Vi kan alla namnge framgångsrika franchiseföretag som McDonald’s och Dunkin’, men skulle det förvåna dig att veta att dessa förmodligen inte är de möjligheter som potentiella franchiseägare bör titta på nuförtiden?
I det här senaste avsnittet av Small Biz i :15 berättar The Franchise King Joel Libava om de senaste franchisetrenderna och ger tips om de bästa sätten att utvärdera franchisemöjligheter.
Här är en redigerad utskrift från programmet. Du kan se hela intervjun ovan eller kolla in SoundCloud-spelaren nedan för att lyssna.
Franchise kontra affärsmöjligheter: vilket ska du välja?
Shawn Hessinger: Joe, om du är en entreprenör och letar efter en affärsmöjlighet, varför kan du välja en franchise istället för att starta ett företag från början, till exempel?
Joel Libava: De flesta säger till mig att de vill komma in i en franchise för att de vill komma in i ett företag som nästan är redo att starta.
Men de flesta människor är verkligen inte lämpliga för franchising eftersom många av dem inte gillar regler. De gillar inte tanken på att följa en 350-sidig bruksanvisning, att inte kunna sälja något utöver det du ska sälja, etc. Så det är inte mycket kreativitet inblandat.
Shawn Hessinger: Hur bestämmer du i princip när du ställer den här frågan om du ska starta ett företag eller inte? Vi pratade om varför folk kanske väljer, men hur avgör du om franchising är rätt alternativ för dig? Vilka frågor bör du ställa dig själv innan du ens kommer till punkten att säga att jag vill köpa en franchise?
Joel Libava: Tja, den första är regelfrågan. Kommer du att följa reglerna? Och du måste titta på din tidigare historia. Var du en regelföljare i din karriär eller gillade du att skapa reglerna? Och det här är något som du måste vara riktigt svartvit om. Om du säger, “Ja, jag följer gärna reglerna så länge jag gillar dem,”…eh…inte så bra.
Du måste också lägga lite tid på att lära dig om själva franchisemodellen, vad den innebär och fördelarna och nackdelarna. Och du måste säga till dig själv, “Själv, det finns en viss risk inblandad.” Bara för att det är en franchise betyder det inte att det är riskfritt.
Du måste också göra ditt nettovärde. Du måste räkna ut en budget. Du måste se till att du har tillräckligt med pengar. Jag gillar att se ett nettovärde på $450K-$500K, med möjligheten att skriva en check på cirka $75K av dina egna pengar innan du får ett SBA-lån, eller vilket lån du vill få. Så budgetera, se till att du följer reglerna. Inse att det finns risker. Det är inte riskfritt. Och slutligen, var beredd att arbeta hårdare än du någonsin arbetat tidigare. I början, åtminstone.
Shawn Hessinger: Om du ska göra det här, varför inte gå med franchisetagare och varumärken som har en riktigt etablerad historia
Joel Libava: Tja, det första skälet skulle vara att inget territorium finns kvar i ditt område.
Det kan finnas en Dunkin Donuts som ligger en halv mil på vägen och en annan som är en och en halv mil och området kan vara slutsålt. Så det skulle vara en anledning till varför du kanske vill vara öppen för mer än att bara gå efter ett varumärke.
Det andra skälet är att många gillar att vara först. Du vill vara de vill vara bottenvåningen först i sitt lokala samhälle.
Shawn Hessinger: På tal om nya franchiseavtal, vad är några du kan göra utan att du har några nya franchisemöjligheter som folk kanske inte ens är medvetna om? Eller ännu mer allmänt, vilka är kanske några av de hetaste franchise-trenderna just nu?
Joel Libava: Tja, här är en trend i ett ord: leverans. Vilket företag du än köper, vilken franchise du än bestämmer dig för att köpa, se till att de levererar på grund av pandemin. Jag menar, leveransen var redan varm på grund av Amazon. Men nu om du inte levererar produkten du säljer är du ganska vilse.
Märkesmässigt finns det ett par nya möjligheter som är ganska coola. En vän till mig, Greg George, som har lanserat flera koncept, är nu involverad i en skomakarefabrik. Det tecknades typ hundra franchiseavtal inom ett par år. Det är stort! Det är en dessert franchise, cirka $100K-$120K total investering. Det började i söder, men de börjar expandera. Du vet, det är en “het” franchise.
Det finns en annan som heter Pure Green, som faktiskt är i den hälsosamma snabbmatsfasen, och de börjar växa lite.
Frågan som jag alltid ställer folk när de tittar på mat, du vet, är: “Ser du på något som kommer att hålla länge eller tittar du på något som kommer att ta två år in och ut?” Det vill du inte. Så du måste se till att det inte är en modefluga. För att se till att det är hållbart finns det marknadsundersökningsdata du kan göra. Du kan gå in på Small Biz Trends hemsida. Det finns saker på mat som är hälsosammare, så titta på trenderna.
Vad du ska leta efter i en franchisemöjlighet
Shawn Hessinger: Hur ser du på dessa trender och säger att en franchise kan vara en blixt i pannan och de andra får uthållighet? Vilka riktlinjer skulle du använda?
Joel Libava: Säg att jag tittade på en franchise-möjlighet som jag är exalterad över, jag menar fysiskt och psykologiskt upphetsad över, min första sak är att ta ett djupt andetag och få ut känslorna ur det. Du fokuserar på själva affärsmodellen.
En bra källa för att bedöma franchisemöjligheterna är att gå till Small Business Development Center nära dig. De har alla möjliga statistik och data om trender. Fråga dem om det nyare konceptet du tittar på. De kan ta reda på saker som du inte kan eftersom de har gjort det länge.
Du kan också göra det på egen hand; gör en onlinesökning med din favoritsökmotor av den typ av koncept det är, kanske maten det är, vad som helst, och trender. Så enkelt som det, du kommer att hitta saker som du aldrig ens tänkt på. Ibland blir franchiseföretag riktigt heta och de växer för snabbt. Så var försiktig med det. Var försiktig med det eftersom det kan vara en blixt i pannan – eller så kan det vara en hemkörning.
För alla som tittar på ett ungt franchisekoncept, där det inte finns många franchisetagare, måste du tillbringa några dagar på huvudkontoret för att se om du verkligen kan få den verkliga vision VD:n har om varumärket och dess framtid och se om det finns ett stödsystem på plats. Frågor att ställa: Har de teknik? Har de en teknikavdelning? Hur är deras marknadsföring? Tillbringa några dagar på deras högkvarter så kan du få svaret.
Shawn Hessinger: Hur väljer man de franchiseavtal som har bäst vinstpotential?
Joel Libava: Låt oss säga att du tittar på en livsmedelsfranchise och att du har någon bakgrund inom livsmedelsindustrin, vilket är att föredra. Du vet vad marginalerna är i mat och du kan lätt räkna ut det.
Dessutom vet VD:n eller grundaren vad marginalerna är. Så det finns sätt att ta reda på vad marginalerna är. Du måste bara vara riktigt bra på att ställa frågor.
Lyssna på SoundCloud:
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.