Småföretagare står inför flera hot mot deras företags överlevnad, inklusive teknik och förändringar i kundernas smak. Förändringsledning kan hjälpa ett litet företag att överleva i ett hav av konkurrens.
Vad är Change Management?
För att trivas och växa behöver ett företag förändras och utvecklas. Det är vad förändringsledning handlar om.
Vi vet alla att vi behöver förändras, men de flesta av oss skjuter upp förändringarna eller gör det inte helt. Varför är det så?
Barry Moltz, affärsexpert och författare till Change Masters sätter sig ner med Shawn Hessinger, than verkställande redaktör för Small Biz Trends och förklarar varför det är så och vilken metod du kan använda för att möta denna utmaning direkt istället.
Ring bara Barry Moltz Small Business Expert på www.barrymoltz.com om du behöver mer information efter att ha sett det här senaste avsnittet av Small Biz i:15.
Shawn: Med utgångspunkt från din bok Change Masters undertitel: Hur man gör ändringarna som du redan vet att du behöver göra. Det jag undrar är om småföretag vet att de behöver göra dessa ändringar, vad tar det så lång tid för dem att göra ändringarna?
Barry: Jag skrev den här boken för att många bad dem komma till deras företag och hjälpa dem med förändring.
Så vi träffas, vi satte oss ner och i mycket detaljerade samtal säger vi: Här är vad som är fel; här är problemen; här är förändringarna som vi ska göra. Ett helt utrullningsprogram skapas utifrån det.
Och sedan händer nästan ingenting, säger Barry.
Dessa människor får mycket pengar för att lägga upp en plan och de gör ingenting. Så frågan är varför?
Barry förklarar att orsaken till detta har att göra med biologi – din hjärna är en mönstermaskin, förklarar han.
Om du överlever, skulle den hellre fortsätta att göra det du redan har gjort för att hålla dig vid liv, eller välmående, eller vad det nu är. Jag försöker hjälpa dig att göra den förändring som du vet att du behöver göra och här är metodiken för hur du gör det.
Shawn: Vi vet att förändringar är viktiga i vår verksamhet och våra privata liv. Vilka skulle du säga är de främsta anledningarna till att förändringar är så problematiska?
Barry: Som jag sa tidigare är hjärnan en mönstermaskin. När man blir äldre blir man lat. Vi går hellre till jobbet på exakt samma sätt varje dag eftersom vår hjärna går på autopilot, och vi måste lära oss något nytt. Det är mycket svårare.
Småföretagare använder också uttrycket “Det är bättre djävulen jag känner än djävulen som jag inte känner.”
Barry fortsätter med att säga att att göra en förändring ger en viss typ av okänt, eller ett visst mått av kaos, och människor förändras bara enligt min erfarenhet när de har otroligt mycket smärta. Bara i att vilja lindra det otroligt mycket smärta, kommer de att göra någon form av förändring.
Hur man tar sig förbi ineffektiv förändringshantering
Shawn: Du pratar om hur du behöver förändra kulturen och hur ditt företag fungerar, särskilt om du har anställda eller andra som du måste förklara, “Hej, vi kommer att förändra hur vi gör något.” Kan du prata lite om det och vad som är involverat i den processen?
Barry: Det första du måste vara försiktig med är att du inte gör för många ändringar på en gång eftersom ägaren gör “veckans förändring” för många anställda och småföretag.
“Den här veckan gör vi det på det här sättet och nästa vecka gör vi det på ett annat sätt,” så de tar inte allvar med några förändringar och säger “Ah, du vet, Joe kommer att göra en annan förändring nästa vecka. Varför ska jag jobba med den här typen av saker.”
Så om du effektivt kan göra förändringar själv kan du hjälpa andra i organisationen att göra dessa förändringar.
Nu, uppenbarligen en av de största förändringarna som måste göras i år sedan dess människor har så ont om personal är att ägarna måste verkligen börja bry sig om sina anställda, säger Barry.
Och inte bara låtsas bry sig om sina anställda – utan verkligen gå ner och ta reda på hur verksamheten passar in i deras liv och verkligen förstå utmaningen de går igenom.
Och utöver det, gör en förändring och du måste betala dem väl. Vi måste komma ihåg att höjningen på 5 % inte minskar den längre när inflationen är 8 %.
Förändringshanteringsprocessen
Shawn: Kan du ge oss ett fiktivt exempel från dina år av erfarenhet på vad förändringen först och främst skulle vara och vilka åtgärder du skulle vidta för att genomföra den?
Barry: Det som verkligen är bra med boken Change Masters är att det finns ett förändringsark på baksidan som du kan fylla i, och det ger dig 20 steg för steg för att gå igenom det.
Och en av förändringarna som många företag behöver göra är att deras prospektpipeline inte är tillräckligt stor. Jag pratade om detta i min förra bok som heter Bounce.
Barry tillägger att de fastnar i vad jag kallar dubbelspiralfällan, där de går ut och säljer saker… de utför inte verksamheten. Men så fort de börjar driva verksamheten slutar de gå ut och sälja och marknadsföra, så deras prospektpipeline är ganska låg. Så det är ett av problemen.
Han säger att den första frågan du måste fråga dig själv är vilken förändring jag vill göra? Du måste formulera det.
Och den andra saken är vad gör du just nu istället för att göra den saken? Till exempel, om jag vill ha fler prospekt i min pipeline, vad jag förmodligen gör nu är ingenting, jag väntar bara på remisser för att få prospekt.
Fråga #3 är verkligen viktig: varför vill du göra den förändringen? För om du inte har en bra inre motivation, eller den inte bygger på att övervinna någon form av smärta, kommer du förmodligen inte att göra det.
Barry förklarar att den största anledningen till att människor vill ha fler framtidsutsikter i sin pipeline är att deras försäljning är för låg och att de inte kan generera tillräckligt med pengar för att försörja sig själva eller människorna i deras verksamhet.
Och sedan är den fjärde frågan: ja, om du inte gör det här, vad kommer att hända? Tja, det som kanske kommer att hända i det här exemplet är att jag inte kommer att ha tillräckligt med pengar för att betala min personal.
Och sedan går det vidare till vad som inspirerade dig att göra förändringen? Vad gör dig obekväm med förändringen? Alla sådana saker.
Så det krävs väldigt, väldigt små steg; vad är en av de första sakerna du bör göra för att göra denna förändring. Många av oss gör inte ändringar för att de är för stora – sprången är helt enkelt för stora över avgrunden.
I det här fallet vill jag ha fler möjligheter för min pipeline. Du säger inte, “OK, jag ska gå ut och kontakta dessa människor.” Det första mycket lilla steget du tar är, OK, vilka är egentligen mina målkunder, vilken smärta löser jag för dem och har de pengar för att lösa den smärtan, och var umgås de?
Det är det allra, allra första lilla steget istället för att säga: “Låt mig ringa och ringa några samtal.” Det är ett för stort språng för så många människor.
Läs mer om att hantera förändringar
Se till att kolla in resten av videon där Barry Moltz vidare diskuterar processen som får dig att framgångsrikt göra de ändringar du redan vet att du behöver. Dessutom, om du planerar att införliva det i ditt lilla företag efter att ha sett, var noga med att meddela oss i kommentarerna för Göra ändringar i ditt företag.
Lyssna på SoundCloud:
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.