

Instagram är ett bra marknadsföringsverktyg för influencer som låter dig öka din räckvidd genom (sponsrade) uppdateringar från mikrokändisar.
Men kan det användas för att driva trafik till din webbplats?
Med andra ord, kan Instagram förvandlas till en varumärkesägd trafik- och försäljningstillgång som gör att du kan diversifiera dina marknadsföringskanaler utan att ständigt förlita dig på samarbete från tredje part?
Förvandla Instagram till en försäljningstratt
Med lite arbete är det möjligt, även utan att betala för annonser. Här är hur:
1. Ställ in din bio
Detta är ett grundläggande steg som du kanske redan har gjort om du har ett Instagram-konto. Om du fortfarande planerar att skapa ditt företagskonto går det här ganska snabbt: Allt du behöver är en e-postadress, ett telefonnummer (för verifieringsändamål), din profilbild (som oftast är din logotyp eller grundarens huvudbild) och en beskrivning av en mening.
Försök att få din bio att låta underhållande. Istället för att lista dina produkter eller tjänster, använd din slogan, inkludera ord som “prisbelönt” eller “innovativ” etc.
Det är en bra idé att kolla dina konkurrenters Instagram-konton för att se vad de gjorde med sin bios. Företag blir ofta väldigt kreativa med sina profilbylines, och de ändrar ofta sin bios för att återspegla aktuella milstolpar, kommande evenemang och säsongserbjudanden.
Så när du gör din konkurrensundersökning, ställ in övervakning av dina mest kreativa konkurrenter genom att använda Visualping som kan användas för att övervaka både offentliga och lösenordsskyddade Instagram-profiler:
Framöver kommer verktyget att varna dig om dina konkurrenters bioförändringar och uppmana dig att gå vidare och diversifiera din.
Slutligen, inkludera länken till din målsida. Det här är din grundläggande trafikdrivande kanal. Att lägga till en länk till din webbplats hemsida är ok i början men det är inte idealiskt. Du vill att din länk ska matcha ditt Instagram-innehåll och rikta in dig på Instagram-användare som sannolikt kommer att gilla något visuellt, underhållande och lätt att satsa på.
Detta tar oss till nästa steg: Skapa din Instagram-vänliga målsida:
2. Skapa din målsida
Beroende på din verksamhets karaktär finns det mycket du kan göra här:
- Visa dina specialerbjudanden och säsongsbetonade erbjudanden
- Ge exklusiva erbjudanden till dina Instagram-följare
- Engagera dina Instagram-klick med gratiserbjudanden och gratiserbjudanden
Du måste experimentera med olika sätt för att få ut det mesta av dessa klick innan du hittar det som fungerar för dig. Här är några exempel för dig att bli inspirerad:
- Om du är ett detaljhandels- eller e-handelsvarumärke, överväg att använda Instagram för att utöka din lista istället för att generera omedelbar försäljning. Friskies använder sin biolänk för att driva trafik till deras sida “Registrera dig för specialerbjudanden” kontra en direktlänk.
- Om du är en digital publikation, skapa en kurerad daglig lista med rubriker som omedelbart skulle fånga en läsares uppmärksamhet. Detta är vad NYtimes gjorde: Du kan komma åt alla stora nyheter med ett musklick. Senare kan användas för att skapa sådana Instagram-vänliga sidor.
- Om du säljer en digital produkt, som en kurs eller en e-bok, överväg att skapa en separat sajt för att kunna analysera dina interaktioner på plats och skapa en försäljningstratt som fungerar. Namify är verktyget som hjälper dig att hitta ett billigt, men enkelt varumärkesbart domännamn för det.
- Om du marknadsför ditt personliga varumärke och det finns mycket du gör, ställ in ditt Linktree eller ett WordPress-alternativ som du själv är värd för. Detta är vad @theoatmeal gjorde.
3. Länka alltid dina berättelser
Instagram har nyligen aktiverat klickbara berättelser för alla användare, oavsett deras (verifierade) status eller följande. Det här är fantastiska nyheter för företag men det betyder också att du måste skapa berättelser dagligen.
Att skapa en berättelse som både är relevant för ditt företag och intressant för en publik på sociala medier är utmanande. Men med tiden kommer du att få en bättre förståelse för vad dina följare gillar och vad som engagerar dem bättre.
För att skapa en klickbar berättelse, välj dina filer (eller spela in din video) och klicka sedan på en emoji-ikon i det övre högra hörnet för att välja “Länk”:
Du kommer att kunna förhandsgranska din länk och länktext i nästa fönster.
Här är några kreativa berättelseidéer som du kan utgå ifrån:
- Svara på dina kunders frågor i en story;
- Skapa en vacker produktpresentation;
- Låt dina kunder dela en rekommendation eller produktuppackningsvideo;
- Visa ditt team på jobbet;
- Kör en omröstning: Instagram-berättelser tillåter slutna ja/nej-omröstningar som enkelt engagerar människor.
Glöm inte att kurera dina berättelser genom Höjdpunkter: Dessa länkar kommer att förbli klickbara där!
Slutsats
Att bygga upp en följare på Instagram kommer att ta tid och ansträngning. Du kan inte konfigurera ditt konto, luta dig tillbaka och räkna dina klick. Du behöver en engagerad publik som är tillräckligt intresserad av ditt varumärke för att klicka på dina länkar. Detta är anledningen till att det fortfarande är en bra idé att köra Instagram-annonser för att bygga upp en del efterföljare och få en bättre känsla av vad som engagerar dina målkunder bäst. Lycka till!
Bild: Depositphotos