[ad_1]
När affärsvärlden fortsätter att återhämta sig från covid-pandemin, visar småföretagare förändringar i fokus som hjälpt dem att överleva de senaste åren. Enligt småföretagare är försäljningen fortfarande en stor utmaning, men marknadsföring har tagit företräde under de senaste två åren.
Resultaten av en nyligen genomförd BizSugar-undersökning belyser hur småföretagens prioriteringar har förändrats under de senaste två åren. I undersökningen Small Business Challenges 2021-2022 visar småföretagare ett större behov av försäljning, fokus på marknadsföring och strategier för affärsstörningar jämfört med en liknande undersökning från 2019.
Pandemins inverkan på småföretag
I undersökningen, som genomfördes mellan oktober 2021 och februari 2022, svarade mer än 1 300 respondenter på frågor om de utmaningar som deras små företag står inför. Dessa svar jämfördes med en liknande undersökning som också genomfördes på Zoho-plattformen mellan oktober och december 2019. Skillnaderna ger en kylig titt på hur Covid-19-pandemin fortsätter att påverka småföretag.
”Undersökningsresultaten berättade en pandemihistoria”, säger Ivana Taylor, expert för småföretagsmarknadsföring, som utvärderade undersökningsresultaten. ”De pratade om att jobba på distans i utmaningarna. Undersökningen fångade nyanserna som småföretagare hanterade i pandemin.”
Även om försäljning och marknadsföring fortfarande är respondenternas största utmaning i den nya undersökningen, uttrycktes större oro över marknadsföringsoro än 2019. 43 % av de svarande 2021–2022 säger att marknadsföring är deras största utmaningsområde, jämfört med 30 % 2019.
Samtidigt minskade antalet som säger att försäljningen är deras största utmaning från 42 % 2019 till 32 % 2021-2022. Enligt Taylor tyder detta på en prioriteringsförskjutning bland småföretagare, som tidigare lagt allt fokus på att sälja så mycket som möjligt. Marknadsföring och tekniken som användes för att stödja marknadsföringsstrategier hade lagts på baklängan medan varumärken fokuserade på sina kunder.
Sedan tvingades tegel- och murbruksföretag runt om i världen att stänga sina dörrar och mycket av handeln stannade nästan av i början av 2020. Covid-19-pandemin gav småföretagare chansen att omvärdera sina utmaningar och, i brist på kunder, fokus sin tid på nya ansträngningar.
”Skiftet från ett försäljnings- till ett marknadsföringsfokus representerar det galna strecket att locka kunder under pandemin,” förklarar Taylor.
43 % av småföretagarna säger att marknadsföring är deras största utmaning efter pandemin
Plötsligt när de arbetade på distans befann sig småföretagare i behov av den teknik som de hade ignorerat. Faktum är att 40 % av de tillfrågade sa att marknadsföring var det område av deras verksamhet som behövde mest uppmärksamhet under 2019, men den siffran sjönk till 30 % 2021–2022. Samtidigt uttryckte fler respondenter ett behov av att fokusera på kundservice efter pandemin.
BizSugar-undersökningen visar också hur småföretagare överlevde pandemin genom att ändra utgiftsprioriteringar. När de tillfrågades vad de skulle göra med 10 000 USD i överskott av kontanter, var de tillfrågade mest benägna att spendera oväntade pengar på marknadsföring, på sina webbplatser eller genom att investera medlen.
”Pandemin lärde dem att de behövde ha tillgång till likvida kontanter – om de hade 10 000 – ja marknadsföring och försäljningsinvesteringar var toppen – men det var också investeringar och diversifiering av risker,” säger Taylor. ”Små företag inser att de måste skydda sina pengar genom investeringar i kryptovaluta, diversifiering och investeringar i teknik.”
På frågan om vad de tyckte minst om med att driva ett företag uttrycker undersökningsdeltagarna sitt förakt för marknadsföring, implementering av processer och ledningsuppgifter. Dessa svar indikerar att fokus för småföretagare fortsätter att vara deras produkter, tjänster och kunder.
”Små företag har aldrig riktigt gillat försäljning och marknadsföring – men pandemin fick dem att hata försäljning och marknadsföring – de gillar att göra de saker de gör i sin verksamhet, de gillar att interagera med kunder – de gillar inte mekaniken i att driva ett företag – det är en helt annan kompetens – och de ogillade att behöva fokusera så mycket på den administrativa sidan av att driva ett företag”, förklarar Taylor.
BizSugar-undersökningen avslöjar också att anställningen bland småföretagen har återhämtat sig i kölvattnet av Covid-19, utan den har också ökat från nivåerna före pandemi. Under 2019 definierade 40 % av de tillfrågade i undersökningen sig själva som soloprenörer. År 2021 halverades den siffran.
Nästan dubbelt så många svarande säger att de skulle anlita hjälp för att ta ett större initiativ. Enligt Taylor är denna förändring resultatet av att småföretagare trampar i okänt vatten. De var tvungna att anställa och få hjälp för att framgångsrikt övergå till sina verksamheter och överleva pandemin.
Kolla in hela avsnittet på Soundcloud:
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link