Den senaste BizBuySell Insight-rapporten visar att efter fem kvartal i rad med tillväxt från år till år har försäljningsaktiviteten för småföretag avtagit. Antalet avslutade affärer som rapporterades under tredje kvartalet 2022 sjönk med 2 % från förra året och nådde 2 237.
Tredje kvartalet 2022 var också 4,5 % lägre än andra kvartalet 2022. Utropspriserna för småföretag sjönk med 13 % från förra året medan försäljningspriserna sjönk med 14 %.
Försäljningsmarknad för småföretag drabbad av stigande räntor och anskaffningskostnader
Enligt rapporten är nedgången ett resultat av att säljarna sänker priserna för att tillgodose köpare som står inför stigande räntor och högre förvärvskostnader. Särskilt stigande räntor gör det allt svårare för ägare att skaffa nytt kapital för att täcka kostnader och upprätthålla kassaflödet. Med trycket från stigande kostnader lämnas många i positionen att betala högre räntor för att täcka skulder, vilket sätter ytterligare påfrestningar på lönsamheten.
“Transaktionskostnaderna ökar på grund av högre räntor och de avgifter som är förknippade med att få ett småföretagslån. Köpare beräknar den ökade kostnaden i sitt beslutsfattande och erbjuder eftersom de förväntar sig en viss ROI för sitt kapital, tid och risk”, säger Dustin Zeher, ägare till Horizon Business Brokers.
Detta fick förtroendet bland småföretagare att sjunka till 46, en minskning från 57 år 2021, enligt Business for Sale Confidence Index. Nedgången kommer närmare 2020:s rekord på 45 under toppen av pandemin, innan dess hade indexet inte sjunkit under 52.
Nedgången i ägarnas förtroende beror på känslor över inflation och stigande räntor. Hela 83 % säger att de upplever högre kostnader, medan 79 % säger att inflationen inte minskar. Dessutom säger mer än hälften av företagsägarna (58 %) att arbetsmarknaden inte förbättras medan många (42 %) säger att problem med leveranskedjan inte heller förbättras.
Efterfrågan på restaurangföretag har studsat tillbaka, särskilt på platser med hög trafik när folk började äta ute igen. Restauranger såldes för ett medianpris på 209 500 USD, men 30 % under medianpriset för alla transaktioner under tredje kvartalet. Detaljhandelsföretag såldes för ett medianpris på 275 000 $ – 7% lägre än föregående kvartal. Medan företag inom tjänster trots att de förbättrades med 3% jämfört med föregående år, föll med 3% från föregående kvartal. Medianförsäljningspriset för serviceverksamheten förblev oförändrat på 299 000 USD, med säljare som frågade 14 % mindre än under andra kvartalet och 13 % mindre än samma tid 2021.
Tidpunkt för ett köp
På grund av den ekonomiska nedgången anser 37 % av köparna att de skulle ha haft bättre förutsättningar att köpa ett företag förra året. Med stigande räntor och de höga kostnaderna för förvärv tycker 41 % att det kan vara svårt att göra ett köp. Värdering av företag är också ett problem, där 42 % tillskriver ägarna att sätta orealistiska priser som den högsta faktorn till mindre acceptabla priser.
Nästan hälften (48%) tror att de skulle få en bättre affär om de väntade ett år. I likhet med bostadsmarknaden står köpare i en gåta att vänta på ett bättre försäljningspris eller betala de extra kostnader som är förknippade med högre räntor.
Försäljningen inom detaljhandeln påverkades märkbart med avslutade transaktioner som minskade med 22 % jämfört med föregående kvartal och en minskning med 10 % jämfört med föregående år. Dessutom rapporterade detaljhandeln en minskning av medianintäkterna med 21 % och en minskning av kassaflödet med 6 % under tredje kvartalet jämfört med andra kvartalet.
Trots avmattningen såg vissa branscher en stabil efterfrågan. Till exempel ökade antalet sålda restauranger med 14 % från förra året. Medan försäljningen av tjänsteföretag ökade med blygsamma 4 %. Dessutom sjönk mediandagarna för företag på marknaden till 169 dagar, från 170 dagar under andra kvartalet och 181 dagar under första kvartalet 2022.
Trots de dystra trenderna råder rapporten företagare att hålla utkik efter tillväxtmöjligheter samtidigt som de hanterar risker. Den hävdar att risken länge har förväntats driva en våg av Baby Boomer-säljare in på marknaden. Även om initiala prognoser tyder på att marknaden saktar ner finns det fortfarande chanser att återhämta sig. Enligt tillfrågade ägare säljer nästan hälften (48%) på grund av pensionering som öppnar upp för fler företag till försäljning.
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
Bild: Envato Elements