

Du har kommit på en otrolig teknisk produktidé och du ser fram emot att den ska komma ut på hyllorna.
Men det är en lång väg framför dig och du har ingen aning om var du ska börja.
Om detta låter bekant, har du kommit till rätt ställe.
Nedan kommer vi att beskriva de 6 stegen du behöver ta från att utveckla en teknisk produktidé till att ta den ut på marknaden.
1. Genomför omfattande forskning
Produktuppfinningsprocessen kommer att kräva avsevärd forskning. Kommer din produkt till exempel att göra intrång i någons upphovsrätt? Det finns massor av webbplatser du kan använda för att lära dig om jargong och processer. Vi föreslår dock att du hittar en patentombud eller en advokatbyrå för att hjälpa dig.
Du kommer också att behöva överväga marknadsföring, som aldrig bör lämnas för sent på resan. Att undersöka marknaden och skapa din idealiska publik hjälper alla inblandade att hålla fast vid samma vision.
2. Partner Up
Förutom praktisk hjälp föreslår vi att du hittar en affärspartner som tar med sig sina egna färdigheter och ett surrande nätverk som du kan använda. Alternativt kan du överväga att flytta in i en inkubator, som hjälper dig att få kontakt med rätt personer.
3. Skapa en prototyp
4. Produkttester
5. Elevator Pitch
Innan din produkt är redo att säljas måste du skapa en hiss-pitch, som hjälper proffs och vänner att komma ombord. Dina försäljningspresentationer måste ha en solid krok, statistik, beskrivningar och en bedömning av varför din produkt är annorlunda.
6. Den juridiska biten
Om något går fel måste du skydda dina personliga tillgångar. Därför bör du införliva ditt företag. Detta kommer att innebära att skapa ett företagsnamn, välja en fysisk adress, välja en företagsenhet och erhålla licenser som varumärken.
En produktidé är det första steget i en utdragen utvecklingsprocess. För att komma igenom på marknaden behöver du omfattande forskning, ett starkt team, finansiering, rigorösa produkttester och juridisk rådgivning. När du har utfört stegen ovan är du redo att hantera lager och sälja din produkt.
Författarprofil


-
Blogger och utbildare av Passion | Senior onlinemedia- och PR-strateg på ClickDo Ltd. | Bidragsgivare till många utbildnings-, affärs- och livsstilsbloggar i Storbritannien och Tyskland | Sommarkursstudent vid London School of Journalism och kursinstruktör vid SeekaHost University.