

Kan du verkligen försörja dig genom att bara twittra dina tankar om de senaste heta ämnena?
Det är därför dina pålitliga partners på Yaccarino och Musk försöker föreslå, med en rad högprofilerade Twitter-användare denna vecka delar med sig av sina stora utbetalningar från första omgången Twitters annonsintäktsdelningsprogramvilket gör det möjligt för kreatörer att dra nytta av annonser som visas (för verifierade användare) i sina tweetsvar.
Visserligen har vissa tweeters genererat fem, till och med sexsiffriga summor från programmet – men innan du slutar ditt dagliga jobb för att börja skapa smarta tweets, är det värt att notera att det finns några ganska betydande förbehåll i Twitters nya incitamentssystem.
Först och främst är Twitters annonsintäktsdelningsprogram endast tillgängligt för Twitter Blue-prenumeranter, så du måste betala $8 i månaden för att vara berättigad i första hand. Vilket uppenbarligen inte är en betydande barriär, särskilt när du kommer att ta in tusentals från dina tweets, samtidigt som du också behöver ett Stripe-konto för närvarande för att underlätta betalningen.
Enkelt än så länge, nu kommer det tuffare elementet – du måste också ha i genomsnitt 5 miljoner tweetvisningar per månad under en tremånadersperiod, åtminstone.


Det är mycket. De flesta användare ser inte någonstans i närheten av den nivån av svar, vilket avsevärt begränsar vem som faktiskt kan tjäna pengar på deras innehåll.
Det är också då en fråga om skala, och lönsamheten i att Twitter levererar stora utbetalningar från programmet pågår. För denna första betalning säger Twitter-ägaren Elon Musk att den totala summan som betalas motsvarar 5 miljoner dollar, som täcker en femmånadersperiod tillbaka till februari, när han först tillkännagav intäktsdelningsprogrammet.
Om några veckor kommer X/Twitter att börja betala kreatörer för annonser som visas i deras svar. Den första blockeringsbetalningen uppgår till 5 miljoner USD.
Observera att skaparen måste verifieras och endast annonser som visas för verifierade användare räknas.
— Elon Musk (@elonmusk) 9 juni 2023
Så även om dessa initiala betalningar är höga, måste du faktiskt dividera var och en med fem för att få de totala månadsbetalningarna, med blockbetalningen som ger en uppblåst bild av vad du kan förvänta dig.
För att få lite perspektiv på vilken typ av betalning du verkligen kan se måste du bryta ner siffrorna lite längre.
Tittar på utbetalningarna som har varit rapporteras via tweet, med många programdeltagare som delar med sig av sina siffror, har mer än 9 % av den totala utbetalningen på 5 miljoner USD gått till bara 40 kreatörer. Som nämnts har några av dessa skapare rapporterat att de fått 20 000 $, 25 000 $, till och med 100 000 $ i fallet med @InterenetHOF (som återför populärt innehåll från hela webben). Men även om man tar hänsyn till alla dessa stora betalningar är den genomsnittliga utbetalningen bland dessa högengagemangsprofiler $2 275 per månad. Ta ut de fyra främsta löntagarna på listan, och det sjunker till 1 500 $ i månaden – så även om de stora siffrorna som delas kan vara bländande, är det osannolikt att du kommer att kunna sluta ditt dagliga jobb bara baserat på detta program.
Vilket naturligtvis inte Twitter säger att du kan – det här är en del av dess bredare intäktsgenerering för skapare, som också inkluderar prenumerationer, och mer kommer. Men det är värt att notera att verkligheten med att generera inkomster från annonser i tweetsvar är mycket, mycket osannolikt att du kommer att dra in $100 000 betalningar, som vissa har gjort i den här första uppsättningen.
Som Washington Post har också rapporterat att många av de högsta inkomsttagarna hittills också varit högerinriktade politiska kommentatorer – vilket är vettigt, eftersom det är dessa användare som registrerar sig på Twitter Blue, medan många av de stora vinnarna också är i linje med Elon själv , inklusive en rad Tesla-fankonton.
Som ett resultat har vissa föreslagit att detta bara är Elon som betalar sina vänner, och utan insyn har vi inget sätt att veta hur processen fungerar. Men Twitter hävdar att programmet är öppet för alla som uppfyller de angivna kraven, och bor i en region där Twitter-betalningar är tillgängliga.
Twitter har faktiskt också använt dessa stora initiala utbetalningar som ett lockande för fler kreatörer, genom att skicka ut detta meddelande till andra stora konton.


Notera användningen av “kunde” i den första meningen – som vi rapporterade förra veckande försenade betalningarna, vilket leder till större summor, och tidpunkten för releasen har gjort detta till den perfekta motsatsen till den plötsliga uppmärksamhet som Meta’s Threads-appen får, genom att visa användarna att de faktiskt kunde tjäna pengar på sina tweets, och stora pengar på det, om de stannar med Twitter istället.
Men “kunde” är viktigt. Många stora konton var inte kvalificerade för programmet, även några av de som uppfyllde de höga engagemangsmarkörerna, även om Twitter också har noterat att det utökar behörigheten snart.
Nästa fråga är alltså långsiktig lönsamhet. Med Twitters annonsintäkter fortfarande ned med 50 % jämfört med föregående år, vilket ger en slankare pool att dra ur för inkomstdelning för kreatörer, vilket innebär att när fler registrerar sig blir det ännu svårare för Twitter att fortsätta erbjuda samma nivåer av utbetalningar, om det inte kan locka fler annonspartners. I något skede kommer det också att hamna på sin spets, och om Twitter inte kan få in mer annonsintäkter kan du satsa på att kreatören minskar från annonser i svar, vilket späder på beloppen som betalas ut till alla kreatörer.
Det är nästa stora risk. Snapchat blev till exempel lidande betydande motreaktion efter att fler kreatörer sökte delta i deras Spotlight-belöningsprogram, som såg att kreatörer tilldelade en procentandel av en statisk fond baserat på prestanda för deras klipp.
Allt eftersom fler kreatörer registrerade sig minskade betalningssumman – så även om kreatörer faktiskt skapade mer engagemang över tiden, minskade pengarna de såg, som ett resultat, för varje cykel.
Om Twitter tvingas minska sina betalningsbelopp kan du förvänta dig att se liknande svar, särskilt som skapare blir mer beroende av den inkomsten.
I grund och botten är det väldigt tidiga dagar för programmet ännu, och om Twitter inte kan få in fler annonspengar är det svårt att se hur detta program skalas därefter, eftersom fler användare försöker öka sitt Twitter-engagemang för en del av pengarna .
Och såvida du inte ser, eller sannolikt kommer att se miljontals tweetvisningar per månad, kanske det inte ens är värt att registrera dig – och även då, med en genomsnittlig utbetalning på 350 USD per vecka för de mest aktiva kontona, den tid och ansträngningar som du behöver lägga ner för att nå dessa siffror kanske inte är värt det, särskilt som Twitter ser ut att slå ner på dem som bara dela vidare populärt innehåll från hela webben.
Slutresultatet, som jag ser det, kommer att bli mycket fler som postar mycket mer upphetsande tweets, i hopp om att väcka mer engagemang. Ilska är känslan som väcker flest kommentarer på webbinnehålloch som sådan, det är troligen hur användare kommer att se ut för att hitta en väg in i det här programmet.
Mer splittrande innehåll är omvänt osannolikt att dra till sig mer annonsutgifter. Och om annonsörer inte vill att deras annonser ska visas i svarstrådar, minskar det mängden intäkter att dela – så det kanske inte är guldgruvan som dessa stora tidiga utbetalningar föreslår.
Men vänta, det finns mer – Elon har också sagt att snart kommer utbetalningarna från Twitters andel av annonsintäkter att “ungefär fördubblas” när de också lägger till andelar från profilsidvisningar.
Som utlovat.
Snart kommer vi att dela annonsintäkter från visningar av profilsidor, vilket ungefär borde fördubbla utbetalningarna.
Observera att det bara är visningar från verifierade användare som räknas, eftersom det annars är trivialt att bota visningsantalet.
— Elon Musk (@elonmusk) 16 juli 2023
Jag är inte säker på hur exakt den uppskattningen är, eftersom de flesta användare spenderar större delen av sin Twitter-tid i huvudflödet. Men det lägger till en annan hänsyn till mixen, vilket kan hjälpa till att locka fler kreatörer.