

Små företag måste erbjuda en pensionssparplan för anställda för att förbli konkurrenskraftiga på dagens trånga arbetsmarknad. De federala regeringens uppskattningar att bara lite mer än hälften (53 %) av företagen med mindre än 100 anställda har en pensionsplan för sina anställda. Men att hitta en plan som inte kommer att spränga din budget är mycket genomförbart. Här är några sätt att göra en pensionsplan överkomlig för dig och fördelaktig för din personal.
ENKLA IRA
Små företag med 100 eller färre anställda som fick minst 5 000 USD i ersättning förra året upprättade en ENKEL IRA-plan. Detta görs enkelt genom att underteckna ett IRS-formulär:
- Formulär 5304-SIMPLE, som tillåter deltagare att välja sina egna finansinstitut för att ta emot deras bidrag, eller
- Blankett 5305-SIMPLE, som kräver att deltagarnas bidrag initialt sätts in i den finansiella institution som arbetsgivaren valt.
Under en ENKEL IRA kan anställda välja att göra löneminskningsbidrag upp till gränser som fastställs årligen i stället för att få dessa belopp som en del av sin vanliga lön. För 2022 är bidragsgränsen för löneminskning 14 000 USD plus ytterligare 3 000 USD för en anställd som är 50 år eller äldre i slutet av året.
Dessutom bidrar arbetsgivaren med matchande eller icke-elektiva bidrag:
- Matchande bidrag. Detta är en obligatorisk matchning av varje anställds löneminskningsbidrag på dollar-för-dollar-basis upp till 3 % av den anställdes ersättning. (Endast ersättning upp till en fastställd gräns – 305 000 USD 2022 – tas med i beräkningen.) Detta bidragsalternativ kräver arbetsgivaravgifter endast där anställda har valt att lämna bidrag.
- Icke-selektivt bidrag. Om du inte gör ett matchningsbidrag måste du lämna ett icke-elektivt bidrag, vilket är 2 % av ersättningen för varje kvalificerad anställd som har minst 5 000 USD (eller något lägre belopp som arbetsgivaren väljer) i ersättning från företaget för år. Icke-selektiva insatser ska lämnas i avsaknad av matchningsavgifter oavsett om den anställde väljer att lämna något lönereduktionsbidrag eller inte.
Det finns en 60-dagars uppsägningstid – senast den 2 november för en plan som löper på ett kalenderår – där en arbetsgivare informerar anställda om deras behörighet att delta, den årliga gränsen för anställdas bidrag och arbetsgivarens valda bidragsformel; anställda har sedan till årsskiftet på sig att fatta beslut om sina insatser. Meddelandet till de anställda bör också ge en sammanfattande beskrivning av finansinstitutet om arbetsgivaren väljer det samt det faktum att den anställde utan kostnad eller påföljd kan överföra sitt saldo till sitt eget finansinstitut.
Statligt beordrade pensionsplaner
Om du inte har en kvalificerad pensionsplan kan du bli föremål för ett mandat i din stat. Detta betyder du måste hålla inne anställdas bidrag från deras lönecheckar och sedan sätta in dem i en statlig plan. Det finns inga arbetsgivaravgifter. Kostnaden för arbetsgivaren är den administrativa bördan för att hålla inne och sätta in de anställdas avgifter. Inga arbetsgivaravgifter är tillåtna. Hitta information om vilka stater som har eller överväger sådana mandatplaner från ADP. Länkar till de statliga planerna, med detaljer om innehållande, tillhandahålls av ADP.
Löneavdrag IRA
Med det här alternativet har en arbetsgivare inte en formell pensionsplan. Arbetsgivaren ordnar bara så att alla anställda lämnar sina egna bidrag till IRA. Det maximala de kan bidra med är den vanliga årliga IRA-gränsen (t.ex. 6 000 USD 2022, plus ytterligare 1 000 USD om du är 50 år eller äldre i slutet av året). Återigen är kostnaden för en arbetsgivare den administrativa kostnaden för att hålla inne avgifterna och överföra dem till anställdas konton.
Sammanslagna arbetsgivarplaner
Arbetsgivargrupper och föreningar kan skapa 401(k) poolade arbetsgivarplaner (PEP) där enskilda företag kan välja att delta. Denna typ av arrangemang möjliggör större löneminskningsavgifter för anställda än vad som är tillåtet för ENKLA IRA, samtidigt som de minskar de administrativa kostnaderna för arbetsgivare samt flyttar mycket av förtroendebördan (och risken) till en professionell administratör, kallad en leverantör av pooled plan. Alla två eller flera företag kan gå samman för att bilda en PEP, men den är i första hand utformad för branschorganisationer och andra företag att skapa en. Till exempel, Paychex har ett PEP-alternativ.
Skattelättnader
Om du skapar en pensionsplan kan du vara berättigad till en eller två federala inkomstskatteavdrag för dina ansträngningar. Detta minskar uppenbarligen kostnaden för att ha en plan.
Sista tanke
Om du vill investera mer i anställdas pensionssparande genom att skapa din egen plan, finns det många alternativ, inklusive 401(k)-planer, SEP-planer och förmånsbestämda (pensionsplaner). Läs mer om dessa alternativ från en IRS diagram för detta ändamål såväl som från Department of Labor.
Bild: Depositphotos