

TikToks lägger till ytterligare ett sätt att föra samman kreatörer och varumärken, med ett nytt Creative Challenge initiativvilket gör det möjligt för kreatörer att i huvudsak presentera varumärken med sina klipp, i hopp om att tjäna pengar via annonspartnerskap.
@tiktoknewsroom ⭐️TikTok Creative Challenge⭐️ Ett nytt sätt för kreatörer att samarbeta med varumärken med full kreativ frihet! Vi är glada över att fortsätta erkänna och belöna kreatörer för deras kreativitet genom den här nya funktionen i appen.
Enligt skaparen Dayneo kommer det nya programmet att göra det möjligt för kreatörer att gå med i en utmaning som lagts upp av varumärket, för vilken de sedan lägger upp innehåll som varumärket kommer att kunna granska för potentiellt betalt samarbete.
Som förklarat av Tick tack:
“TikTok Creative Challenge är en ny funktion i appen som gör det möjligt för kreatörer att skicka in videoannonser för varumärkesutmaningar och få belöningar baserat på videoprestanda. Kreatörer kan bläddra igenom listan med utmaningar, läsa utmaningens kort som visar belöningspoolen och detaljerade regler och krav, och skicka in sin videoannons. Den kreativa utmaningen ger kreatörer full kreativ frihet över sina annonser, och låser upp fler möjligheter för kreatörer att samarbeta med varumärken på ett sätt som är mest autentiskt för dem.”
TikTok säger att när kreatörer går med i programmet kommer de också att ha tillgång till olika hjälpmedel, inklusive en dedikerad Creator Community-grupp och ett mentorprogram som kommer att koppla dig till andra kreatörer för att dela kunskap.
“För att vara berättigad att gå med i Creative Challenge måste kreatörer vara minst 18 år gamla och ha ett USA-baserat konto med minst 50 000 följare. För att hålla säkerheten för vårt samhälle i åtanke måste alla videor för Creative Challenge följa våra Riktlinjer för communityn.”
Varumärken kommer att kunna välja upp till 30 annonsmaterial från varje utmaning, där intäkterna från kampanjerna sedan delas med de valda kreatörerna, vilket ger en annan väg för intäktsgenerering i appen. Skapare kommer också att kunna kvalificera sig för olika prestationsbaserade bonusar för att bygga vidare på sin potential att tjäna pengar genom programmet.
Programmet är faktiskt väldigt likt TikToks nyligen lanserad ‘Öppna applikationer‘ process, som gör det möjligt för varumärken att lägga upp information om en kommande kampanj i Creator Marketplace, som intresserade kreatörer sedan kan svara på med en pitch i appen.
Skillnaden här är att Creative Challenge kommer att vara mer öppen för en bredare pool av sökande i appen, snarare än begränsad till de som är aktiva på Creator Marketplace, men själva processen är i huvudsak densamma, vilket underlättar mer koppling mellan varumärken och relevanta skapare för samarbeten.
Vilket är viktigt, för om TikTok inte kan säkerställa att dess toppstjärnor får betalt för sitt arbete, kommer de så småningom att migrera till andra plattformar istället. Både Meta och YouTube arbetar också för att försköna sina affärer för kreativa talanger, och så småningom kommer plattformen som erbjuder mest pengar att tjäna pengar sannolikt vinna fram i att locka det bästa innehållet.
Det kan vara ett bra alternativ för TikTok-stjärnor, och ett bra sätt att tjäna lite extra pengar på dina klipp, men för det mesta kommer intäktsandelen sannolikt att vara begränsad. Men ändå kan interagera med tillräckligt många av dessa utmaningar leda till att du får ett hållbart kassaflöde från appen, så att du också kan bli innehållsskapare på heltid.
Som Dayneo här, som verkligen inte är så bra som presentatör. Om han tjänar pengar på TikTok, kanske du också kan, och medan appens framtid är det fortfarande under ett moln i USAäven den erfarenhet du skulle få från sådana kan vara en viktig del av initiativet.
Varumärken kan lära sig mer om hur Creative Challenge fungerar här.