

E-handelsföretag har haft en rad utmaningar att övervinna under de senaste åren. Problem med globala leveranskedjorleveransproblem och till och med stora teknikavbrott har skakat grunden för otaliga varumärken.
För företag i det växande B2B e-handelslandskapet har den snabba omvandlingen av världen under de senaste åren börjat öppna nya dörrar för sensationell tillväxt. Men för att kunna dra fördel av dessa möjligheter måste företag först veta hur man hanterar den oförutsägbara och överväldigande effekten av efterfrågevolatilitet.
Om pandemin visade oss något så var det att otaliga företag är drastiskt underberedda att hantera plötsliga förändringar i efterfrågan. Genom att se till att du vet hur du håller ditt företag igång smidigt under oförutsägbara omständigheter kan du placera dig själv ett steg före konkurrenterna.
Steg för att överleva efterfrågevolatilitet
Möjligheterna för B2B-varumärken inom e-handelsområdet växer verkligen. Från och med 2021 ökade onlineförsäljningen för B2B-marknadsplatser och sajter med 17,8 %, till ett värde av 1,63 biljoner dollar, och data tyder på att efterfrågan bara kommer att fortsätta att öka. När företagsköpare letar efter mer bekväma sätt att komma åt de verktyg och resurser de behöver, är B2B-e-handelsföretag redo för snabb tillväxt.
Affärstillväxt sker dock inte alltid i en jämn linje. Efterfrågevolatiliteten ökar som ett resultat av ekonomiska förändringar, oförutsägbara geografiska gränser och förändrad teknologi. Det bästa sättet att förbereda sig är med rätt strategi.
Steg 1: Investera i scenarieplanering
Spelar ingen roll hur väl förberedd och informerad ditt företag kan vara, är det svårt att förutse varje potentiell situation du kan stöta på. Detta är något vi upptäckte under 2020, när pandemin vände upp och ner på hela världen.
Men scenarieplanering kan fortfarande hjälpa dig att förbereda dig för en rad olika resultat, genom att pressa dig att visualisera vad du kan göra om vissa förändringar inträffar för ditt företag. Scenarioplanering innebär att modellera ett potentiellt svar på en lång rad möjliga förändringar som kan påverka ditt företag. Du kan titta på vad du kan göra om du plötsligt inte kan komma åt din vanliga leverantör, eller om du behöver tillgång till extra finansiering för att köpa material när kundernas efterfrågan ökar.
Med scenarioplanering kan du ha ett urval av potentiella “plan B”-alternativ att vända dig till när något oväntat händer i din organisation. Om du kämpar med scenarioplanering från början kan du överväga att använda verktyg som Monday.com för att hjälpa dig.
Steg 2: Hitta rätt partner
Att vara förberedd på vad som helst i dagens oförutsägbara värld innebär ofta att arbeta med rätt partners. Detta börjar med att säkerställa att din försörjningskedja och uppfyllelsenätverk består av pålitliga personer som du kan lita på för att hjälpa dig med fallande och ökad efterfrågan.
Det kan också innebära att ha “backup”-leverantörer på plats som du kan vända dig till när något oväntat går fel med din kedja. Detta säkerställer att du aldrig lämnas utan möjlighet att utföra beställningar om efterfrågan ökar. Den kanske viktigaste partnern som de flesta B2B e-handelsföretag behöver är dock rätt finansieringspartner.
En partner som kan tillhandahålla konsekvent kapital för skalning, snabb tillväxt och volatilitet i efterfrågan säkerställer att du är redo att få tillgång till den finansiering du behöver när efterfrågan ökar. Nyckeln till framgång här är att hitta ett företag som kan flexa med dig genom både ökad efterfrågan och nedgångar. Till exempel plattformar som 8fig erbjuda flexibla finansieringsalternativ som kan anpassas till förändringar i lagerbegränsningar, tillverkningsförseningar eller en plötslig ordertillströmning. Du kan bygga finansieringslinjer baserat på din nuvarande situation, planera dina behov i leveranskedjan och skapa en anpassad plan för remitteringar i samma miljö.
Ännu bättre, det finns ingen bedömning eller stress när du plötsligt behöver förändra något i din miljö. Omkring 90 % av företagets säljare skickar in ändringsförfrågningar, enligt teamet.
Steg 3: Utnyttja verktyg för prognoser och planering
Som nämnts ovan är det svårt att helt förbereda sig för varje förändring i efterfrågan som kan komma i din väg, men det finns verktyg som kan hjälpa dig att göra mer exakta förutsägelser och planer. Lösningar som CCH Tagetik, ge företag till exempel tillgång till AI-infunderade verktyg för planering av försörjningskedjan, så att de automatiskt kan samla in och utnyttja värdefull information när de planerar för framtiden.
AI-förbättrad teknologi kan vara ett utmärkt sätt att stärka din prognos- och planeringsstrategi, eftersom den låter dig samla in större mängder data och upptäcka trender automatiskt. AI-lösningar kan till och med föreslå potentiella strategier för din försörjningskedja och uppfyllelsestrategi som du kanske inte har övervägt på egen hand.
I vissa fall kan du också utnyttja automatisering med dina prognos- och planeringsverktyg. Automationsfunktioner låter dig ställa in varningar och meddelanden för att informera dig när något förändras i din leveranskedja eller dina efterfrågenivåer som kan påverka dina affärsprocesser. Ju snabbare du kan bli informerad om förändringar i ditt ekosystem, desto lättare är det att göra värdefulla förändringar, snabbt.
Förbereder sig för volatilitet i efterfrågan
Att lära sig hur man skottsäkrar sin e-handelsverksamhet för efterfrågevolatilitet i dagens oförutsägbara B2B-miljö kan vara komplext – men det är väl värt ansträngningen. Även om det är omöjligt att förutsäga alla möjliga problem som kan leda till att ditt företag hamnar av spåret, bör tipsen ovan säkerställa att du har skyddsnät och vägledning på plats för att hålla ditt företag igång, oavsett vad.
Bild: Depositphotos