Att starta ett virtuellt assistentföretag är ett utmärkt alternativ för dem som vill starta eget. Att ha ditt eget VA-företag gör att du kan ställa in dina egna timmar, arbeta med olika kunder och generera inkomster. Om du funderar på ett virtuellt assistentföretag men är osäker på vad en virtuell assistent är och hur mycket tjänar virtuella assistenter när du startar sitt eget företag? Vi kommer att svara på alla dessa frågor och mer i den här artikeln.
Vad är ett virtuellt assistentföretag?
Den virtuella assistentbranschen har sett en boom under de senaste åren eftersom fler människor har börjat yrket. Ett virtuellt assistentföretag erbjuder specialiserade färdigheter och tjänster till företagare, allt från allmänna administrativa uppgifter som att schemalägga möten till kundrelationshantering och andra tjänster till upptagna proffs.
Är ett virtuellt assistentföretag lönsamt?
Virtuella assistenter kan generera betydande inkomster för sig själva, men det beror på flera faktorer som timpris, arbetstimmar, antal kunder och mer. I USA är medellönen för en virtuell assistent upp till 20 USD i timmen, men proffs kan ta mer eller mindre betalt beroende på erfarenhet och tillgänglighet.
Varför du bör starta ett virtuellt assistentföretag 2022
Det finns många anledningar till att starta ditt eget virtuella assistentföretag. Om du inte är säker på hur du startar ett virtuellt assistentföretag eller varför du bör göra det, här är bara några anledningar till varför du bör överväga det:
- Sätt ditt eget schema: Du kan arbeta deltid eller heltid efter behov baserat på vad dina kunder
- Arbeta med olika projekt: Genom att utöka din kundbas kan du erbjuda specialiserade tjänster och arbeta med olika kunder, så det finns mer variation i ditt arbete.
- Bra inkomstkälla: Ett VA-företag kan vara en bra inkomstkälla om du vill tjäna lite pengar vid sidan av eller om du vill gå på heltid
- Lätt att starta: Du kan börja (eller stoppa) ett virtuellt assistentföretag när du vill, och du behöver väldigt lite för att komma igång.
- Värde: Du kan fylla en viktig funktion för småföretagare och upptagna proffs som behöver dina tjänster och erbjuder värde till potentiella kunder på en mängd olika sätt.
Starta ett virtuellt assistentföretag i 15 enkla steg
När du är redo att bli en virtuell assistent, håll farten uppe och börja starta ditt företag. Vi går igenom hur du skapar ett framgångsrikt virtuellt assistentföretag och hur du blir en virtuell assistent för kunder.
Välj en nisch
Det första steget för att bli en virtuell assistent är att välja en nisch för dig själv. Till exempel fokuserar vissa VA-företag bara på administrativa uppgifter, medan andra erbjuder tjänster som att underhålla konton på sociala medier, schemaläggning och andra ad-hoc-uppgifter som en personlig assistent kan erbjuda. Tänk på dina färdigheter och var du tror att du kan erbjuda mest värde och gå därifrån.
Lär känna din målmarknad
När du har identifierat din nisch, fundera på vem din målmarknad är. Går du för ett upptaget proffs, som en soloprenör eller en fastighetsmäklare? Eller skulle du istället erbjuda VA-tjänster till ett litet företag eller företag? Många virtuella assistenter arbetar som personlig assistent eller som virtuell receptionist för företag, medan andra arbetar med flera kunder.
Skapa affärsplan
Ditt företag blir mer officiellt när du gör en affärsplan, som består av flera delar:
- Ett företagsnamn, företagslicens och juridisk person, om det behövs
- Information om vem du riktar in dig på som din marknad
- Hur du planerar att få nya kunder
- Marknadsföringsmaterial för ditt företag
- Driftskostnader
- Inkomstmål
Skapa ett företagsbankkonto och kreditkort
När du väl har tagit fram en affärsplan och ett varumärke för ditt VA-företag är ditt nästa steg att organisera inkomsten. Ett företagsbankkonto och kreditkort hjälper till att skilja dina arbetspengar från dina personliga pengar och göra det enklare att ansöka om skatt.
Överväg att ta vår företagsförsäkring
Företagsförsäkring är ett viktigt steg eftersom det skyddar dig från skulder och ger ditt företag mer säkerhet. Det är ett kostnadseffektivt sätt att hålla ditt företag i drift. Det får dig att se trovärdig ut för potentiella kunder, och det kan hjälpa till med marknadsföringsinsatser.
Investera i den relevanta tekniken
VA-företag behöver rätt teknik för att erbjuda sina tjänster till upptagna kunder, vilket kan variera beroende på vilken typ av uppgifter som slutförs. Några viktiga utrustningar att tänka på inkluderar:
Sortera din företagsstruktur och registrera dig
Det finns olika alternativ för företagsregistrering och juridiska personer som du kan använda för att strukturera ditt företag och betala för skatter.
- Du kan arbeta som ensam/oberoende entreprenör och rapportera dina intäkter till IRS. För det här alternativet bör du arbeta med en skatteexpert för att förstå hur mycket statliga och federala skatter du behöver hålla inne
- Du kan registrera dig som LLC och betala dig själv en lön
- Ett annat alternativ är att registrera ditt företag som ett företag, men det kan ha olika skattekonsekvenser beroende på vilken stat du befinner dig i
Planera en marknadsföringsstrategi
Nu när ditt företag är igång är det dags att tänka på att marknadsföra dig själv till småföretagare och onlineföretag.
Se till att markera hur virtuellt kunnig du är, hur du kan erbjuda värde till företagsägare och var tydlig med de tjänster du erbjuder. Titta på delar av din affärsplan för att definiera din marknadsföringsstrategi och vilka kanaler som är bäst lämpade för dina tjänster.
Prissätt dina tjänster
När de anställer virtuella assistenter tenderar de flesta företag att oroa sig för kostnader – särskilt småföretag. Att vara direkt och konkurrenskraftig med dina priser kommer att skilja dig från andra VA-företag.
Innan du prissätter dig själv, titta på vad andra i ditt område tar betalt, särskilt de med liknande erfarenhetsnivå. Vissa VA-företag börjar med ett lågt timpris som $15-20 i timmen för att locka småföretag och höjer sedan priserna när de får en etablerad kundbas. Du kan också ta ut fasta avgifter och retainers för olika tjänster och skapa prispaket för att tilltala olika kunder.
Skapa en företagswebbplats
Som ett nytt företag är det nyckeln att etablera sig – en webbplats hjälper till att få det att hända, och det kan göra skillnaden för att få din första kund. Du kan skapa en snygg och enkel webbplats som visar upp dina tjänster, och den kan fungera som ditt visitkort.
Marknadsför ditt företag och hitta kunder
Marknadsför ditt företag genom en mängd olika kanaler som sociala medier, betalannonser och lokala tidningar för att nå så många människor som möjligt. Du kan hitta jobb för virtuella assistenter och ansöka om dem på jobbsajter för att bredda ditt sökande efter kunder. Ägna åtminstone lite tid i månaden åt att marknadsföra till ditt nuvarande nätverk och hitta nya kunder för att bygga upp ditt företag.
Sök efter virtuella assistenter
Du kan hitta virtuella assistenter för att utöka ditt nätverk och utöka ditt tjänsteutbud via tredjepartswebbplatser och LinkedIn. På så sätt kommer du att ha en stark kontakt med virtuella assistenter på olika platser och områden för att öka din täckning för kunder och expandera.
Investera i ett tidsspårningsverktyg
De flesta virtuella assistenter börjar med timkontrakt, vilket är anledningen till att tidsregistreringsverktyg är så användbara. Du kommer att kunna fakturera kunder med öppenhet och även hålla ett öga på arbetstider, produktion och hur du kan växa din verksamhet.
Några bra tidsspårningsverktyg inkluderar:
Fråga efter recensioner
Recensioner är allt! När du har byggt upp en solid bas av kunder och har regelbundet arbete som kommer in, se till att be dem om recensioner! Lysande recensioner kan verkligen göra skillnad för att bygga upp din kundbas, så se till att fråga regelbundet. Du kan lägga upp recensioner som vittnesmål på din webbplats, på professionella profiler för nätverkande och andra kanaler som en marknadsföringsstrategi.
Skala ditt företag
När du bygger dina tjänster och utvecklar ditt företag, tänk på hur du vill expandera. Vill du erbjuda fler personliga assistenter till företag för att öka täckningen? Eller vill du utöka din nuvarande kundbas och försöka erbjuda fler tjänster för att locka dem? Att skala din verksamhet handlar om att balansera kapacitet med resurser och att titta på vad dina kunder efterfrågar och hur du kan ge dem mer värde.
Virtuella assistenttjänster
Det finns många specialiserade tjänster som virtuella assistenter erbjuder, och olika typer av virtuella assistentuppgifter beroende på affärsbehov. Här är några av de viktigaste virtuella assistenttjänsterna som ditt företag bör erbjuda:
- Hantering av sociala medier och upprätthållande av närvaro i sociala medier
- Frilansskrivande
- Datainmatning
- Administrativt stöd
- Svarar och tar telefonsamtal
- Schemaläggning
- E-posthantering
- Researrangemang
- Kundsupport
- Samhällsförvaltning
- Digital marknadsföring
- Projektledning
Hur mycket kostar det att starta ett virtuellt assistentföretag?
Att starta ett nytt företag medför i allmänhet vissa kostnader. När du startar ditt eget företag måste du ta hänsyn till företagskostnader inklusive utrustning, marknadsföring och andra utgifter. Att starta ditt eget virtuella assistentföretag kan kosta var som helst till några hundra dollar eller mer beroende på hur mycket du är villig att investera. Det är också viktigt att komma ihåg att som företagsägare kommer du också att ansvara för att hantera fakturor, skatter och andra ekonomiska aspekter av ditt nya virtuella assistentföretag.
Bild: Depositphotos