

Framväxten av sociala medier har lett till framväxten av en “skaparekonomi” på flera miljarder dollar som gör det möjligt för vem som helst att försörja sig genom att skapa och dela innehåll med sina fans. Även om det är nästan omöjligt att veta hur mycket pengar skaparekonomin är värd, en uppskattning föreslår att kreatörer skulle kunna generera så mycket som 20 miljarder dollar globalt.
Det är mycket pengar, men allt hamnar inte i fickorna på skaparna själva. Medan dagens sociala mediesidor är de som har gett upphov till en ny generation av influencers, kritiseras de också hårt för att de har läckt bort många av de samtida artisterna som använder deras plattformar. Sådana som YouTube, TikTok och Instagram är starkt beroende av kreatörer för att utöka sin användarbas och driva engagemang, och ändå tenderar dessa influencers att få bara en bråkdel av intäkterna de genererar.
Det är av denna anledning som många kreatörer ser uppkomsten av Web3 som en möjlighet att bryta sitt beroende av de traditionella, mycket centraliserade plattformarna som först fick dem att bli berömmelse. Med Web3, blockchain och decentralisering kan kreatörer återta det fulla ägandet av innehållet de skapar och ta tillbaka kontrollen över hur det sprids och tjänar pengar över plattformar.
Begränsningarna för centraliserade sociala medier
Vissa kreatörer kanske inte tror att det finns någon verklig anledning att byta från beprövade plattformar som YouTube eller Instagram. Faktum är att några av de mest populära kreatörerna på YouTube sägs ha samlat in miljontals dollar per år från sina ansträngningar. Ta Logan Paul till exempel, som startade sin YouTube-kanal redan 2015 och snabbt såg sin prenumerantbas explodera. I januari 2022 hade hans YouTube-kanal mer än 23,2 miljoner prenumeranter och över 5,8 miljarder visningar. Även om hans exakta inkomster inte är klara, Forbes rapporterad 2018 tjänade han 14,5 miljoner dollar i intäkter föregående år.
Så det är tydligt att vissa kreatörer absolut rullar in men alla har inte nått samma framgångsnivå som Logan Paul. Mycket vanligare är faktiskt de så kallade “mikro-influencers” som vanligtvis har någonstans runt 6 000 till 10 000 följare på plattformar som Instagram och TikTok. Dessa människor betalar priset för att ha en mycket mindre publik, vanligtvis tjänar de i genomsnitt 88 USD per inlägg, enligt en färsk enkät av Influence.co.
Det är svårt att faktiskt uppskatta mikroinfluensers intäkter eftersom alla intäkter de genererar kommer från flera källor. I fallet med TikTok till exempel, kan kreatörer tjäna pengar på att ta emot “digitala gåvor” från sina fans som kan omvandlas till kontanter. De kanske också kan ta emot något från TikToks Creator Fund, som är inrättad för att belöna användare med minst 10 000 följare och 100 000 visningar under en 30-dagarsperiod.
Men TikToks Creator Fund har tidigare kritiserats för sina låga utbetalningar, som är så ynka som några cent för varje tusen visningar de samlar på sig. TikToker Preston Seo, en personlig finansinfluencer med mer än 2,1 miljoner följare, tjänade bara 1 664 USD från Creator Fund under januari 2021 till maj 2021, Business Insider rapporterad. I genomsnitt tjänar han mellan $9 och $38 per dag från fonden.
Kreatörer kan också få betalt av sponsorer, vilket kan innebära att de marknadsför produkter från vissa varumärken eller skapar sin egen tolkning av en populär låt i hopp om att den blir viral. I sådana fall är det möjligt att tjäna mycket mer, med Seo som säger till Business Insider att han vanligtvis tar $600 per sponsrat inlägg.
Det är dock fortfarande långt ifrån de miljontals dollar i årliga intäkter som genereras av några av världens största influencers. Dessutom, för mikroinfluencers som generellt har mindre än 10 000 följare, är inkomstmöjligheterna med sponsrade inlägg i allmänhet mycket lägre, kanske så låga som $20 till $30 per inlägg.
Ta tillbaka kontrollen
Det är av dessa skäl som så många kreatörer blir entusiastiska över potentialen hos Web3 och de nyare, decentraliserade plattformarna och teknikerna som gör det möjligt för dem att skapa innehåll som de kan behålla kontrollen över.
En av nackdelarna med traditionella sociala medier är att kreatörer i princip måste ge upp ägandet av innehållet de skapar i samma ögonblick som de lägger upp det online. Instagrams moderbolag Meta Platforms förbehåller sig rätten att använda allt som publiceras på sin plattform för sina egna marknadsföringsändamål. Detta inkluderar att behålla rätten att kopiera, modifiera och sälja materialet och dessa rättigheter till tredje part.
Med andra ord, de flesta kreatörer får en dålig affär. Videorna de spenderar timmar på att skapa är inte deras egna. Företag som Instagram och TikTok kanske kan tjäna miljontals dollar i intäkter från sitt innehåll, medan de som gör det kommer att betalas tillbaka med bara en bråkdel av det beloppet.
Med Web3-baserade plattformar är det inte längre fallet. Skapare har möjlighet att använda blockchain för att hävda digital upphovsrätt. Videor kan tokeniseras som NFT, som kan användas för att bevisa ägande och överföra rättigheterna till det innehållet till någon annan.
Den viktigaste fördelen med NFT är att de eliminerar piratkopiering av digitala medier. Med traditionella sociala medier är det alldeles för lätt att ladda ner en video som lagts upp på YouTube eller Facebook och duplicera det innehållet. Således har kreatörer inget sätt att tjäna pengar på media de producerar, förutom genom indirekta medel som varumärkessamarbeten och reklam.
Den befintliga marknaden för NFT:er har dock visat hur människor är villiga att betala mycket pengar för att äga exklusiva rättigheter till digitala medier och innehåll. Kreatörer har nu möjlighet att dra nytta av detta tänkesätt genom att sälja NFT-baserat innehåll direkt till följare. De kan erbjuda sina fans tokeniserade kopior av media, vilket ger dem en chans att äga sina favoritvideor och bilder.
Större belöningar
Web3 har också möjliggjort skapandet av helt nya och decentraliserade sociala medieplattformar som fokuserar på att belöna både skapare och användare. Taki beskriver sig själv som ett “engage-to-earn” socialt nätverk som gör det möjligt för användare att äga en andel i själva plattformen. På Taki kan människor tjäna TAKI kryptovaluta genom att engagera sig i innehåll eller skapa det, till exempel genom att skriva inlägg och kommentera dem. TAKI-mynt kan sedan användas för att skicka “Gold Taki”-tips till andra användare på plattformen när de ser innehåll som de tycker förtjänar en belöning. Varje Gold Taki-tips skickar 0,2 TAKI från tipparen till mottagaren. Plattformen ger också användare chansen att utföra dagliga uppgifter, ger belöningar för användare som interagerar med innehåll och ger och tar emot Gold Taki-tips, för att uppmuntra till större engagemang.
Den verkliga fördelen med Taki är att både kreatörer och deras följare kan tjäna pengar på att engagera sig i plattformen. Det är en unik modell som har fångat uppmärksamheten hos dussintals framstående supportrar. Hittills har Taki Uppfostrad 3,5 miljoner dollar genom en såddfinansieringsrunda ledd av Coinbase Ventures, FTX, OKX Blockdream Ventures och Solana Labs, plus ytterligare 3 miljoner dollar från Superlayer-inkubatorn som stöds av namn som Paris Hilton, Nas, Michael Ovitz, Gary Vaynerchuk, Keisuke Honda, Anthony Pompliano, Packy McCormick, Joe Montana, Chris Dixon, Marc Andreessen, Yat Sui och Raghu Yarlaggada.
Det finns en annan stor fördel med Taki också. Det tillåter kreatörer att fly de restriktiva gränserna för centraliserade plattformar som Instagram och YouTube, som förlitar sig på algoritmer som privilegierar vissa typer av innehåll framför andra för att maximera företagets vinster. Dessa algoritmer, som också förändras över tiden enligt de senaste trenderna, tvingar influencers att skapa innehåll på ett mycket specifikt sätt för att säkerställa att det kan upptäckas. Det är en enorm begränsning för deras konstnärliga uttryck.
Utan detta tryck att optimera sitt innehåll för algoritmer har skapare på Taki mycket större konstnärlig licens att skapa innehåll som de tycker är lämpligt. Detta driver också mer samarbete, eftersom Taki-användare inte längre är i en position där de tävlar mot varandra om visningar bland samma publik. Samtidigt, för användare, blir skaparekonomin lättare att navigera eftersom de inte längre tvångsmatas nästan identiskt innehåll genom sina flöden. Istället kan de upptäcka och investera i de skapare som de verkligen uppskattar.
Peer-to-peer-betalningar
Ett mindre känt faktum om Web3 är hur det också potentiellt kan revolutionera hur skapare tjänar pengar på sitt innehåll på traditionella Web 2.0-plattformar. Nya kryptovalutaprotokoll gör att monetära värden kan överföras på ett tillåtslöst sätt över sociala medienätverk på ungefär samma sätt som dessa plattformar sprider information.
Detta är uppdraget för PIP, som utnyttjar befintliga anslutningar över plattformar som Twitter och Facebook för att göra det möjligt för användare att handla utan några avgifter eller tillstånd från en central myndighet. Företaget fungerar som en brygga mellan Web 2.0-plattformar och Web3, vilket ger kreatörer ett sätt att fly från de proprietära betalningssystem som de tidigare var tvungna att använda, och få tips från sina fans inom kryptovaluta.
Produkten gör detta genom att länka sociala identiteter till kryptoplånböcker, så att vem som helst på Twitter, Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, YouTube eller något annat socialt nätverk du vill tänka på, kan skicka krypto till vilken annan användare som helst på en av dessa plattformar.
Allt användare behöver göra är att ladda ner webbläsartillägget och de kan börja skicka betalningar till kreatörer via deras sociala medieprofil. För kreatörer måste de generera och lägga upp en enkel tagg, som är en mänsklig läsbar kryptoadress som är länkad till deras kryptoplånbok, för att få tips. Webbläsartillägget kommer sedan att markera denna tagg på sin profil, för att göra det enkelt för sina följare att hitta.
Skapare kan också skapa en PIP.ME Web3-profil för att ansluta till sin publik och få tips utan avgifter. Det finns till och med en knapp som kan bäddas in på webbplatser via ett enkelt JavaScript-utdrag, vilket gör att användare kan erbjuda olika funktioner som donationer, tips, kassan och mer, vilket innebär att de också kan skapa och sälja varor till sina följare.
Företaget planerar också större funktionalitet, inklusive möjligheten för kreatörer att sätta upp en betalvägg för att komma åt deras sociala medieinnehåll. Med detta kommer de att kunna ta ut en avgift för följare för att se deras senaste videor eller läsa nya blogginlägg. Slutligen kommer det snart att lansera ett PIP-kort för kreatörer som inte är bekanta med krypto för att göra det lättare att spendera dessa pengar i butiker.
Produktens kraft lovar att revolutionera skaparens ekonomi. Riskkapitalisten Li Jin skrev i ett blogginlägg 2020 att kreatörer kan försörja sig extremt bekvämt genom att bara samla 100 “riktiga fans” som är villiga att betala 1 000 USD per år för sitt innehåll, sina varor eller sin tillgång.
För de tusentals “mikro-influencers” på webben som redan har flera tusen fans, är möjligheten att hitta bara 100 personer som är villiga att betala för deras innehåll verkligen mycket uppnåeligt. Om 100 fans var och en skickar dem 1 000 $ per år, är det 100 000 $ per år – tillräckligt mycket för de flesta att leva på.
Dessa hängivna fans kan skicka betalningar direkt till sina favoritskapare, oberoende av någon tjänst som normalt skulle ta en enorm nedskärning av dessa pengar i avgifter. Web3 säkerställer samtidigt att kreatörer har flera alternativ för att få ut de intäkterna från dessa fans. Förutom en enkel betalvägg kan de erbjuda sina följare exklusiv tillgång till sina egna sociala tokens som utfärdats genom PIP, vilket ger dem en unik möjlighet att spela en roll i de samhällen de bygger. De kan också sälja konst och annat innehåll som NFT, ta emot tips, sälja prenumerationer och mer. Den enda gränsen för kreatörer kommer att vara deras egen kreativitet.
Genom att bygga närmare, sammansvetsade gemenskaper, ta tillbaka kontrollen över sitt innehåll och skapa nya intäktsgenererande möjligheter, är det möjligt för kreatörer att utnyttja Web3 på flera sätt för att utöka sin publik och utveckla en mer lukrativ fanbas. Web 2.0 kan ha varit det som startade skaparekonomin, men det kommer att vara Web3 som äntligen låter den nå sin fulla potential.
Bild: Depositphotos