

Lokala shoppare kan bli ett företags mest lojala kunder genom att hjälpa till att sprida budskapet om företaget till andra community-medlemmar. Det är därför viktigt för företag att etablera dessa lokala kopplingar tidigt för att se de bästa resultaten från lokal marknadsföring.
För att hjälpa företag att skapa mer meningsfulla interaktioner med medlemmar i lokalsamhället, svarade en panel av medlemmar i Young Entrepreneur Council (YEC) på följande fråga:
“När du marknadsför lokalt, vilket sätt kan du ha mer personlig eller en-mot-en-interaktion med din publik på? Hur påverkar detta din relation med dem?”
Här är deras bästa rekommendationer.
1. Hitta nyckelord som relaterar till ditt område
“Optimera alltid din webbplats för lokal SEO. Ett SEO-verktyg tar hand om den tekniska sidan, men du vill också använda sökord som relaterar till ditt område. Se till att din företagsplats nämns tydligt på din webbplats eller så kan du till och med lägga till en rad som “tjänar Boston sedan 1912.” På så sätt kommer lokala användare att vara mer benägna att hitta och interagera med dig med vetskapen om att ditt företag finns i närheten.” ~ Benjamin Rojas, Allt i ett SEO
2. Skriv personliga svar till kunder
“Om du har en Google My Business-profil och kunder recenserar dig online, svara på dessa recensioner med personliga meddelanden samtidigt som du inte bryter mot konfidentialitet. Du vill undvika generiska svar som “Tack för din recension” och istället göra det mer personligt genom att ta med hur det var när du träffades första gången jämfört med hur deras liv förbättrades efter att ha arbetat med dig.” ~ Givelle Lamano, Lamanos advokatbyrå
3. Engagera dig i gemenskapen
“Det bästa sättet att skapa personliga kontakter med lokala kunder är att engagera sig i samhällsevenemang, som statliga mässor, bondemarknader och utställningar som hålls av lokala skolor och universitet. Om du hittar ett sätt att sponsra dessa evenemang eller delta i någon stor sammankomst där du kan sätta upp en monter för att prata med deltagare, kan du positionera din organisation som en stapelvara i samhället.” ~ Bryce Welker, CPA Exam Guy
4. Var värd för frågor och svar på sociala medier
“Ett sätt att ha mer personlig interaktion med din publik är genom att hålla regelbundna frågestunder på sociala medier. På så sätt kan du interagera med dina följare direkt och svara på deras frågor i realtid. Dessutom är frågestunder ett bra sätt att bygga upp förtroende hos dina följare och lägga till mer mänskligt intresse för ditt varumärke.” ~ Syed Balkhi, WPBeginner
5. Marknadsför personliga tjänster
“När du marknadsför lokalt kan du erbjuda ett ansikte mot ansikte-alternativ. Eftersom världen fortsätter att vara mer virtuell än någonsin tidigare, kan ingenting ersätta ett handslag och en person som är några dörrar bort.” ~ Mary Harcourt, CosmoGlo
6. Ta Reels till gatorna
“Marknadsför lokalt med hjälp av Instagram eller Facebook Reels och ta dem ut på gatorna genom att besöka dina lokala favoritförsäljare och kaféer. Vi har alltid gjort det till en del av vår kultur att frekventera lokalt ägda företag och engagera sig med dem genom sociala medier. Det är ett bra sätt att marknadsföra lokalt och även hjälpa till att växa lokala företag.” ~ Matthew Capala, alfabetisk
7. Interagera genom personliga händelser
“Ett sätt att ha fler en-mot-en-interaktioner med din publik är att erbjuda personliga framträdanden och evenemang. Människor älskar att träffa och interagera med experterna de följer, så det är ett bra sätt att komma närmare dina fans och följare. Du kan också använda sociala medier för att skapa en mer personlig kontakt med din publik genom att svara på kommentarer och frågor och dela innehåll bakom kulisserna.” ~ Blair Williams, MemberPress
8. Nå ut till dina följare på sociala medier
“För att ha mer personlig interaktion med din publik, nå ut till dem på sociala medier. Be att de svarar på ditt inlägg med en kommentar eller ett förslag. Svara på deras frågor och förse dem med länkar tillbaka till din webbplats. Detta kommer att skapa ett starkare band mellan dig och din publik så att du kan omvandla dem till betalande kunder.” ~ Stephanie Wells, formidabla former
9. Anslut deras digitala upplevelser till personliga upplevelser
“Du kan ha mer personlig interaktion med din lokala publik genom att ge dem en kampanjkod som de kan aktivera i butiken genom att nämna affären för din kassa. Dessa små men viktiga interaktioner kommer att hjälpa dig bygga relationer med lokala kunder, vilket kommer att leda till fler försäljnings- och engagemangsmöjligheter.” ~ John Brackett, Smash Balloon LLC
10. Gå dit dina kunder går
“Ett av de bästa sätten att känna dina kunder är att vara där de är – på evenemang, mässor och konserter. Beroende på var du befinner dig kan du föra konversationer om produkten, få direkt feedback och, bäst av allt, höra vad de vill se från ditt varumärke. Det här är ett av de bästa sätten att bygga ett varumärke eftersom det visar att du bryr dig om dem och bygger lösningar för dem.” ~ Candice Georgiadis, Digital Day
11. Bjud in dem till din butik
“Bjud in dem att ringa eller besöka din närliggande butik. Använd dina digitala annonser som leadsgeneratorer för att i slutändan driva lokal besökstrafik. På så sätt kan du demonstrera dina produkter och tjänster personligen, vilket gör att du kan gå längre på djupet om deras fördelar och fördelar gentemot konkurrenternas. Detta räcker långt eftersom det är lättare att vara övertygande i möten ansikte mot ansikte.” ~ Firas Kittaneh, Amerisleep madrass
Bild: Depositphotos