

Använder ditt lilla företag TikTok? Med dess popularitet som växer för varje dag, bör små företag och nystartade företag dra fördel av TikTok om deras kunder använder det.
Det finns många sätt för små företag att få värde av att vara på TikTok, och det är inte bara från marknadsföring på sociala medier. Till exempel kan företag använda TikTok för att förbättra kundupptäckten och lära sig mer om innehållet som intresserar dem.
Med en djupare förståelse för ämnen, innehållstyp och stil kan företag publicera liknande information på TikTok, sociala medier och andra kanaler som bloggar.
TikTok har också marknadsförings- och reklamalternativ, ungefär som andra sociala medier, som företag använder för att öka sin varumärkesnärvaro och i slutändan dra kunder till sin webbplats för förfrågningar och shopping.
Den här affärsbloggartikeln tar upp varför TikTok är kraftfull som marknadsföringskanal och hur du får igång din marknadsföringsstrategi samtidigt som du förbereder dig för att övervinna eller undvika några av utmaningarna med att använda TikTok för företag.
Varför TikTok?
TikTok är en av de mest populära apparna bland ungdomar. Det är en app som låter användare skapa korta videor och dela dem på sociala medier. Det har vuxit i popularitet bland nystartade företag och småföretag eftersom det är lätt att använda och roligt att titta på. Visste du att TikTok har över 500 miljoner nedladdningar?
Business News Daily och Statista har en del intressant statistik om TikTok som tyder på att företag som ignorerar denna sociala plattform går miste om på så många sätt, från att nå fler ögonglober till att förbättra kundernas engagemang med sitt varumärke.
Imponerande TikTok-statistik
- 1 miljard aktiva användare per månad
- Användare är från 141 länder
- Målgruppen är under 50 år
- Genomsnittlig tid online 19,6 timmar per användare och månad
Om ditt företag är i Storbritannien och så även din kundbas, kommer du att vara angelägen om att veta att de spenderar hela 27 timmar per månad på TikTok. ?
Högt engagemang


TikTok är förmodligen den enda sociala plattformen där dess användare engagerar sig; de observerar inte bara utan svarar på innehållet. Vilket företag vill inte lära sig vilket innehåll som intresserar deras kunder? När ett företag väl har skapats på TikTok kan det lära sig vilken typ av innehåll som kommer att framkalla en reaktion genom engagemang.
Vara kreativ
TikTok är till för att låta ditt kreativa flöda hända. Företag kan experimentera med olika typer av innehåll. SproutSocial har många idéer om hur ditt företag kan skapa roligt och engagerande innehåll, inklusive:
- Roliga tutorials
- Produktdemonstrationer
- Återanvänd roliga ljudklipp som lipsyncs
- Delta i trendiga utmaningar
Trendiga utmaningar
Det är värt att ge lite detaljer om TikToks trendiga utmaningar. Videoklipp som blir virala är populära, och du kan ta reda på vilket innehåll som är mest populärt via fliken “upptäck” i TikTok-appen. Clipchamp har en lista över trendiga TikToks, inklusive:
- #ilikeitpicasso – visa upp ditt hemmakontor, konstverk, arbetsplats etc
- #det är inte mitt namn
- #celinedion – läppsynkning när den är som bäst
Använd Influencers
Även om du är en gammal hand på TikTok, kan användningen av influencers sätta en annan snurr på din marknadsföring som ger energi till din marknadsföring och driver försäljning.
Samarbeta med andra TikTok-användare
Om du går med andra TikTok-användare på en kort videoklipp kommer du att utöka din räckvidd. Se till att ditt företag är representerat såväl som din samarbetspartner. Om strategin fungerar och dina videotrender kommer du att vilja upprepa den, så det är viktigt att ge båda dina varumärken lika stor andel visningstid.
TikToks utmaningar för företag
Även om det finns många anledningar till att vara exalterad över att använda TikTok för att nå fler kunder, finns det några anledningar att ta ett djupt andetag, ta ett steg tillbaka, # och fortsätta med försiktighet.
Användare, inte dina kunder
TikTok är inte för alla, inte heller för alla företag.
Vilka är dina kunder? Om de är babyboomers och äldre människor är TikTok olämpligt för ditt företag. Med de flesta användare under 50, skulle du slösa bort din tid och dina resurser på TikTok.
Investera istället din marknadsföringsbudget för sociala medier på andra webbplatser som Facebook, Twitter eller Linkedin. Undvik fällan att göra vad andra företag gör om de inte är i din nisch.
Vi har massor av artiklar om marknadsföring i sociala medier, så att du kan använda en social medieplattform för ditt kreativa marknadsföringsinnehåll och bli framgångsrik.
Dyr
Om ditt företag behöver använda TikTok-reklam som In-line-annonser, Top-view-annonser, varumärkesövertagandeannonser eller Branded Hashtags, förvänta dig att lägga en betydande budget. Till exempel är startkostnaden för märkeshashtags $150 000 för sex dagar.
Plus, är du expert på videoproduktion? Kom ihåg att TikTok är för videoklipp, och ditt företagsinnehåll måste vara välartikulerat och videon professionellt producerad.
Dyr? Ja, det kommer att kosta dig att använda en reklambyrå för att skapa dina videoklipp om inte ditt företag har intern expertis, eller så kan du anlita en marknadsföringsexpert för videoproduktion.
Annonser kanske inte fungerar
Dina TikTok-annonser kanske inte fungerar. Innehållet kanske inte levererar på ROI, och det kan bli värre om annonsen är stötande och kan skada ditt varumärke. All marknadsföring är dock utmanande och har risker, så låt inte några utmaningar avskräcka dig.
Du vill inte ha huvudet i sanden, men du vill inte vara för riskvillig. Därför om din kundbas är en match, vill du börja med TikTok omedelbart. Låt oss titta på hur du kan ställa in dig.
Så här kommer du igång med TikTok
För att ställa in TikTok för företag måste du skapa ditt personliga konto och byta till ett företagskonto. Om du har budgeten för att anlita en TikTok-frilansare eller reklambyrå, kommer detta att vara det bästa sättet att snabbt spåra dina kunskaper om TikTok för företag, plus få dem att skapa din profil.
Business TikTok-strategi
Du kan också använda din TikTok-marknadsföringsexpert för att skapa din affärsstrategi för TikTok. Dessutom kommer ditt interna marknadsföringsteam att vara integrerad i att definiera dina affärsmarknadsföringsmål för TikTok. Att omsätta planen i handling kommer att kräva dina TikTok-experter. Det är där ditt företag kan börja som det innebär att fortsätta – med genomtänkt innehåll som imponerar din tilltänkta publik – inte en gång utan varje gång!
Reklam
Om du har kommit förberedd med en sund annonsbudget kan du komma igång med annonseringen och HubSpot förklarar vilken typ av annonser du kan använda, inklusive:
- Topview-annonser – visas en gång om dagen när en användare loggar in. Annonsen kan vara i 60 sekunder!
- Infeed Ads – högre minnesåterkallelse än TV-annonser
- Märkesmärkta Hashtags – för din sunda marknadsföringsbudget ?
Summering
TikTok är en social medieplattform mogen för företag med kunder under 50 år. Det finns många anledningar till varför du skulle investera tid och resurser i TikTok, inklusive de 1 miljard aktiva användarna.
Planera för att undvika fel med innehåll av dålig kvalitet som inte levereras genom att förstå din avsedda målgrupp och innehållet de gillar, och sedan imponera på dem med dina roliga tutorials, livedemos och kreativa klipp.