

Popup-fönster på webbplatser väcker uppmärksamhet. Shopify popup-fönster kan förbättra kundernas engagemang och konvertering, och vem vill inte ha mer av båda?. Men inte alla popup-fönster är välkomna, så det är viktigt att veta hur och när du ska använda dem. Om du inte är övertygad om att din Shopify-butik kan få bättre statistik från popup-fönster, då är den här affärsbloggartikeln för dig.
Popup-fönster
Popup-fönster är fönster som öppnas i användarens navigering. De visar en annons eller information om företaget eller webbplatsen som är relevant för besökaren. Den främsta motivationen för webbplatser som använder popup-annonser är att generera mer onlineförsäljning. Till exempel, när du besöker en sida och efter några sekunder ger en popup en rabatt på det första köpet.
Popup-fönster kan irritera webbplatsbesökare, varför det är viktigt att känna till de bästa metoderna för att använda dem. Popup-fönster för Shopify ska förbättra användarupplevelsen (UX) och skapa en givande köparresa.
Men även den mest kompetenta digitala marknadsföraren kan misslyckas med popup-fönster. Till exempel att presentera ett irrelevant meddelande för en besökare vid fel tidpunkt. Har du upplevt popupen som vill ha din personliga information när du precis har landat på sidan? Det är så irriterande att det kan orsaka en hög avvisningsfrekvens.
Popup-fönster är tidskänsliga, vilket är anledningen till att företag designar flera av dem på hela webbplatsen och leder besökarna genom deras köpares resa enligt deras sökningar, plats, tid och andra faktorer.
Typer av popup-fönster
Det finns många marknadsföringsstrategier för popup-fönster, inklusive:
- Datainsamling för marknadsföringssegmentering
- Scroll-utlöst CTA
- Tidskänslig
- Engagemangsutlöst
- Flerstegs popup-fönster
- Exit-utlöst
Styr popup-fönster med segmentering
Segmentering i marknadsföring gör att ditt företag kan skapa riktade meddelanden och popup-fönster. Du kan till exempel kategorisera kunder baserat på om de är förstagångsbesökare, återkommande kunder eller resultatet av en specifik social mediakampanj. Du kan ha så många kundsegment som du behöver, inklusive:
- besök på specifika sidor
- människor som engagerar sig i ditt varumärke
- återkommande kunder
- besökare som talar ett visst språk
Det finns verkligen ingen ände på hur många segment ditt företag kan använda – utmaningen kan vara hur man samlar in personuppgifter.
Skapa rullningsutlösta popup-fönster
Onlinebutikspop-ups av denna typ visas när användaren har scrollat ner till en specifik punkt. Att de fortfarande är kvar på sidan tyder på deras intresse. Det är därför det är viktigt att väcka sin nyfikenhet med information som bygger på deras önskan.
Använd till exempel popup-fönstret för att belöna återkommande besökare på din webbplats, till exempel läsare av en viss bloggartikel, vilket gör att erbjudandet verkar mer unikt för dessa individer.
Skapa fördröjda popup-fönster
Dessa popup-fönster visas först efter att en besökare har spenderat mycket tid på din webbplats. De är användbara för engagerade användare att stanna på webbplatsen i flera minuter, och de motiverar återkommande besökare att vidta åtgärder snarare än att bara surfa och lämna webbplatsen. Denna popup hjälper till att marknadsföra ytterligare innehåll eller ge tillgång till en prenumeration efter att en användare har läst klart ett blogginlägg.
Skapa popup-fönster för exitavsikt
Som namnet antyder kan du använda den här typen av uppmaning när en besökare är på väg att lämna din webbplats. Innan en besökare lämnar kundvagnssidan kan ett popup-fönster uppmuntra konsumenten att slutföra transaktionen. Om det görs på rätt sätt kan detta hjälpa dig att avsevärt sänka frekvensen av att du lämnar varukorgen, vilket är anledningen till att det är ett av Shopifys vanligaste syften med popup-fönster för exit-avsikter.
För att förhindra förlusten av det arbete en kund redan har gjort med att plocka särskilda produkter, kan denna typ av uppmaning användas innan kunden överger sin kundvagn och lämnar platsen. När de har dem i sin e-postkorg blir det mycket lättare för dem att slutföra köpet.
Skapa popup-fönster baserat på interaktion
Att trigga ett popup-fönster baserat på en kunds interaktion med en knapp eller länk kan vara till hjälp om du skräddarsyr ditt budskap till dem i ett specifikt skede i köpprocessen. Använd till exempel en gratisversion innan köp. Detta kan vara till stor hjälp om interaktionen har inträffat på en tjänstsida där målet till exempel är att övertyga kunden att prenumerera.
Skapa popup-fönster i flera steg
Du kan använda mer än ett popup-fönster utan att irritera din besökare för att samla in mer personlig information. Nollparts- eller förstapartsdata hjälper dig att kvalificera potentiella kunder eller dela upp din målgrupp i marknadsföringssegment. Data om intressen eller behov kan till exempel användas för att skicka riktade e-postmeddelanden när du har en deal på en specifik produkt.
Popup-fönstret i flera steg kan vara riskabelt, så testa dina kampanjer noggrant och om du ser en högre avvisningsfrekvens än vanligt under serien, ta bort några av popup-fönsterna i kampanjen. Kom ihåg att ditt mål med popup-fönster är att hålla besökare online så att de blir lojala återkommande kunder.
Slutsats
Att lära sig hur man skapar popup-fönster för Shopify kommer att hålla besökare på din webbplats längre. Sätt upp mål och mät hur dina popup-fönster presterar. Din butik kan uppnå högre engagemang och konvertering genom att bygga upp kundernas förtroende och lojalitet.
Använd popup-fönster för att uppmärksamma besökare på nya erbjudanden och uppmuntra dem att dra nytta av rabatter och giveaways. Som med alla marknadsförings- och försäljningsinitiativ måste du börja med en plan. Träna ut vad du vill uppnå och vilka budskap som kommer att få önskat resultat med din tilltänkta målgrupp. Glöm inte att det inte bara är ord som kommer att förbättra kundernas engagemang. Du kommer att behöva investera i visuellt tilltalande fönster som kommer att tvinga besökare att vidta åtgärder.