

Det är en slags felaktig benämning. Spökkök är inga spöklika fantasier. De är verkliga.
Spökkök är platser där mat tillagas, tillagas och paketeras för leverans. Beställningar sker digitalt.
Det finns flera sätt att starta spökkök:
- Inom en restaurang som du redan äger eller hyr.
- Inom en restaurang som du inte äger eller arrenderar.
- Från ditt hem.
Spökkök växte enormt som ett svar på Covid-restriktioner. Det var då att “beställa in” blev ännu mer populärt. Enligt statistik beställer den genomsnittliga personen i USA mat minst en gång i veckan.
Redan nu drar de stora restaurangoperatörerna nytta av spökrestaurangstrenden. För mer information kan du titta på Big Brands Posing as Ghost Restaurants on Delivery Apps – Small Business Trends (smallbiztrends.com).
Vad är ett spökkök?
Spökkök, eller virtuella kök, använder licensierade storköksfaciliteter för att förbereda, laga och paketera mat. De arbetar på ett koncept som endast levereras och använder oftast leveransappar för att hämta och leverera maten.
Hur mycket kostar det att starta ett spökkök?
Låt oss gå tillbaka till platserna där du kan starta virtuella restauranger. Självklart kommer kostnaden att variera.
- Inom en restaurang som du redan äger eller hyr – Dina extra omkostnader för detta kommer att vara arbetskraft. Du behöver ytterligare personal som endast kommer att arbeta med avhämtningsbeställningar.
- Inom en restaurang som du inte äger eller hyr – Du hyr utrymme i en befintlig restaurang. På ett årligt hyresavtal kanske du kan komma in för $20 000 till $30,000. Men i ett stort storstadsområde kan du betala så mycket som $100 000 för att hyra köksutrymme.
- Från ditt hem – Vilken utrustning du behöver beror på dina menyalternativ. Som ett minimum behöver du matförvaringsutrymmen, inklusive kylning. Du kommer att inspekteras för att säkerställa att du uppfyller kraven på livsmedelskvalitet och säkerhet.
Hur man startar ett spökkök i 17 enkla steg
Oavsett vilken typ av fysiskt utrymme du behöver för ditt kommissionskök, måste du vidta liknande åtgärder. Oavsett om du äger, hyr eller driver från ditt hem, här är stegen du behöver för att starta ditt spökkök.
1. Forskning i närheten av spökkök
Eftersom marknadsandelen för denna typ av restaurang drivs av digital teknik, är det där din forskning kommer att ligga. Du kan börja med att kolla med matleveranstjänster, som UberEats och andra. De som driver en spökköksverksamhet är länkade till appar för matleveranspartner.
2. Välj en nisch
Om du ska starta ett spökkök i din egen restaurang, välj varor från din meny som lämpar sig för leverans. Du vet redan vad som är mest populärt hos din befintliga kundbas.
Det kan finnas mer än en spökoperation i storkök i tegelrestauranger. Lokalen är vald att hyras ut efter att den passar din meny. Dina måltider ska vara lätta att göra med befintlig utrustning på en restaurang.
Om du spökar hemifrån, överväg utrustningskostnader och den bästa passformen för din meny.
Oavsett var maten tillagas och tillagas bör spökmenyn vara en specialitet. Det ska fylla en nisch som inte redan finns på den lokala marknaden.
3. Namnge och varumärke ditt företag
Experter rekommenderar att det inte finns mer än tre ord i ditt företagsnamn. Den ska definiera din meny och vara lätt att söka. Namn på virtuella varumärken eller en virtuell restaurang måste vara catchy och definitiva.
4. Skriv en affärsplan för Ghost Kitchen
Kom ihåg att du optimerar för att endast vara leverans. Din affärsplan liknar vilken restaurangverksamhet som helst, men du är låst till konceptet med enbart leverans.
Här är nyckelelement som du kommer att lägga till i en rutinmässig affärsplan för restaurangen: Förpackningar, appar för försäljning och leverans, leveransvänlig meny och separat personal.
5. Bilda en juridisk person och registrera dig
Du registrerar ditt företag hos din statssekreterare för att få en affärslicens.
Aktiebolaget, eller LLC, väljs oftast som affärsenhet. Det beror på att dina personliga tillgångar kommer att skyddas.
Andra val är partnerskap och bolag (c-corp och s-corp)
6. Öppna ett företagsbankkonto
Du behöver ett separat bankkonto för ditt företag och även ett separat företagskreditkort.
7. Välj en plats
Här är kritiska komponenter för ditt val av plats: genomsnittliga leveransavstånd och tillgängligheten av leveransunderleverantörer. Som ett minimum måste anläggningen ha licens för att lagligt sälja mat.
När folk beställer mat har de en förväntning om att den kommer fram redo att ätas. Om avstånden är stora kommer det att vara en utmaning för förarna att hålla maten varm eller kall (beroende på vad som krävs).
Om du befinner dig på landsbygden kan dina koncept för enbart leverans utmanas av brist på leveranstjänster. Om du anlitar ditt eget leveransteam blir din omkostnad mycket högre.
8. Se till att du har de licenser och tillstånd som krävs i ditt land
Restauranger är mycket mer reglerade än andra lågriskföretag. Potentialen för livsmedelsburna sjukdomar finns och du kommer att inspekteras regelbundet.
Du behöver en köksansvarsförsäkring.
Varje person som hanterar mat måste ha ServSafe Food Handler-certifiering.
9. Designa din meny
Du är en ny restaurang med ett nytt koncept – att förbereda och tillaga mat som är speciellt för avhämtningskunder. Dessa kunder, alla hungriga människor, behöver en meny med catchy namn och korrekta beskrivningar.
För blivande krögare är detta ett nytt matkoncept. Kom ihåg att eftersom du letar in på nya marknader, börja med begränsade ingredienser för att hålla kostnaderna låga. Välj rätter som är lätta att göra och transportera.
10. Designa din förpackning
Många stater har antagit ny lagstiftning angående förpackningar, som att eliminera användningen av frigolitskumbehållare. Innan du beställer förpackningar för kall eller varm mat, se till att du uppfyller statliga och lokala krav.
Ska du sätta ditt spökköksnamn på förpackningen? Vissa säger att kunderna kommer att slänga förpackningen. Ge istället ett visitkort som kunderna kan ha till hands.
11. Ställ in dina menypriser
Utöver ditt matpris måste du lägga till priset på förpackningen och även kostnaden för leverans från tredje part. Det tillkommer provisioner för leveranstjänster.
12. Få ordning på dina skatter
Du behöver ett Employer Identification Number (EIN) så att du kan betala anställda och även ange omsättningsskatt. Om du är en LLC kommer du att beskattas för nettoinkomst på individnivå.
Skattekraven varierar beroende på stat.
13. Köp Företagsförsäkring
Standardförsäkringar som behövs för ett storkök är allmän ansvars- och fastighetsförsäkring.
Eftersom din vinst är beroende av digital teknik bör du också köpa cyberförsäkring och avbrottsförsäkring.
14. Välj Leveranspartners
Dina huvudsakliga leveranspartners kan vara GrubHub, UberEats, DoorDash och Postmates. Du kan också ha en lokal matleveransservice.
Skapa en webbplats och marknadsför ditt nya företag
Du kommer att hittas genom en internetsökning, en sökning av matleveransföretag och/eller via sociala medier. För att trivas behöver du en stark närvaro på sociala medier och anknytning till matleveransföretag.
Du kommer inte att se kunder ansikte mot ansikte. Ett topp marknadsföringsverktyg för spökköket är den handskrivna lappen, stoppad inuti förpackningen. Det är en personlig touch som kommer att skilja dig från konkurrenterna.
16. Hyr in personal
Du behöver en separat kock, proffs inom matlagning och matlagning samt förpackningspersonal. Om du vill sköta leveransen själv behöver du ytterligare personal.
17. Starta ditt spökköksföretag
Meddela din öppning på sociala medier och gör dig redo för dessa onlinebeställningar.
Ghost Kitchen vs. Brick and Mortar Restaurant
En Brick and Mortar-restaurang kräver extra personal. Du behöver personal framför huset i väntområdena, till exempel en hälsning. Du behöver serveringspersonal.
Med spökverksamheten är det totalt fokus på att förbereda mat för en restaurang med endast leverans.
Den största nackdelen är att det inte finns någon interaktion med kunderna, som det är i tegel och murbruk.
Kan man starta ett spökkök från ett hus?
Ja. Du behöver lagrings-, förberedelse-, matlagnings- och förpackningsutrymmen som uppfyller standarderna för kommersiell matlagning. Du måste registrera dig som livsmedelsföretag och godkänna inspektion av statliga och lokala myndigheter.
Bild: Depositphotos