E-handel är en utmärkt möjlighet för småföretagare. Ett sätt att använda e-handel till stor framgång är genom Fulfillment by Amazon (FBA) och att använda Amazon arbitrage, vilket vi kommer att förklara mer i detalj här.
Med FBA:s affärsmodell behöver du inte spendera mycket utrymme eller ha en egen webbplats eller lager för att börja bygga ditt eget e-handelsimperium.
Här för att prata mer om det är Kristin Ostrander, grundare och VD för Mommy Income. Hon sätter sig ner med Shawn Hessinger, verkställande redaktör för Small Business Trends för att diskutera att bygga ett onlineföretag med FBA Amazon.
För mer från Kristin Ostrander, besök Mommy Income på classes.mommyincome.com.
Vad är Amazon FBA?
Shawn: Vad exakt är FBA, och hur fungerar det?
Kristin: Amazon FBA är uppfyllelse av Amazon. Säg att du har en Shopify-butik och att du ville flytta den till Amazon. Vad som händer är att Amazon ger dig en specifik etikett som du sätter på alla dina produkter, och du skickar allt i en gigantisk låda eller flera gigantiska lådor, pallar, lastbilslaster, vad som helst.
Du skickar det till Amazon och de distribuerar det till sina lager – så att när din Amazon-kund vill ha 2-dagars fri frakt, beställer de från Amazon precis som de brukar. Efteråt tar Amazon din produkt och skickar den till din kund.
Så de uppfyller alla dina kundorder istället för dig.
Som just nu när vi pratar så säljer jag förmodligen något på Amazon. Och Amazon gör jobbet – de plockar det, packar det och skickar allt, befriar företagsägare, säljare och alla andra att göra viktiga saker, snarare än att utföra fraktorder och ha lager och allt det där.
Shawn: Hur kommer du igång med det här; vad är första steget?
Kristin: Det första steget är att bestämma hur och vad du vill sälja. Om du redan har en produkt eller ett varumärke, och kanske till och med är i butiker och vill föra ditt varumärke till Amazon, kommer du att registrera dig för deras uppfyllelseprogram – eller till och med bara som säljare på Amazon.
Hon tillägger att du inte behöver använda FBA av Amazon, men de flesta väljer det eftersom det ger dig tillgång till alla Prime-kunder.
Om du väljer att fylla dina varor själv måste du lagra dem på ditt lager eller din egen anläggning – och sedan distribuera dem till varje kund som köper dem. Så det är typ skillnaden mellan vad de kallar merchant uppfylla och FBA.
Men sedan – om du bara tar ditt varumärke till Amazon och vill göra FBA, registrera dig och gå till deras försäljning på Amazon, kan du bokstavligen skriva in det i Google “sälj på Amazon.” Sedan kan du följa deras steg-för-steg-process.
Hon förklarar att det inte är komplicerat att börja sälja på Amazon, men det är inte så lätt som att ta några bilder på eBay, skicka iväg grejerna och sedan är du igång. För att verifiera att det är du gör de saker som att kräva ditt pass och gå till ett Zoom-samtal där du håller din licens bredvid ditt ansikte för att bevisa för dem att det är du.
Hon säger att de har varit mördande över detta eftersom det har varit dåliga spelare som öppnat flera konton.
Så att komma igång är bara att registrera dig som säljare, och om du har en produkt ligger du före. Om inte måste du börja titta på de produkter du skulle vilja sälja och komma igång på det sättet.
Vad är Amazon Arbitrage?
Shawn: Finns det ett annat sätt att sälja med Amazon som säljare kanske vill prova först?
Kristin: Amazon har många olika sätt, metoder och affärsmodeller. Till exempel, en av de som de flesta börjar med i början är detaljhandelsarbitrage, som går in i vanliga butiker som Target eller Best Buy och köper saker från sina hyllor och säljer det på plattformar som Amazon.
Hon tillägger att det bryter taket, men det finns människor som tjänar miljontals dollar på Amazon-arbitrage. Så föreställ dig det: många människor tjänar en anständig inkomst när de säljer sina föremål medan de sitter hemma och surfar på nätet efter erbjudanden för att märka och sälja i sina jammies.
Kirstin säger att en annan modell har ett eget märkesvarumärke. Dessa säljare har skapat produkter som de säljer på Amazon. Då har du din vanliga grossistaffärsmodell. Det är vad typiska tegel- och murbruksbutiker gör; de köper i bulk och märker sedan upp det och säljer det i deras skyltfönster. Du kommer att göra samma sak med FBA, förutom att du kommer att göra det digitalt.
Kristin berättar vidare att hon använder en unik hybridmodell som kombinerar eget märkeskoncept och grossist. Dessutom har hon skapat sin egen modell som hon kallar ett “paket med presenter” eller “tillbehörspaket”.
Kristin ger ett exempel: Säg att du har en Dodge Ram som behöver stolsöverdrag och annat. Hon säger att hon sätter ihop ett tillbehörspaket med cirka fem vanliga föremål att sälja. Hon tillägger att hon kombinerar produkter som folk ändå köper.
Hur tar hon reda på vilka föremålen är? Ta reda på det och mer när du tittar på resten av intervjun.
Ta reda på mer om hur du säljer på Amazon
Se till att ta reda på mer om hur man säljer på Amazon och hur man är en Amazon FBA-företagare genom att titta på den andra delen av videon. Där hittar du användbara och praktiska tips, som:
- Hur mycket du behöver investera, vilken utrustning du behöver köpa, etc. för att starta din FBA.
- Var man kan lära sig hur man är en FBA-säljare utan att ta till gruvdrift genom massor av DIY YouTube-tutorials.
- Hur man väljer ett nischobjekt som tjänar pengar på Amazon.
- Hur enkelt och billigt är det att marknadsföra dina varor som FBA-säljare.
- Hur lång tid det tar innan du kan förvänta dig att se avkastning på din initiala investering.
Berätta för oss i kommentarerna om hur du känner för videon och om du funderar på att bli en Amazon FBA efter att ha sett den.
Lyssna på SoundCloud:
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.