

Nyheten om stigande matpriser är en fråga som berör alla. Oavsett om du är en konsument eller ett litet företag, kan denna smärtpunkt inte ignoreras.
För företag inom restaurang-, bar- och matservicebranschen kommer ökningen också från grossistdistributörer såväl som lokala bönder.
Matpriserna stiger – uppdatering oktober 2022
Så, hur hårt påverkar inflationen priset på mat?
Beroende på produkt kommer ökningen jämfört med för bara ett år sedan att få dig att göra en dubbeltagning. Prisjämförelsen på den här listan tittar på den månatliga ökningen från juli 2022 till augusti 2022, såväl som priset i augusti 2021 för en rad matvaror. Detta kommer att belysa ökningarna på kort och lång sikt. Data kommer från den senaste Bureau of Labor Statistics (BLS) för genomsnittliga livsmedelspriser.
Priset på mat stiger på dessa väsentligheter för småföretag från juli till augusti i år:
En sak med mat är att efterfrågan på den inte är flexibel, vi måste alla äta. Och dessa priser verkar hålla sig på överkanten.
- Jordgubbar: +15,9 %
- Kycklinglår: + 8,6 %
- Ägg: +6,1 %
- Potatis: + 5,2 %
- Socker: + 5,2 %
- Skinka: +3,2 %
- Koteletter: +3,1 %
- Mjöl: +3 %
- Tomater: +2,6 %
- Bröd: +2,4
Enligt BLS är den årliga ökningen av livsmedel under det senaste året en 23-årig högsta på 11,3%, med priset för dagligvaror upp 13,5%.
- Cheddarost: +2,4 %
- Kycklingbröst: +2,1 %
- Kaffe: +2 %
- Fläskkotletter: +1,8 %
- Spaghetti och makaroner: +1,4 %
- Amerikansk ost: +1,3 %
- Okokta nötstek: +1,3 %
- Skinka: +1,2 %
- Biff: +1 %
- Mjölk: +0,9 %
- Nötfärs: +0,9 %
Matpriserna har stigit sedan augusti 2021
På årsbasis är prishöjningen mycket dramatisk för varor som både konsumenter och företag behöver regelbundet.
- Ägg: +82,3 %
- Mjöl: +48 %
- Kycklingbröst: +33,1 %
- Kaffe: +31,9 %
- Hela kycklingar: +27,6 %
- Spaghetti och makaroner: +25,6 %
- Potatis: +24,7 %
- Socker: +20,6 %
- Bröd: +19,7 %
- Socker: +19,3 %
- Ris: +18 %
- Mjölk: +17,8 %
- Bönor: +17,4 %
- Kycklinglår: +16,8 %
Prishöjningar som påverkar konsumenterna ändrar deras köpvanor, vilket i sin tur påverkar småföretag som förlitar sig på dessa kunder. Oavsett om det är en restaurang, kafé, cateringföretag eller något annat mat- och dryckesrelaterat företag, märks effekten av att matpriserna stiger över hela linjen.
- Potatischips: +16,2 %
- Amerikansk smältost: +15,7 %
- Cookies: +15 %
- Glass: +14,6 %
- Skinka: +14,2 %
- Cheddarost: +12,4 %
- Fullkornsbröd: +10,7 %
- Nötfärs: +10,5 %
- Maltdrycker: +9,6 %
- Bananer: +9,2 %
- Apelsinjuice: +6,6 %
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
Bild: Envato Elements