
[ad_1]
På grund av förlusten av data från tredje part är marknadsföring på sociala medier på Facebook, Instagram och Twitter mindre attraktiv för marknadsförare. Idag är det en första- och nollfestvärld. Marknadsförare vet att företag måste tänka och agera annorlunda när det gäller marknadsföring. Det som fungerade förra året eller tidigare år fungerar inte idag eller imorgon.
För att bli framgångsrika nu utvecklar marknadsförare sina strategier genom att bara använda förstaparts- och nollpartsdata. Dessutom interagerar de med kunder på olika kanaler, inklusive TikTok och bloggar.
Det här affärsblogginlägget tittar på hur marknadsförare vinner utan data från tredje part. Låt oss börja med att titta på de tre typerna av datafångst.
Typer av data
Vår främsta informationsresurs för den här artikeln är VentureBeat, och de beskriver de tre typerna av data.
Tredjepartsdata
Som namnet antyder är data från tredje part information som samlas in av cookies på webbplatser, inklusive sociala medier som Twitter och Facebook. Det är indirekt, dvs. data som samlas in säljs till tredjepartsanalysföretag som tillhandahåller den som en tjänst. Att använda data från tredje part skulle dock alltid sluta illa efter nedfallet från läckandet av Cambridge Analytica-data för att påverka resultatet av valen i USA och Europa.
Förstapartsdata
Där datainsamling från tredje part är indirekt är data från första part motsatsen. Det är data som samlas in på en webbplats för den webbplatsens användning. En webbplatsbesökare tittar till exempel på strumpor och kan använda den informationen för att marknadsföra strumpor och andra relevanta produkter för den besökaren.
Noll-Party Data
Det är här det blir intressant, eftersom nollpartsdata fortfarande är data, så dess betydelse är inte exakt som den lyder.
Nollpartsdata är data som besökaren avsiktligt tillhandahåller i utbyte mot något, t.ex. en rabatt eller giveaway. Till exempel besöker du en onlineåterförsäljare för första gången, och en popup säger att du kan få 10 % rabatt på ditt första köp när du anger din e-postadress.
Vem älskar inte rabatt, särskilt på ditt första köp?
Hur marknadsföringsstrategier utvecklas
Varje företag behöver förstå sina kunder, och nu sker denna åtgärd på plats och i gemenskaper på sociala medier. En webbplatsbesökare som registrerar sig för e-postkommunikation i utbyte mot rabatt på sitt första köp gör e-postmarknadsföring relevant och målinriktad.
E-post marknadsföring
Att samla in e-postadresser på rätt sätt har aldrig varit så enkelt och ömsesidigt fördelaktigt för konsumenten och företaget.
Det finns ett talesätt som säger ”för att få måste du ge”, och marknadsförare har räknat ut att de kan skapa leads från webbplatsregistreringskampanjer.
Förstaparts- och nollpartsdata samlas in i enlighet med kraven. Marknadsförare kan rikta in sig på eller segmentera prenumeranter på e-postlistan så att de kan skicka relevanta e-postmeddelanden till dem baserat på insamlad data som bevisar en direkt koppling till webbplatsens produkter eller tjänster.
Konsumenter vet att de kommer att få marknadsföringsmeddelanden när de tillhandahåller sina e-postadresser.
Konsumenterna har dock makten, eftersom de kan avbryta prenumerationen på e-postmeddelanden och ändå göra anspråk på sin rabatt på sitt första köp.
Marknadsförare arbetar hårt för att säkerställa att e-postmeddelanden är eftersökta, så att prenumeranter inte avslutar prenumerationen. Denna typ av e-postmarknadsföring är inte beroende av tredjepartsdata, men räckvidden som marknadsförare är vana vid kan uppnås, vilket sparar tid. Dessutom kan de med mätning fånga in mer förstapartsdata för mer riktade marknadsföringskampanjer. ?
Sociala media
Många företag ser att Facebook, Instagram, etc. erbjuder mindre värde utan tredjepartsdata.
Andra sociala nätverk ser nu mer tilltalande ut, som TikTok. När ett företag bildar en gemenskap och aktivt engagerar sig i den, plus skickar direktmeddelanden till sina följare och kunder, lämnar det ett bestående positivt intryck.
Bloggar
Vi har alltid varit stora fans av att blogga. Interaktivt innehåll är ett sätt att samla in nollpartsdata för att använda i marknadsföring. Till exempel inkluderar några av typerna av nollpartsdatakanaler:
- Omröstningar
- Frågesporter
- Undersökningar
- Onlinespel
- Miniräknare
För att förbättra engagemanget vet företagsbloggare att de måste arbeta smartare och skapa unikt och relaterbart innehåll för besökaren. Interaktivt innehåll som är en del av en berättelse eller artikel om ett nischämne ökar nivån på engagemang och klibbighet.
Bloggbesökare som är mer kopplade till bloggen kommer att delta i omröstningen eller frågesporten och lämna sin feedback i kommentarsfältet. All denna interaktion anses vara nollpartsdata som är transparent och opt-in.
Google Analytics presenterar nollpartsdata via sin mätning av webbplatsbesökare och, med djupare kopplingar skapade med bloggande, förståelse för demografi, etc., förbättrar marknadsföringskampanjer.
Slutord
Tredjepartsdata var dit marknadsförare gick för storskaliga kampanjer. Idag använder marknadsföring nu förstapartsdata och nollpartsdata.
För att fånga in data på ett korrekt sätt agerar företag annorlunda på sociala medier. Att skapa gemenskaper och använda direkta meddelanden för att främja relationer med en person är deras sätt att nå kunder och få deras data.
Är det mer kostsamt och tidskrävande? Vi har inte hittat någon statistik att säga åt båda hållen; dock tillhandahålls de insamlade uppgifterna fritt av kunder och potentiella kunder. Detsamma gäller för webbplatsengagemang. Företag och marknadsförare som använder webbplatsregistreringskampanjer och interaktivt innehåll på bloggar samlar in data som tillhandahålls av deras följare. Att växa kompatibla aktiva kunddatabaser är där det faktiska värdet är för företag.
[ad_2]
Source link