

Det finns massor av olika företag som tillhandahåller unika produkter och tjänster. Men att hitta dem kan ibland vara en utmaning – speciellt om de inte är aktiva i just ditt område. Men Pallette Market vill göra detta enklare för alla från staden till förorterna. Läs om företaget och dess ursprung i veckans Small Business Spotlight.
Vad verksamheten gör
Tillhandahåller en marknadsplats för produkter från olika säljare.
Medgrundaren Donnie Chen sa till Small Business Trends, “Pallette Market är en inkluderande marknadsplats som gör det enkelt för shoppare att upptäcka och stödja produkter från säljare med olika kulturer och bakgrunder. Det kan ibland vara svårt att hitta kulturprodukter i stan, tänk dig att bo i förorten!”
Affärsnisch
Bygga en inkluderande plattform.
Chen säger: “Det är på tiden att det finns en marknadsplats som fokuserar på jämställd representation, snarare än att sätta dessa produkter i baksektionen och märka den “internationell.”
Hur verksamheten startade
Efter en pandemi insikt.
Chen förklarar, “Under Covid ville jag äta jamaicansk roti och jerk chicken, men alla restauranger var stängda, jag kunde inte gå ut! Det var då jag insåg, var hittar jag jamaicanska produkter? Även om jag vill laga det själv, vem kan rekommendera autentiska produkter till mig? Nätet är ett svart hål, som gjorde mig mer förvirrad än när jag började.
“Jag bor i staden, så innan Covid, om jag ville äta jamaicansk mat, går jag till en jamaicansk restaurang. Men ända sedan Covid insåg jag om jag inte kunde lämna mitt hus, eller om jag bor långt i en förort där det inte finns tillgång till kulturell mat, vad gör jag?
”Det var därför vi startade Pallette Market. För att göra det enkelt för shoppare att hitta kulturellt mångfaldiga produkter och för entreprenörer med olika bakgrunder att känna att de är väl representerade.”
Största vinsten
Trygghet från samhället.
Eftersom företaget är nytt har de inte upplevt några större vinster än. Däremot har de ägnat tid åt forskning.
Chen tillägger, “När vi validerade vår idé fick vi en överväldigande mängd positiv feedback. Detta överraskade oss och gjorde oss riktigt pumpade för att få igång plattformen!”
Hur de skulle spendera 100 000 USD extra
Att uppnå en mängd olika mål.
Chen bryter ner det, “??1. använd 20k för marknadsföring
2. 15k för frilansande utvecklare att öka plattformsuppdateringarna
3. analysera marknadsföringsinsatser och injicera sedan ytterligare 20k i riktad marknadsföring
4. analysera marknadsföringssatsningen på andra nivån och injicera sedan ytterligare 20k
5. 5k för att förbättra systeminfrastrukturen
6. 5k för att förbättra mjukvaruinfrastrukturen
7. 10k outsourca kundsupport
8,5k för diverse”
Bakgrundsberättelse
Grundarna brukade vara värd för en barnpodcast.
Chen och medgrundaren Eiji Mine har varit vänner i över 20 år. Faktum är att de brukade köra en populär barnpodcast tillsammans.
Chen säger: “Podcasten blev en av de bästa barnpodcasterna på Apple Appstore och användes i två amerikanska offentliga grundskolors läroplan. När stora sändningsbolag såg möjligheten började de skapa barnpoddar med större budgetar och pressade oss effektivt.”
* * * * *
Bild: Pallette Market, Facebook