

En viktig faktor i Metas metaversa vision är det utvecklande sättet som ungdomar redan interagerar på, där de flesta nu engagerar sig med vänner online, i motsats till att cykla iväg och träffa varandra i den lokala parken eller köpcentret.
Onlinevärldar, som Fortnite, Minecraft och Roblox är de nya hängplatserna. Och medan vissa föräldrar oroar sig för att deras barn spenderar för mycket tid online, vilket kommer med sina egna exponeringsrisker, är det så här nästa generation umgås och uppfyller både ett socialt och underhållningssyfte, utan att behöva lämna sitt sovrum.
Det är därför detta är ett viktigt tillkännagivande – idag har Meta meddelat att Roblox snart kommer att läggas till sin expanderande VR-spelpush.
Som förklarat av Meta:
“Med över 15 miljoner aktiva upplevelser och många, kommer Roblox att erbjuda ett stort bibliotek med innehåll för Quest-gemenskapen att utforska. Faktum är att Roblox automatiskt publicerar vissa upplevelser som använder standardspelarskript för att stödja VR-enheter. De har upptäckt att dessa upplevelser vanligtvis fungerar bra i VR utan ändringar, så de ser Roblox VR-biblioteket med fantastiskt innehåll från dag ett. Och eftersom Roblox är plattformsoberoende kommer du att kunna ansluta, spela och umgås med vänner på Xbox, iOS, Android och stationära datorer – vilket hjälper till att göra VR mer social än någonsin tidigare.”
Detta är en stor vinst för Metas VR-ambitioner, och ger ett direkt sätt att integrera Roblox multiplayer-upplevelse – en plattform som används av 66 miljoner i första hand unga användare varje dag – in i Metas VR-miljö, samtidigt som de etablerar ramverket för Roblox-utvecklare att börja bygga sina egna VR-världar, vilket ger ännu mer fördjupning till upplevelsen.
Det är populariteten för dessa spelvärldar som Meta ser som en nyckelväg för att bygga sin metaversa vision, med nästa generation av konsumenter som redan till stor del är vana vid att interagera som digitala avatarer och umgås i onlineutrymmen. För denna nästa kohort är sociala plattformar ett steg ned, i interaktiv mening, eftersom de kan göra mycket mer tillsammans i dessa spelmiljöer.
Det är den erfarenheten som informerar mycket om Metas avatarutveckling – och med Meta också nyligen sänker ålderskravet för Quest VR-användningkan partnerskapet med Roblox vara en viktig milstolpe för att skapa en vision på nästa nivå.
Men alla ser det inte än. Det finns fortfarande många frågor kring metaversens livskraft, och om det faktiskt kommer att bli en grej – men indikatorerna finns där, och om Meta kan etablera nya normer inom VR bland nästa våg av användare, skulle det verkligen kunna få metaversen att bli en mer accepterad, pålitlig och högt adopterad upplevelse inom en snar framtid.
Det kommer att ta tid, och Meta har upprepade gånger noterat det det kommer att ta ett decennium för metaversen att bli en grej. Men sådana här partnerskap lyfter fram vägen till nästa steg – det är inte nödvändigtvis för mig och dig just nu, utan, som Marty McFly säger: “Dina barn kommer att älska det”.