
[ad_1]
Det udda knep eller två används i marknadsföring och reklam för att sälja en produkt. Greenwashing är ett sådant knep som vissa företag använder för att sälja sina produkter. Det handlar om att göra falska eller vilseledande påståenden om hållbarheten hos en produkt eller ett företag i ett försök att framstå som miljövänlig.
Kommer du ihåg när Volkswagen kallades ut för fusk med utsläppstester? Earth.org har tio organisationer kallade ut för greenwashing och det är bara toppen av isberget.
Greenwashing ses ofta bland olika varumärken och marknadsföringskampanjer, varför konsumenterna behöver bättre förstå vad greenwashing är.
Att förstå hur marknadsförare använder greenwashing hjälper dig att känna igen det när du ser det och veta om varumärket är äkta eller inte.
Läs den här affärsbloggen för att lära dig mer om denna lömska marknadsföringsteknik som företag använder idag.
Vad är Greenwashing?
Greenwashing hänvisar till vilseledande marknadsföringsmetoder som används för att främja bilden av att ett företags produkter är miljövänliga.
Var kan du hitta den? Precis överallt.
- Annonser
- Digital marknadsföring
- Marknadsföring i sociala medier
- Produktförpackning
- Säljare hävdar
- Uttalanden på ett företags hemsida
Greenwashing är också känt som grönt bedrägeri, eko-bedrägeri och eko-tvätt.
Historia
Termen greenwashing myntades i början av 1980-talet när miljöpolitiken växte i popularitet. Ordet ”tvätt” syftar på idén att företaget ”snurrar smuts” genom att få något att se rent ut när det verkligen inte är det. Har du hört ordet penningtvätt? Det är att ta smutsiga pengar gjorda av brott och cirkulera dem i ekonomin för att göra det rent. Fastighetstransaktioner är ett vanligt medel för att tvätta ”smutsiga” pengar.
Hur fungerar Greenwashing?
I ett nötskal är greenwashing handlingen att vilseleda konsumenter att tro att en organisations produkter eller tjänster är hållbara när de inte är det. Ibland kanske företaget inte ens är medvetet om att de begår handlingen.
Greenwashing kan förekomma var som helst inom ett företags verksamhet, inklusive dess marknadsföring, reklam och webbplats. Det finns olika sätt som marknadsförare kan vilseleda konsumenter genom att hävda att en produkt är hållbar när den inte är det.
Var kan man hitta Greenwashing?
Några av de vanligaste sätten som företag använder greenwashing till sin fördel inkluderar att göra falska påståenden om:
- Produktens ingredienser
- Deras koldioxidavtryck
- Företagets miljöpåverkan eller till och med underlåtenhet att avslöja produktens skadliga ingredienser
Exempel på greenwashing i marknadsföring
Det finns gott om exempel på greenwashing i marknadsföringen och det är viktigt att kunna upptäcka dem så att man slipper bli lurad.
Produktens ingredienser
Ett företag kan göra falska påståenden om ingredienserna i sin produkt eller använda greenwashing för att få sin produkt att verka mer hållbar än den egentligen är.
Till exempel kan en rengöringsprodukt annonseras som 100 % biologiskt nedbrytbar, men den kan innehålla kemikalier som inte är biologiskt nedbrytbara, trots påståendena på produktens förpackning.
Koldioxidavtryck

Vissa företag kan annonsera att de är koldioxidneutrala eller på annat sätt miljövänliga när de faktiskt inte är det.
Wi-Fi-internetleverantörer har varit kända för att felaktigt hävda att de är koldioxidneutrala, trots att internetanvändning orsakar koldioxidutsläpp. –
Vissa företag kan annonsera att de är koldioxidneutrala eller på annat sätt miljövänliga, men det är de inte.
Påverkan på miljön
Bli inte förvånad om du får veta om ett företag eller ett hushållsmärke som skryter med att de är miljövänliga när de verkligen inte är det.
Ett exempel är oljebolaget Chevron som rapporterats i BusinessNewsDaily, som körde dyra miljökampanjer på TV och radio och tryckta medier men ändå bröt mot Clean Act.
Att inte avslöja produktens skadliga ingredienser
Att göra falska påståenden om deras produkters hållbarhet samtidigt som de inte avslöjar deras skadliga ingredienser är för vanligt. Till exempel kan en rengöringsprodukt annonseras som biologiskt nedbrytbar, men den får inte avslöja att den innehåller kemikalier som inte är biologiskt nedbrytbara.
Varför använder företag Greenwashing?
Marknadsförare använder greenwashing av olika anledningar. Vissa marknadsförare kan vara genuint oroliga för miljön och vill göra sina produkter mer hållbara. Medan andra marknadsförare kanske inte vet att de begår greenwashing.
Plus, med Gen Z som blir äldre och har mer köpkraft, kanske vissa företag försöker vädja till dessa miljömedvetna konsumenter. Hur det än är så gör företag det för att de vet att det fungerar. Konsumenter tenderar att dras till varumärken som de tror är hållbara. Detta kan i slutändan leda till mer försäljning och vinst för företaget.
Slutsats
Greenwashing är en vilseledande marknadsföringspraxis som vissa företag använder för att vilseleda konsumenter att tro att deras produkter är hållbara när de inte är det.
Greenwashing kan förekomma var som helst inom ett företags verksamhet, inklusive dess marknadsföring, reklam och till och med dess webbplats.
Det finns olika sätt som marknadsförare kan vilseleda konsumenter genom att hävda att en produkt är hållbar när den inte är det.
Några av de vanligaste sätten som företag använder greenwashing till sin fördel är att göra falska påståenden om produktens ingredienser, göra falska påståenden om deras koldioxidavtryck, göra falska påståenden om deras miljöpåverkan eller till och med underlåta att avslöja produktens skadliga ingredienser.
Konsumenter bör vara medvetna om tecken på greenwashing för att undvika att falla för falsk reklam. Har du en åsikt? Scrolla ner och lägg till en kommentar.
[ad_2]
Source link