

2013 bröt Netflix tv-formatet när de släppte alla avsnitt för “House of Cards” på en gång istället för ett avsnitt per vecka. Speciellt under de senaste åren har Netflix blivit en del av så många människors liv eftersom vi tittade på många streamingprogram under covid-pandemin. Men vad gör resten av Hollywood för att konkurrera med Netflix i den här kampen om en publik?
På The Small Business Radio Show den här veckan pratade jag med Dade Hayes som har specialiserat sig på täckning av underhållningsföretag under större delen av två decennier som skribent och redaktör för media, inklusive Deadline, Variety och Entertainment Weekly. På Deadline, där han är affärsredaktör, skriver han om en rad finansiella nyheter och företagsnyheter tillsammans med streaming, film, tv, teknik och reklam. Hans nya bok heter “Binge Times: Inside Hollywood’s Furious Billion-Dollar Battle to Take Down Netflix”.
Dade diskuterar hur många Wall Street- och underhållningsexperter tror att Netflix, streamingledaren är på väg mot en nedgång. Hans bok hävdar, genom intervjuer med chefer, showrunners, teknologer och investerare att företaget har vissa fördelar som kommer att hålla det före flocken under lång tid sedan de definierade vad binging var. De betalade i förväg mycket pengar för talang, men hade sedan dessa tillgångar utan rester på backend. Dessutom visar Netflix satsning på spel hur väl anpassat företaget är till trender som omformar landskapet.
Under 2019 säger Dade att den utbredda uppfattningen var att alla medieföretag var tvungna att störa sig själva och göra en stor vändning in i den digitala eran oavsett kostnaden. Men det nuvarande tänkandet gynnar ett mer blandat tillvägagångssätt, som balanserar intäktsproducerande äldre företag med kostsamma streamingsatsningar. Comcasts hån med sin inkrementella inställning till Peacock som ser smart ut i efterhand.
Streamingbolagen går också globalt med program som Squid. Netflix har ett försprång på sina rivaler, även om Apple, Disney och Amazon säkrar affärer med topptalanger och investerar tungt i lokalt språk innehåll med dominerande distribution.
Lyssna på hela intervjun med Dade på The Small Business Radio Show.
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
Bild: Dade Hayes