

Målmarknadsföring är en strategi som företag använder för att nå specifika grupper av konsumenter med liknande egenskaper. Till exempel har resebyråer många erbjudanden, inklusive resor, boende och paket för alla samhällsskikt! Resebyråer har funnits i århundraden. De användes från början för att hjälpa resenärer att hitta boende till fots eller på hästryggen. Idag tillhandahåller de tjänster som sträcker sig från att ordna flyg och hotell till att organisera turer och hyrbil.
Idag har internet gjort det lättare för konsumenter att undersöka och jämföra priser och tjänster innan de köper. Detta har lett till en förändring i hur resebyråerna fungerar. Istället för att fokusera sin marknadsföring direkt på att sälja resor, har de nu ett mer holistiskt tillvägagångssätt, som först koncentrerar sig på att tillhandahålla information om destinationer och aktiviteter så att resenärer kan fatta välgrundade beslut.
Med målmarknadsföring kan resebyråer vara mer selektiva med sitt innehåll för att identifiera vem från deras stora publik som kommer att vara intresserad.
Försäljning och ROI
När en resebyrå använder expansiva, långtgående marknadsföringstaktiker för erbjudanden som intresserar en nischad publik, är det dyrare och det finns en risk att den avsedda publiken inte engagerar sig i innehållet. Det kan bli viss försäljning, men avkastningen på investeringar i marknadsföring och reklam skulle inte vara så hög som den skulle kunna vara när marknadsföringen är inriktad på rätt målgrupper.
Riktad marknadsföring är idealisk för alla företag i alla branscher. Det tar mer kunskap och tid att identifiera idealiska målgrupper för specifika marknadsföringskampanjer. Men resultatet är värt det. Företag inom högvolymsektorer som gästfrihet och resor behöver sin marknadsföringsdollar för att gå längre, vilket kan hjälpa till med ett mer riktat tillvägagångssätt.
Hur man använder målmarknadsföring
Du måste först identifiera den ideala målgruppen för ett specifikt erbjudande att använda i målmarknadsföring. För att skapa en nischad publik måste du göra research och analyser.
Identifiera publiken
Att identifiera målgruppen är där målmarknadsföring börjar, vilket kräver att man undersöker demografi, vilket är studiet av populationer, inklusive information som ålder, kön och inkomst. Dessutom måste din marknadsförare fördjupa sig djupare i kundernas upptäckter genom att analysera deras psykografi som inkluderar:
- intressen
- värden
- behov
- mål
- motiveringar
- livsstilsval
Därför vill resebyråer istället för att leverera marknadsförings- och reklamkampanjer som är en catch-all attrahera ett litet antal kunder som är bäst lämpade för en produkt eller tjänst baserat på detaljerad forskning och marknadsanalys. Överväg en 10-dagars kryssning runt Medelhavet med barservice och levande musik utöver yoga och konstverkstäder under dagen skulle vara perfekt för människor utan barn. Å andra sidan skulle en 3-dagars kryssning med gratis barnpassning bli en hit bland arbetande familjer.
Exempel
Låt oss titta på researrangörer; de har utflykter som passar allas behov men alla deras turer är inte perfekta för alla. Vissa turer har skapats för riktigt aktiva och vältränade människor. Samtidigt passar andra resor bäst för personer som föredrar en mer sedimentär livsstil, har fysiska handikapp eller kanske reser med små barn.


För att vara mer specifik i vår exempelindustri, för en researrangör på Island, vad vi vet om detta land är – det erbjuder många utomhusäventyr. Besökare kommer inte bara till Island utan att veta hur de kommer att spendera sin tid före ankomst. Internet kan tillgodose allt en besökare behöver på Island, inklusive en guide till Island och de mest populära sakerna att göra, se och uppleva. En besökare kan hitta information om självkörande turer i norrskenet eller en guidad tur på Snaefellsnes-halvön.
Skapa dina marknadsföringskampanjer
Nu vet du vem som kommer att ta emot dina marknadsföringskampanjer, det är dags att skapa fokuserat innehåll. Använd innehåll som resonerar med din nischade publik. Till exempel, yngre publik älskar video så använd video och bilder för engagemang. Äldre publik älskar ord, så använd riktat ordinnehåll i dina marknadsföringsbudskap.
Innehåll och sociala medier
Du kan behöva säkerhetskopiera ett steg och skapa en pre-target marknadsföringskampanj för att dra kunder till din webbplats och onlinetillgångar som din e-postmarknadsföringslista och sociala mediesidor. Det är här du använder ditt unika, informativa innehåll.
Ett reseföretag för att hittas i en nyckelordssökning för en specifik turné är beroende av platsrankning och SEO. Riktat innehåll är viktigt för att förbättra webbplatsen och sidrankningen för att dra besökare till en researrangörs webbplats och se deras resepaket och utflykter. Alla researrangörer behöver en företagsblogg där de regelbundet kan tillhandahålla högkvalitativt, relevant innehåll på sina turer för sin målgrupp.
Använd dessutom Google Analytics för att samla in data, inklusive demografi om besökare på specifika sidor. Använd all information du kan få tag på för att göra dina målmarknadsföringskampanjer mer framgångsrika.
Genom att hålla fast vid researrangörernas exempel kan de också få ordet till sina kunder genom marknadsföring i sociala medier, och det är här deras blogg är värdefull. Att dela blogginlägg till sociala medieplattformar, inklusive korta klippvideor, kommer att vinna över publiken och förbättra researrangörens webbplatsrankning.
Slutord
Idag är spridningsstrategin för marknadsföring borta. Det säger sig självt att när det kommer till affärer kommer det att kunna förhålla sig till och attrahera kunder leda till försäljning och framgång. Detta gäller särskilt i den digitala tidsåldern, före framväxten av sociala medier och Web 2.0, där varje svar var bara ett mustryck bort.
Kanske är du intresserad av andra typer av marknadsföring – fortsätt i så fall att scrolla till vår du må gilla sektion.