

Hur kommer personuppgifter som skyddas av integritetslagar att påverka ditt företag?
Det är förståeligt att marknadsförare är oroliga över effektiviteten av sina kampanjer utan tillgång till tredjepartsdata. Vi har sedan en tid tillbaka vetat att insamling av personuppgifter innebär många risker.
Cyberhot har motiverat företag att ändra sina krav på kunddatainsamling. Till exempel, istället för att samla in kundkreditkortsdata för onlinebetalningar, använder webbplatser tredjeparts betalningsgateways.
Att använda specialiserade externa leverantörer sträcker sig också längre än finansiella personuppgifter.
Företag föredrar nu att lägga ut personalledning på entreprenad och med en mer flexibel arbetsstyrka tar det bort behovet av att samla in och lagra personuppgifter genom att använda rekryteringssajter online för att anställa frilansare.
Även om det är en skrämmande tanke för många företag att ha nästan inga uppgifter om sin personalstyrka och kunder, men det kommer förr snarare än senare.
Integritetslagstiftning
GDPR är det globala riktmärket för att hantera insamling av personuppgifter.
Alla webbplatser och organisationer bör följa principerna:
- Var laglig, rättvis, transparent
- Samla in data endast för legitima ändamål
- Minimera vilken data som fångas in
- Behåll data bara så länge det behövs
- Se till att data är korrekta
- Data hålls privat och säker
Marknadsförare måste gå vidare utan tredjepartsdata som samlats in från cookies. Gartner förutspår att 65 % av människor kommer att få sin data skyddad av integritetslagar.
Google säger i sin artikel att marknadsförare inte behöver oroa sig för bristen på kundinsikter som för närvarande är tillgängliga från cookies.
Utan tredjepartscookies kan marknadsförare fokusera på att förbättra sina webbplatstaggar för korrekt mätning från förstapartscookies.
Värde-först marknadsföring
Det finns en del att göra, och Tänk med Google låter dig veta exakt vad du ska göra med dina förstapartsdata.
Till exempel bygga starka och varaktiga kundrelationer. Tiden har kommit för marknadsförare att flytta fokus för sina marknadsföringskampanjer från att sälja till att ge värde först.
Från dina handlingar kommer du att veta att du inte har någon ovilja att dela information med dina pålitliga leverantörer och favoritmärken som du litar på.
Value first marketing inkluderar:
- Rabatter på nya beställningar
- Nya produktprover
- Lojalitets- och hänvisningsprogram
Dina kunder är din fanbas och en grundläggande del av din community. Att därför betala det framåt med marknadsföringskampanjer som bygger upp lojalitet och varumärkesrykte kommer att öka din försäljning.
Det finns många sätt som marknadsföringsinitiativ kan förbättra kundupptäckten för utan behov av data från tredje part. Använd till exempel din blogg, sociala medier och e-postmarknadsföring för att betala vidare med relevant, engagerande och konverterande innehåll.
Inhämta samtycke
Google säger att för att få samtycke till att samla in kunddata krävs följande:
- Använd roliga sätt att dela dina sekretesspolicyer med kunder
- Ge för att få – ge något av värde i utbyte mot data
- Full transparens och åtkomst – kunder kan hantera den data de har delat
Insamling av förstapartscookiesdata
Marknadsförare går igenom ett paradigmskifte från att använda tredjepartsdata för att skräddarsy sina kampanjer till att förlita sig på webbplatsdata och andra kundinteraktioner. En uppgift som behövs är experthantering av webbplatstaggar.
Var din webbplats samlar besökardata – se till att du har rätt integritetsbehörighet. Dessutom behöver du en bra taggningsinfrastruktur – som också kan hanteras med verktyg, t.ex. tag manager.
Även Googles globala webbplatstagg kommer att tillhandahålla data från dess Adwords och dina webbplatsomvandlingar.
Taggning på serversidan är också ett annat Google-verktyg som du kan söka efter online.
Blogger, Neil Patel har några bra rekommendationer för marknadsföring utan tredjepartscookies, inklusive:
Marknadsundersökning
Använd kraftpaket för marknadsundersökningar för att få publikinsikter.
Marknadsundersökningar har utvecklats med AI-drivna marknadsundersökningsplattformar tillgängliga på prenumeration. Det som skrämmer marknadsförare är den tid det kan ta att churna data från olika förstapartskällor som e-post, sociala medier, SMS-texter etc.
Artificiell intelligens är nu arbetshästen som gör benarbetet för att krossa data och presentera korrekta resultat snabbt och i användarvänliga format, inklusive diagram, flödesdiagram, etc.
Kontextbaserad reklam
Utan tredjepartsdata kommer det att bli mer utmanande att presentera relevanta annonser för besökare. Neil föreslår att du använder kontextbaserad reklam, som ligger nära webbplatsens innehåll.
Teorin går – om en besökare är på en sida på din webbplats har de troligen kommit dit från en sökordssökning, och om den innehållsbaserade annonsen matchar innehållet anses den vara en matchning för besökaren.
Slutgiltiga tankar
För marknadsförare utvecklas insamlingen av data för målgruppsinriktade kampanjer. Google fasar ut tredjepartscookies från slutet av 2023 och därför är det dags att testa hur marknadsföring kommer att vara effektiv genom att använda andra datakällor.
För mer läsning kan du vara intresserad av sekretesssandlådan.