

Arbetsledningar som tjänsteleverantörer fick genom sin prenumeration på HomeAdvisor översattes ofta inte till kontrakterat arbete.
Det är enligt Federal Trade Commission (FTC), som har anklagat HomeAdvisor för vilseledande tjänsteleverantörer om kvaliteten och källan till de leads som webbplatsen gav.
Enligt FTC har HomeAdvisor (en Angi affiliate) vilselett tjänsteleverantörer sedan 2014.
FTC Slaps HomeAdvisor för vilseledande småföretagstjänsteleverantörer
Mitchell J. Katz, FTC Office of Public Affairs, sa att HomeAdvisor gjorde falska påståenden om hur stor andel av potentiella kunder som skulle förvandlas till jobb.
“De (HomeAdvisor) annonserade en andel som en procentandel av remisserna som blev bokade jobb för att utföra arbete,” förklarade Katz. “Dessa priser var högre än vad HomeAdvisors egna data stödde.”
Prenumeranter på webbplatsen är tjänsteleverantörer, såsom entreprenörer och specialister inom gräsvård. Förutom en årlig prenumerationsavgift ($288), betalar tjänsteleverantörerna per lead. De kan också lägga till en månatlig prenumeration ($60) till mHelpDesk, som är programvara för att schemalägga arbete och bearbeta betalningar.
Källorna och avgifterna för HomeAdvisor-leads
HomeAdvisor genererar leads från faktiska besök på webbplatsen från konsumenter. Leads kommer också från 3rd partimedlemmar, som får leads via webbaserade formulär som fylls i av konsumenter.
Enligt HomeAdvisor varierar kostnaden per lead beroende på typ av arbete och geografisk region. Prenumeranter kan sätta ett “utgiftsmål” för hur mycket pengar de är villiga att spendera på potentiella kunder under en 28-dagarsperiod. Men prenumeranter “kan överskrida utgiftsmålet och bör kontrollera fakturor”, enligt HomeAdvisors webbplats.
Kostnaden per lead via HomeAdvisor varierar från $15 till $60 i genomsnitt men kan vara så hög som $100 per lead på vissa marknader.
Ytterligare FTC-avgifter
Enligt FTC, HomeAdvisor också:
- Tillhandahöll leads som inte matchade den typ av arbete som tjänsteleverantören utför. Till exempel fick en takläggare en ledning för ett gipsarbete.
- Tillhandahöll potentiella kunder som inte matchade tjänsteleverantörens föredragna geografiska plats.
- Förvrängde avgifterna förknippade med ett årligt prenumerationstillägg som heter mHelpDesk. Det fanns ingen gratis månad och mHelpDesk förnyades automatiskt varje månad.
- Tjänsteleverantörer som sökte återbetalning – för dåliga potentiella kunder eller mHelpDesk-prenumerationen – lyckades inte.
Katz sa att en formell utfrågning om anklagelserna kommer att vara hjälp inför en förvaltningsrättsdomare. Det är ännu inte planerat.
Bild: Depositphotos