

Varje företag behöver ett beprövat säljteam för att proaktivt flytta sina produkter och tjänster på marknaden. Medlemmarna i ett sådant säljteam är frontlinjerna som representerar ett varumärke och en verksamhet, så det är vettigt att träna dem väl för att attrahera fler leads och omvandla dem framgångsrikt till försäljning. ?
Men eftersom de flesta företagsledare har samma avsikt och andra företag blir kreativa med sina säljstrategier och tekniker, kan det bli svårare för ditt säljteam att överträffa konkurrenterna.
Att förbereda ditt säljteam för att bli de bästa i en konkurrensutsatt miljö är avgörande för att ditt företag ska kunna växa sin marknadsandel. Så det är här de bästa säljträningsverktygen och effektiva säljträningsprogram bör komma in. Och medan du använder dessa verktyg, kan utvecklingen av ett träningsprogram från grunden också förbereda ditt team för alla situationer.
I den här affärsbloggartikeln får du lära dig sex tips som hjälper dig att utveckla ett effektivt säljträningsprogram.
Gör träningen alltid tillgänglig
Utan tvekan är utbildning avgörande för alla anställda på någon avdelning. Faktum är att många företag anställer ett utbildningsteam eller tilldelar mänskliga resurser för att utveckla utbildningsprogram. Ett misstag som företag gör är dock att begränsa utbildningen till personer med dåliga prestationer.
Utbildningsprogrammet borde vara tillgängligt för alla eftersom vi alla säljer på någon nivå även när vi inte vet att det händer.
Dålig kommunikation kan skada varumärken, så det som är nyckeln här är att ditt företag integrerar utbildningsprogrammet i sin programvara för lärandehantering så att alla i företaget kan komma åt det och använda det.
Så snart du planerar utbildningsprogrammet, starta det på din instrumentpanel och låt din personal komma åt det när som helst. Du kan lägga till ditt säljteam automatiskt i den här programvaran och låta dem se de tidigare programmen du har lanserat. Dessa resurser kan hjälpa dem att växa sina kunskaper när de vänjer sig vid företaget, särskilt för nyanställda.
För att säkerställa att en ny säljteammedlem förstår processen fullt ut bör du gå igenom den så snart som möjligt. När du går ombord kan du visa dem utbildningsresurserna och plattformen. De bör ha tillgång till kurserna, webbseminariet, videorna och presentationsdäcken, som alla är en del av säljutbildningsprogrammet.
Täck alla delar av försäljningscykeln
Oavsett dina säljares erfarenhet måste du träna och stötta dem regelbundet. Och en viktig aspekt av ditt träningsprogram är att täcka alla delar av försäljningscykeln. För att uppnå ett program som utvecklar vilken säljare som helst oavsett kompetens, måste du utveckla ett program för hela ditt team i samarbete med din försäljningschef. Försäljningschefen kan identifiera nyckelområden som utbildningsprogrammet kommer att behandla för att utveckla säljteamet.
Dessutom, även om varje företag kan ha unika mål och försäljningsstrategier, är en gemensam nämnare att kunden ska vara i fokus för transaktionen. Säljteamet bör vara medvetet om att möta kundernas behov och upptäcka deras smärtpunkter. Även om dina kandidater kanske redan har förvärvat några mjuka färdigheter, är nästa steg för dem att bemästra försäljningsstegen.
Oavsett stegen i ditt företag kan dessa inkludera kalla samtal, e-postsprängning, inköp av leads, utarbetande av säljförslag, få referenser, utför säljpresentationer och avslutande av försäljningar. Ett framgångsrikt säljteam kräver kontinuerlig tydlighet, inklusive vad företaget förväntar sig av alla och hur framgången ser ut.
Dina säljledare bör förstå hur resten av säljteamet fungerar. Varje säljare har styrkor och svagheter, och företaget bör ge det bästa stödet för säljaren att lysa. I dina utbildningssessioner bör det finnas de huvudsakliga färdigheter och stödjande färdigheter som en medlem av ditt säljteam måste behärska.
Du får dock inte skynda på inlärningsprocessen. En försäljningscykel består trots allt av deluppgifter och deluppgifter av dessa deluppgifter som kan komplicera processen ännu mer. Därför är det avgörande att låta dina säljare ta sig tid att förstå varje steg.
Applicera positiv förstärkning


Positiv förstärkning är avgörande för framgången med effektträning. Ett säljträningsprogram kan ge mer framgångsrika resultat när din säljare lär sig av dem. Ett sätt att få detta att hända är att stimulera deras lärande. Hur ger du positiv förstärkning så att personalen engagerar sig i sitt lärande?
Använd fyra typer av belöningar:
- Påtaglig
- Social
- Tecken
- Naturlig
Du kan till exempel belöna anställda med extra ledighet efter utbildningsprogrammet, köpa lunch till dem och så vidare. Nyckeln här är att väcka deras intresse, så de ser fram emot att gå säljutbildningsprogrammet.
Långsiktig träningseffektivitet bestäms av positiv förstärkning. Se till att vara unik med din förstärkningstaktik för att locka anställda att delta i programmet hela tiden.
Bedöm din anställdes prestationer
Ett säljträningsprogram kan förbättra din verksamhet och chefer måste bedöma medarbetarnas prestationer före, under och efter programmet. Självutvärdering bör också vara en del av detta steg, liksom utvärdering av tränarna och andra personer som är inblandade. Genom att göra detta kan ditt träningsteam identifiera vilka aspekter som fungerar och inte.
Att bedöma praktikanters styrkor och svagheter är avgörande för att avgöra om träningsmodulerna de har utvecklat eller deras metoder är effektiva.
Det finns olika sätt att genomföra en medarbetarbedömning. Försäljningschefer kan göra detta före och efter programmet. Ett exempel på att utvärdera utbildningens effektivitet är att låta dem göra en säljpresentation eller kräva att de utför säljdemos. Det finns inget som kommer att vässa dina färdigheter mer än praktisk erfarenhet. Dessutom kan dina säljchefer själv mäta vilka komponenter i säljutbildningen som används av deltagarna.
Genomföra tester
Skriftliga och muntliga prov gör det också möjligt för utbildningsteamet att upptäcka om programmet är effektivt för deltagarna. Det finns olika sätt att utföra dessa tester. Du kan distribuera dessa tester genom din programvara för lärandehantering eller något annat onlineverktyg. Alternativt kan du utföra dessa tester efter träningspasset på papper.
I dessa prov måste du skapa en mångsidig uppsättning sanna eller falska frågor, öppna uppsatser och flervalsprov. Målet här är att kontrollera om praktikanterna har förstått säljutbildningsprogrammet och din övergripande process.
Utbildare kan vara unika och kreativa när de genomför tester. De kan utföra detta genom fråge-och-svar-delar under en-till-en coaching sessioner eller få dem att arbeta tillsammans som en grupp och hitta en representant som kan svara på testet på uppdrag av hela teamet.
Ge feedback
Slutligen kommer ett effektivt säljträningsprogram inte att fullföljas helt utan att ge feedback till praktikanterna. Försäljningscheferna eller teamledarna brukar göra detta. Detta är ett utmärkt tillfälle att motivera och uppmuntra säljare som är demotiverade och uppträder passivt i företaget.
Säljchefer och teamledare kan förklara vad säljteammedlemmarna behöver göra för att växa genom att ge konstruktiv kritik. Chansen är stor att en del säljare kan hamna i fel med sina försäljningsmål och siffror. Genom att ge feedback kan chefer anpassa sina mål till företagets mål för att motivera dem att nå eller överskrida sin kvot.
Under hela träningsprogrammet, notera de individuella prestationerna så att du kan referera till dem under återkopplingsstadiet. Dina säljare är lika drivna att lyckas som alla andra i ditt team, så du bör göra allt du kan för att stödja dem på alla nivåer i ditt säljutbildningsprogram.
Slutsats
Även om möten effektivt får uppdateringar och framstegsrapporter från anställda, räcker de inte för att korrigera eller förbättra ditt säljteams resultat och siffror. Det bästa sättet att finslipa färdigheter och lära sig nya taktiker är att skapa ett säljträningsprogram som är effektfullt och effektivt för ditt team.
Du kan använda säljverktyg, olika teknologier och strategier för att blanda ihop utbildningsprogrammet. Kom ihåg att vi alla lär oss att använda våra sinnen. De flesta föredrar först och främst visuella referenser, dvs att använda synen för att reda ut saker. Men de andra sinnena, som ljud, dvs audition, bör också användas i säljutbildningsprogrammet. Dessutom, tillämpa stegen i det här blogginlägget för att utveckla ett träningsprogram som genererar resultat.