

Det finns massor av stora byråer som erbjuder PR- och marknadsföringstjänster. Men mindre företag tillhandahåller ofta mer skräddarsydda och holistiska tjänster för företag. Grundaren av Noon Creative drog viktiga lärdomar genom att arbeta på större byråer. Och nu använder hon de lärdomarna i sin egen strävan. Läs om hennes resa i veckans Small Business Spotlight.
Vad verksamheten gör
Erbjuder en mängd olika marknadsföringstjänster för företag.
Grundaren Chloe Zhao sa till Small Business Trends, “Baserat i NYC tillhandahåller Noon Creative PR, marknadsföring, sociala medier, evenemangstjänster till hotell- och livsstilsvarumärken.”
Affärsnisch
Skräddarsy innehåll efter varje varumärkes unika behov.
Zhao säger, “Noon Creative är känt för ett holistiskt och skräddarsytt förhållningssätt till PR och marknadsföring inom livsstilsbranschen. Specifikt har byrån hjälpt många samtida kinesiska varumärken i USA att komma in och förbli relevanta för målmarknaden. En av dess expertis ligger i att effektivt översätta kinesisk kultur till den amerikanska publiken.”
Hur verksamheten startade
Efter ett lyckat projekt med en vän.
Zhao hjälpte sin bästa vän med PR medan hon öppnade en restaurang, MáLà Project.
Hon tillägger, “Det gick så bra (fick 60 mediaplaceringar inklusive NYTimes för restaurangen under de första 6 månaderna) att andra restaurangägare i grannskapet började nå ut till henne eftersom ordet hade spridit sig.”
Största vinsten
Vinna en stor kund över större byråer.
Zhao förklarar, “Vi hade två månader på oss att pitcha kundens nyöppning mot konkurrentbyrån samtidigt. Under dessa två månader gick vi ut ur vår komfortzon och använde alla resurser för att säkra så mycket täckning som möjligt, inklusive att nå ut till min gymnasieskola som jag inte hade pratat med på flera år bara för att se om hon kunde passa öppnar in i hennes sändningsberättelse. Vi undersökte också obevekligt varje journalist och skräddarsydde vår pitch efter deras intresseämnen. Efter två månaders sömnlös pitching säkrade vi dubbelt så mycket täckning än vår konkurrent. Vår byrå var drygt två år gammal. Det kändes som den största segern i min karriär.”
Största risken
Pivoterar bort från restauranger och gästfrihetsföretag under pandemin.
Zhao säger, “Om vi inte har pivoterat framgångsrikt, kanske vi inte har haft några nya kunder på flera månader, inte tjänat några intäkter och inte kunnat betala våra anställda. Lyckligtvis tecknade vi framgångsrikt ett 6-månaderskontrakt med en nationell app för matleverans, som var i skärningspunkten mellan vår specialitet och målkund. Att ha arbetat med dem gav oss tillräckligt med skjuts i vår portfölj och gjorde det mycket lättare för oss att nå ut till andra appar/e-handelsvarumärken senare.”
Lärdom
Fokusera på drömkunder från början.
Zhao förklarar, “Även om Covid accelererade [the] övergången till e-handel med fem år skulle folk handla mer online för allt de behöver i sitt liv. Vi tror att e-handel är framtiden. Så ju tidigare vi kunde samarbeta med dessa varumärken, desto snabbare kunde vi växa och få större inverkan i samhället.”
Hur de skulle spendera 100 000 USD extra
Hjälper andra AAPI kvinnoägda företag.
Zhao tillägger, “Som en kvinnlig grundare av AAPI förstår jag den hårda verklighet som kvinnor måste möta när de växer sina företag. Om jag hade 100 000 USD extra i mitt företag, skulle jag samarbeta med en lokal ideell organisation och fördela dessa pengar och mina resurser för att hjälpa AAPI kvinnliga grundade företag med min PR- och marknadsföringsexpertis. Många kvinnoägda företag tillhandahåller fantastiska produkter/tjänster men ägarna vet inte hur de ska marknadsföra dem. Med mina PR-kunskaper och $100 000 skulle det göra stor skillnad för att hjälpa dem att överleva de mest avgörande tidiga stadierna av affärstillväxten.”
Favorit arbetsmiljö
Byter upp det.
Zhao förklarar, “Eftersom vi kunde arbeta var som helst med våra bärbara datorer, tar jag ibland med mig teamet till bibliotek och parker med wifi, etc. Vi gick en gång till jobbet på MoMa och det var en av de bästa upplevelserna. Det gav oss så mycket inspiration.”
* * * * *
Bild: Noon Creative, Chloe Zhao