

Sökningar efter lärarutbildningar har ökat dramatiskt i London sedan starten av covid-19-pandemin, enligt ny forskning.
För första gången på nästan ett decennium överskred den totala rekryteringen av inledande lärarpraktikanter det nationella målet 2020-21, en ökning med 6 % jämfört med målet för sekundärer och 30 % över för primärskolor.
London såg en ökning med 8,16 % mellan 2019 och 2020 för lärarutbildningar, medan de flesta städer som såg den största ökningen var belägna i norra delen av landet.
För att få en bättre förståelse för specifika trender kring övergångar till undervisning under pandemins gång, analyserade Access Education tusentals Google-sökningar med hjälp av sökordsplaneraren för att identifiera de ämnen som ser den största ökningen i efterfrågan samt de platser i Storbritannien som ser mest förändring.
Resultaten har publicerats i en ny rapport, Styrelserum till klassrummet: Hur har pandemin påverkat karriärbyten till undervisning?av Access Education, en mjukvaruspecialist för skolor och akademier.
Adrian Brown, grundare av My School Portal, ett Access Education-företag sa:
“Covid-19-pandemin har onekligen förändrat hur vissa människor tänker på livet, arbetet och huruvida de är lyckliga i sina befintliga roller eller inte. Under de senaste två åren har vi sett tusentals människor besluta sig för att kasta försiktighet i vinden och inte bara överväga en ny roll, utan kanske ett helt annat yrke.
“Lärarnas anmärkningsvärda arbete under pandemin uppmärksammades över hela landet, med många som gick utöver det för att säkerställa att lärandet kunde fortsätta. Dessa heroiska ansträngningar inspirerade tydligt andra att överväga en roll i undervisningen kanske när de sökte en mer meningsfull och givande karriär.”
För att se hela forskningen, Styrelserum till klassrummet: Hur har pandemin påverkat karriärbyten till undervisning? gå till https://www.theaccessgroup.com/en-gb/blog/edu-how-the-pandemic-has-impacted-teacher-recruitment/.
Metodik
Med hjälp av Googles verktyg för sökordsplanerare tittade Access Education på en rad startnyckelord associerade med undervisning för att få en förståelse för söklandskapet för termer relaterade till lärarutbildning. Nyckelorden inkluderade ‘grundskollärarutbildning’, ‘mattelärarutbildning’ med mera.
För de regionala uppgifterna tittade vi på mer generiska lärarutbildningsrelaterade termer för varje plats, till exempel “lärarutbildning” för att skapa en bredare lista med termer.