

En ny Rapportera(öppnas i en ny flik) från American Psychological Association (APA) ger föräldrar till ungdomar information som ofta är svår att hitta: en uppdaterad, noggrann lista med rekommendationer för sociala media använda sig av.
Inkluderat i APA:s 10 rekommendationer är sunt förnuftstips, som att rimligt övervaka användningen av sociala medier, begränsa tiden så att den inte stör sömn och träning, och minimera användningen för social jämförelse, särskilt relaterat till skönhets- och utseenderelaterat innehåll.
Rapporten lyfter också fram vikten av att regelbundet undersöka för- och tonåringar för “problematisk” användning av sociala medier samt att erbjuda utbildning i läskunnighet i sociala medier för att hjälpa dem att utveckla färdigheter som att ifrågasätta riktigheten av innehåll de ser och förstå taktik för att sprida desinformation.
Rekommendationerna är skrivna av en expertpanel som fokuserar på ungdomars mentala hälsa och är avsedda att nå beslutsfattare, utbildare, mentalvårdsläkare, teknikföretag och tonåringar, förutom föräldrar och vårdgivare.
“Det här är vad som måste hända, från alla, om vi vill hålla barnen säkra,” sa Dr. Mitch Prinstein, en medförfattare till riktlinjerna och APA:s chief science officer, till Mashable.
Författarna skriver att även om sociala medier inte är bra eller dåliga i sig, kan de gynna eller skada tonåringar beroende på hur de använder det – och hur teknikföretag designar sina produkter. De varnar för att användningen av sociala medier också bör återspegla en tonårings hemmiljö och deras mognad, inklusive deras intellektuella och känslomässiga utveckling, och hur väl de kan förstå riskerna.
Medan det är svårt att påvisa ett direkt orsakssamband mellan skärmanvändning och negativa psykiska hälsoeffekter baserar författarna sina rekommendationer på studier som, med vissa begränsningar, tyder på att det finns ett samband.
Vill du ha fler berättelser om sociala medier och mental hälsa i din inkorg? Anmäl dig till Mashable’s Top Stories nyhetsbrev i dag.
I synnerhet fokuserar rekommendationerna på att minimera exponeringen för farligt innehåll, inklusive innehåll som skildrar olagligt beteende, självskada, skada andra och uppmuntra ätstörningar. På samma sätt bör tonåringar inte utsättas för “cyberhat”, vilket inkluderar onlinediskriminering, fördomar, hat eller nätmobbning riktat mot en marginaliserad grupp, eftersom sådant innehåll kan öka risken för psykiska problem, heter det i rapporten.
Författarna skriver att tonåringar bör “utbildas i att känna igen strukturell rasism på nätet och kritisera rasistiska meddelanden” som ett motgift mot att uppleva psykisk ångest efter att ha sett traumatiska rasrelaterade händelser online.
De efterlyser också utbildning i läskunnighet i sociala medier som “kommer att maximera chanserna för balanserad, säker och meningsfull användning av sociala medier.”
“Precis som vi kräver att unga människor utbildas för att få ett körkort, behöver våra ungdomar instruktion i säker och hälsosam användning av sociala medier”, sa APA:s ordförande Dr Thema Bryant i ett uttalande.
Även om författarna nämner den roll som produktdesignval som meddelanden och algoritmer spelar för att förstärka vissa typer av innehåll och engagemang, tar de inte ställning till att reglera sociala medieföretag, eftersom vissa kritiker och politiker(öppnas i en ny flik) har gjort.
Men Prinstein, med utgångspunkt i rapportens breda rekommendationer, noterade att företag skulle kunna få i uppdrag att omdesigna sina produkter specifikt för att utveckla hjärnor, publicera sina sekretesspolicyer på ett språk som är tillgängligt för tonåringar, bygga verktyg för kunskaper om sociala medier direkt på sina plattformar och mer aggressivt identifiera och ta bort cyberhat.