

Hur bygger du ett företag från en idé vid ditt köksbord till ett publikt företag som är värt 7 miljarder dollar?
På The Small Business Radio Show den här veckan berättar Mike Evans, grundare av Grubhub, om hur han lät tidigt avslag från restauranger styra sin verksamhet. Istället för att låta ”nej” förstöra hans affärsdrömmar började han ställa rätt frågor till restaurangerna: hur många kunder får du per månad och hur når du dina kunder?
Under det kommande decenniet utvecklade Mike sin lilla leveransguide till världens främsta beställningswebbplats online. Han har en ny bok som heter “Hungrig och arg; En startresa” om den stora känslomässiga resan att bygga Grubhub från ingenting till ett publikt företag 12 år senare.
Mike startade företaget för att han ville ha en pizza. Ofta startar entreprenörer företag för att lösa problem de har. Han diskuterar hur han tänkte på företagsnamnet på två minuter.
Grubhub började som en annonsleveransguide från sitt hus i Chicago. Han tillägger “det var svårt att få restauranger att betala baserat på varumärkesmedvetenhet genom reklam. Det gick sedan över till en transaktionsmodell där restauranger betalade per order. Det blev lättare att få restauranger när vi tog betalt per kund.”
Vi diskuterade också:
- Hur han fick sin riskfinansiering efter att ha pitchat 500 investerare.
- Hur han lärde sig i farten när han styrde Grubhubs meteoriska uppgång vid byxsätet.
- Hur de testade sin annonsstrategi för att se om den skapade en känslomässig koppling.
- Hur han slog konkurrenterna genom att ha den bäst utförda produkten.
- Varför han gick samman med sin största konkurrent.
- Hur avslag gör dig till en starkare entreprenör om du vet vart du är på väg.
- Hur man utvärderar “varför” av avslaget.
- Hur du låter avslaget styra dina nästa steg.
Lyssna på hela intervjun med Mike Evans, grundare av Grubhub.
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
Bild: Depositphotos