

Använder du generativa AI-verktyg i din dagliga process?
Momentets hypefunktion, generativ AI kan skapa komplexa visuella och textutdata, baserat på enkla uppmaningar – men dessa utdata är ofta förvrängda, slitna i kanterna eller helt enkelt felaktiga, vilket kan göra det riskabelt att lita på sådana, särskilt i ett professionellt sammanhang.
Men de kan vara till stor hjälp på en rad olika sätt. Och enligt vår senaste LinkedIn-undersökningmånga människor använder dem redan i sitt arbetsliv.
Som du kan se, baserat på nästan 1 300 svar på LinkedIn, angav 67 % av människorna att de verkligen nu använder generativa AI-verktyg i sitt dagliga arbete.
Uppgifterna här är inte specifika, eftersom vi inte frågade vilka typer av saker människor använder generativ AI till. Men det är intressant att betrakta resultaten i sammanhanget av Social Media Today-publiken i appen, som främst är marknads- och kommunikationsledare baserade i USA.
Det tyder på att affärsvärlden går snabbt för att integrera dessa nya verktyg och bygga in dem i sina processer – vilket understryker behovet för marknadsförare att åtminstone ha en solid förståelse för vad du kan använda dessa verktyg till och hur de ge fördelar för en organisation.
Personligen är jag inte lika hausse på generativa AI-verktyg som vissa andra. Enligt min erfarenhet är de praktiska kompletterande verktyg som kan ge dig ytterligare vinklar och element att överväga, men de är inte grossistersättningar för riktiga människor, eller expertis som sådan. Du behöver fortfarande veta om utgångarna är korrekta och/eller hur du förfinar dem. I grund och botten kan du inte lita på vad dessa verktyg ger dig i sig, vilket är anledningen till att du behöver den ytterligare kunskapen och färdighetsbasen för att kunna använda dem på bästa sätt.
Men de kan vara praktiska, och de kan hjälpa dig att maximera dina processer, om du tar dig tid att förstå deras gränser och var de passar.
Och baserat på dessa siffror gör många människor precis det.
Om du vill lära dig mer om generativa AI-verktyg har LinkedIn redan en rad LinkedIn Learning-kurser i ämnet.