Funderar du på att starta en byggfirma som renoverar badrum? I denna artikel har vi fått ta del av Badrumsrenoveringskane.se experter som delar med sig om vad som krävs för att starta ett bolag inom detta.
- Ett bolag. Vi rekommenderar ett aktiebolag eftersom att risken blir begränsad på så sätt. Det ser dessutom mycket mer seriöst ut i kundernas ögon.
- Ansvarsförsäkring. Ansvarsförsäkring är mycket viktigt när man arbetar med våtrum. Se till att ha en bra försäkring.
- Våtrumsbehörighet, Säkervatten och BKR certifikat. Det är inte absolut nödvändigt att ha dessa behörigheterna eftersom du kan hyra in underentreprenörer som har dem för att bocka av dem. Men det är absolut att rekommendera att skaffa sig dessa certifikaten så snabbt som möjligt.
- Givetvis är det ett solklart minstakrav att vara godkänt för MVA och f-skatt.
Andra bra saker att tänka på:
- En fin hemsida och tydlig branding. (Stripade bilar, arbetskläder, logo med flera)
- En marknadsföringsplan (Hur ska ni få kunder?, Vilken demografi riktar ni er till? Detta är kanske den viktigaste punkten för din som ska skapa en badrumsfirma)
- Anställda som växer med dig. En bristvara i hela byggbranschen är duktigt folk. Den brutala sanningen är att om du vill ha de bästa hantverkarna i ditt team måste du även vara den bästa firman. Duktigt folk söker sig till duktiga firmor. Detta betyder att du ger dina anställda goda löner och villkor. Se till att dem ser möjligheter att växa i sina karriärer genom ett jobb hos dig.
Hur får du höga marginaler:
I varje yrke finns det firmor som tjänar mycket, och firmor som tjänar lite. Hur kan du se till att du blir en av de badrumsfirmorna som tjänar mycket?
Vårt tips är att specialisera dig på de renoveringarna som är mest lönsamma för dig och din firma. Detta kan exempelvis vara badrumsrenoveringar med microcement eller kanske ska ni specialisera er på offentliga upphandlingar? Kanske ska ni specialisera er på områden där kunderna önskar arkitektritade badrum med premium material som exempelvis natursten? Detta bör givetvis ingå i eran marknadsföringsplan.
Erfarenhet är den hemliga ingrediensen.
Den “brutala” sanningen är att badrumsbranschen blir enklare med tiden. Ju längre du har jobbat i den, desto fler kunder känner till dig, desto fler kunder rekommenderar dig. Med tiden kan du höja dina priser, bli bättre på försäljning och renovering av badrum. Ska du lyckas i det långa loppet är det extremt viktigt att du lämnar efter dig en sund historik med nöjda kunder. Om dina kunder inte blir nöjda så kommer dem aldrig att rekommendera dig vidare, dem kommer lämna dåliga omdömen om dig och ingen kommer vilja göra affärer med dig. Så kom ihåg att alltid lämna kunderna med en god upplevelse.