

Marknadsföring på sociala medier bör vara en prioritet för alla nystartade företag och småföretag.
Oavsett hur lokalt ditt företags fokus är eller hur liten publik du har tror du har, att inte upprätthålla en aktiv närvaro på sociala medier är inte ett alternativ för något företag 2022.
Oavsett hur lite erfarenhet du har av sociala medier eller hur skrämd du är av det sociala medielandskapet, bör webbens ledande sociala plattformar som Facebook, Twitter och Instagram ha en framträdande plats i din digitala marknadsföringsstrategi.
Sociala medier tips för ditt företag
För att säkerställa att ditt företag kan få ut det mesta av sin närvaro på sociala medier kan du omedelbart omsätta följande tips i praktiken.
Uppdatera dina konton varje dag
Även om det utan tvekan är en bra början att skapa konton för ditt företag på webbens populäraste sociala medier, är det en stor skillnad mellan att ha dessa konton och att använda dem till sin fulla potential.
Med detta i åtanke, se till att uppdatera vart och ett av dina konton dagligen. Även om det idealiska antalet dagliga inlägg varierar beroende på plattform, bör vart och ett av dina konton få minst en uppdatering per dag.
Dessutom bör du lägga upp uppdateringar vid de mest lämpade tiderna på dygnet – dvs när den största möjliga delen av din målgrupp sannolikt kommer att se dem. Som är fallet med det ideala antalet dagliga uppdateringar, kommer dessa tider sannolikt att variera från plattform till plattform.
Att bestämma de bästa tiderna för att lägga upp uppdateringar kommer att kräva lite experiment och lite försök och misstag, men det bör inte ta lång tid för dig att bestämma vilka tider som är mest gynnsamma respektive vilka tider som är minst gynnsamma.
Skapa engagerande inlägg
Några av de mest populära kontona på sociala medier tackar sin framgång för att skapa engagerande inlägg. Förutom att innehålla relevant information och iögonfallande bilder uppmuntrar dessa inlägg aktivt publikengagemang. Detta görs ofta genom att uppmuntra människor att lämna feedback, dela bilder eller ställa frågor.
Genom att få dina följare att känna sig som om de är en del av konversationen hjälper du dem att skapa en personlig koppling till ditt varumärke – och ju mer investerade de känner i din framgång, desto mer sannolikt är det att de ger dig återkommande beskydd .
Interagera med dina följare
Att regelbundet interagera med dina följare är en stor del av publikens engagemang.
För många användare är det främsta dragplåstret för sociala medier att omedelbart kunna ansluta till sina favoritmärken. Naturligtvis, när dessa varumärken svarar på frågor, kommentarer och annan feedback med total likgiltighet, är dessa individer benägna att ångra att de nådde ut och sedan gå därifrån med intrycket att deras åsikter är oviktiga.
Onödigt att säga att ingen konsument njuter av att ge sin verksamhet till ett varumärke som inte värdesätter deras feedback.
För att hjälpa dig att särskilja dig från sådana varumärken bör du snabbt och professionellt svara på frågor, kommentarer och frågor som tas emot via sociala medier. Denna nivå av lyhördhet kan räcka långt med följare på sociala medier (och potentiella kunder), så närhelst du får ett meddelande från en av dina följare, försök att svara så effektivt som möjligt.
Du bör också undvika att bråka med följare på sociala medier, eftersom det sannolikt inte kommer att bli bra för dig. Även om den andra parten uppenbarligen har fel, kan argumentera med dem i ett virtuellt offentligt utrymme få dig att framstå som liten och omogen i andra följares ögon.
Anställ en dedikerad chef för sociala medier
Om varken du eller någon av dina anställda har tillräcklig erfarenhet av sociala medier eller bandbredden för att få denna erfarenhet, överväg att anlita en dedikerad social media manager. Denna person kommer att ta hand om allt som är relaterat till sociala medier, inklusive:
- Testa och implementera nya marknadsföringsstrategier
- Interagerar med följare
- Skapa uppmärksammade inlägg för konvertering
Dessutom, med din tillåtelse, kommer din chef för sociala medier att kunna övervaka sociala medier-baserade reklaminsatser som postboost och bestämma hur mycket du ska annonsera på Facebook.
Om ditt företags nuvarande digitala marknadsföringsstrategi inte inkluderar sociala medier är det absolut nödvändigt att du korrigerar detta så snart du kan.
Det finns verkligen inget annat sätt att skapa en community för ditt företag där de flesta av din publik tillbringar tid när de är online.
I de sociala mediernas tidevarv har inget företag – oavsett hur litet eller hyperlokalt det är – råd att betrakta webbens mest framträdande sociala plattformar som en efterhand.
Lyckligtvis är det långt ifrån en skrämmande uppgift att få ut det mesta av sociala medier, särskilt om de är utrustade med rätt kunskap.