
[ad_1]
Att sälja handgjorda produkter kan vara en lönsam affär. Du behöver dock rätt prissättningsformel för att säkerställa att du täcker alla dina företagskostnader och tillräckligt mycket extra för att din verksamhet ska växa. Här är en guide om hur man prissätter handgjorda föremål för Etsy-säljare och andra handgjorda företagsägare.
Några användbara termer att känna till
När du prissätter handgjorda produkter finns det några olika strukturer och termer som kan påverka dina beslut. Från detaljhandelspris till grossistpris, här är de bästa villkoren att känna till när du prissätter dina handgjorda produkter.
Försäljningspris
Butikspris är vad en vara är listad för när den säljs direkt till kunder. Detta kan vara priset i en onlinenotering eller i en fysisk detaljhandelsmiljö. Detta inkluderar i allmänhet detaljhandelspåslag för att täcka extra utgifter som butikskostnader och marknadsföring.
Grossistpris
Ett grossistpris är det belopp som tas ut för en vara som säljs i bulk till en stor leverantör eller distributör. Detta kan vara vad du debiterar per vara när du säljer till en lokal butik som säljer dina produkter direkt till kunder. Ditt grossistbaspris är i allmänhet lägre än dina detaljhandelspriser, eftersom det är billigare och mer lönsamt att sälja varor i bulk.
Säljande pris
Försäljningspriset är i allmänhet den slutliga kostnaden som kunderna är villiga att betala för en vara. Vissa handgjorda företagare eller butiker kan sätta ett pris och senare behöva justera baserat på vad varor faktiskt säljs för.
Fallgroparna med standardprisformeln
Många företagare använder en standardprisstrategi för att beräkna vad varje produkt kostar att tillverka. Detta inkluderar vanligtvis kostnaden för förnödenheter och kan inkludera ett litet belopp för arbetskostnader. Men detta tar i allmänhet inte hänsyn till det extra arbete och pengar som går åt till att bygga ett handgjort företag, som webbplatskostnader, marknadsföring och frakt. Du kan sluta med att förlora pengar innan du bestämmer dig för hur du ska prissätta en handgjord produkt på ett mer hållbart sätt.
Den lönsamma prissättningsformeln
Istället bör en strategi för att sätta lönsamma priser ta hänsyn till alla utgifter relaterade till att driva ditt företag, samtidigt som den tilltalar din målmarknad. Om du undrar hur man prissätter hantverk på ett sätt som tar hänsyn till din omkostnadspris, förnödenheter, arbetskraft och vinst, kan följande faktorer hjälpa dig att hitta en bra utgångspunkt.
Tillbehör: Hur mycket kostar de tillbehör som används för att skapa varje artikel? Ta hänsyn till både materialen som används i var och en, tillsammans med en liten mängd för verktyg eller utrustning som används vid tillverkning av flera föremål.
Vinstpåslag: Varje produkt bör ha en liten vinstmarginal inbyggd. Detta belopp blir högre vid försäljning direkt till konsumenter än vid fastställande av grossistpriser. Vinsten kan sjunka allt från 5 till 20 procent, beroende på det upplevda värdet av dina varor och dina intäktsmål.
Arbetskraft: Sätt ett timpris för dig själv eller någon som arbetar för ditt företag. Tänk sedan på hur mycket tid som går åt till att tillverka varje föremål och göra eventuella stödaktiviteter som går åt till att slutföra försäljningen. Detta kan inkludera att förbereda försändelser eller marknadsföring och webbdesign.
Lön: Bestäm sedan hur mycket du faktiskt ska betala per timme till dig själv eller någon gruppmedlem. US Department of Labor uppskattar standardpriset för hantverkskonstnärer till cirka $20 per timme. Priserna kan variera beroende på plats, erfarenhetsnivå och typ av arbete som utförs.
Omkostnadspris: Vilka är de extra kostnaderna för att driva ditt företag? Omkostnader kan inkludera grundläggande kontorsmateriel, PayPal-avgifter, redovisningstjänster, webbhotell, Etsy-avgifter och arbetskostnader för yrkesverksamma som skatterevisorer eller annan support.
Exempel som visar formeln i funktion
När du lägger ihop alla dessa element bör du ha en prissättningsstrategi som hjälper dig att bygga en hållbar verksamhet med sunda vinstmarginaler. Här är ett exempel:
Säg att du säljer handgjord keramik. Tillbehör kan innehålla din lera och glasyr, men du bör också räkna in pengarna som spenderas på din ugn, kasthjul och målarutrustning. För en liten mugg, säg att material kostar cirka $10.
Sätt sedan en löne- och arbetsnorm för dig själv. Om du kan producera flera varor på en timme och sätta en hastighet på 25 USD per timme, kan dina arbetskostnader per vara falla runt 5 USD.
Omkostnader kan inkludera en arbetsyta i ditt hem eller garage, webbplats, marknadsföring och försäljningsavgifter. När du delar dessa kostnader med mängden produkter du säljer kan du lägga till ytterligare 5 USD per produkt.
Vid denna tidpunkt är din produkt prissatt till cirka 20 USD. Lägg till en liten summa för vinst, och du kan prissätta föremål runt $22 eller $23 när du säljer online.
Sätt du kan marknadsföra ditt företag
När du har ställt in ditt lägsta baspris och kostnad per artikel i din webbutik kan du justera något över tiden. Din marknadsföring och kommunikation med kunder kan förändra din strategi över tid. Här är några tips att tänka på när du ställer in och ändrar prisformler.
Gör din research – ta reda på vad liknande varor säljs för:
Vissa enkla marknadsundersökningar kan också hjälpa dig att hitta ett rimligt pris för vissa varor. Bläddra bland marknadsplatser som Etsy och Google Shopping för att jämföra priser för relaterade varor.
Prissätt din vara i enlighet med detta och var villig att förhandla:
Prissättning hantverk kan också innebära en del vickrum. Om kunder regelbundet kontaktar dig för att be om ett rabatterat pris, kan en något lägre pris leda till mer försäljning. Men om varor ofta säljer slut snabbt, kan ett rimligt pris vara lite högre.
Implementera strategier för att minska effekten på dina småföretags utgifter:
Detaljhandelsprissättning kan vara flexibel i vissa fall. Erbjud till exempel rabatter eller erbjud fri frakt om kunderna paketerar eller spenderar en viss summa med din butik.
Ta bilder av bra kvalitet och skriv en detaljerad beskrivning:
Kvalitetsfoton och beskrivningar kan hjälpa dig att sälja mer. Inkludera bilder av produkten framför en vanlig bakgrund och på en modell eller nära ett föremål som visar dess skala. Inkludera alla relevanta detaljer i beskrivningen, inklusive storlek och material.
Håll bra register:
Hantverksföretag behöver ekonomiska uppgifter precis som andra företag. Registrera vad du spenderar på allt ditt material och andra utgifter och spåra dina intäkter. Med tiden kan du märka trender som påverkar din prissättning.
Vilka fördelar kan du förvänta dig att se?
Att ta med alla dina affärskostnader och lämna utrymme för vinst kan hjälpa ditt företag på flera områden, inklusive:
- Betala dig själv en rättvis lön
- Gör tillräckligt mycket extra för att skala
- Bygg en fond för oväntade utgifter
- Håll organiserade register över alla affärstransaktioner
Mall för prissättning av handgjorda varor
För att standardisera en prissättningsformel för din Etsy-butik eller handgjorda verksamhet, överväg en arbetsbok, kalkylator eller mall. Här är en mall som kan hjälpa:
[Product supplies + [hourly wage x time spent to make each product] + vanliga affärskostnader som debiteras för varje post]x vinstmarginal.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link