikation.
Tashjian säger, ”Vi håller naturligtvis vanliga veckomöten, men vi går ett steg längre. Vi håller kvartalsvisa företagsgemensamma stadshus. Det är här vi delar med oss av vår fullständiga ekonomi och alla viktiga diskussioner vi har i branschen. Både våra vinster och våra snubblar hörs av alla i företaget. Det gör att alla ror åt samma håll, minimerar överraskningar och skapar en underbar arbetsmiljö i denna värld av flexibla och virtuella arbetsytor.”
* * * * *
Bild: Tippy, David Tashjian och Terry McKim
[ad_2]
Source link