

Nästan två av tre ledare för småföretag (SMB) säger att förändring är den nya konstanten på arbetsplatsen, enligt vår senaste Adobe Future of Time 2022-studie. Från ekonomisk instabilitet och inflation (70 %) till klimatförändringar (58 %) till covid-19-varianter (53 %), SMB-ledare har verkliga bekymmer som påverkar deras företag – och förmågan att anpassa sig till dessa förändringar har blivit viktigare än någonsin.
Att navigera i ständig förändring och osäkerhet är komplext, och SMB-ledare kan inte göra det ensamma. Företagsledare säger till mig att de behöver rätt digitala verktyg för att hantera problem med leveranskedjan, möjliggöra flexibelt arbete för anställda, se till att de håller sig uppdaterade om de senaste hållbarhetskraven, upptäcka och anpassa sig till förändrade kundbeteenden och mycket mer. De berättar att utan de rätta digitala verktygen står deras förmåga att konkurrera, förnya sig, vara mer produktiv och samarbeta effektivt mellan platser och plattformar på spel.
Förändring på arbetsplatsen
Vår forskning visade att globala osäkerheter har gjort det svårt att fokusera på jobbet och nästan hälften av SMB-ledare känner sig improduktiva på jobbet när de får reda på ett negativt nyhetsmeddelande. Faktum är att de fastnar i att “doomscrolling” genom negativa nyheter och förlorar i genomsnitt tre timmar per dag på nyhetskonsumtion jämfört med för ett år sedan.
Samtidigt säger mer än hälften av SMB-ledarna att arbetet är en välkommen distraktion.
Innovation drivs av osäkerhet
Nödvändighet är uppfinningarnas moder och jag har sett SMB-ledare ta sig till tillfället. Vår forskning fann också att sju av tio SMB-ledare säger att global osäkerhet tvingar deras företag att förnya sig och hitta nya sätt att samarbeta. Det är ansvarigt för att vässa deras entreprenöriella tankesätt och förnya sig i sin position.
Den här innovationen kan komma på många sätt, och för en tredjedel av SMB-ledarna manifesteras den i att anta ny teknik eller uppgradera befintliga för anställda. Fördelarna har varit omedelbara eftersom mer än två av tre anställda säger att de förlitar sig på digitala verktyg för sinnesfrid på jobbet inför ständiga förändringar.
Sjukvårdsföretaget Regeneron anser att all teknik bör vara i syfte att stödja människor. Dokumentation är avgörande inom det farmaceutiska och medicinska området, så Regeneron implementerade Adobe Acrobat Sign som minskade bearbetningstiden för kontraktserbjudanden med 96 %, från 2 timmar till 4,8 minuter, vilket gav sina anställda mer tid för kreativ problemlösning och samarbete.
SMB-ledare fortsätter att anta utmaningen och förväntar sig att framtida investeringar i digitala verktyg kommer att öka produktiviteten (86 %), hantera osäkerhet (75 %), samarbete (81 %), innovation (84 %) och behålla (72 %). ).
Adobe presenterar nya verktyg för småföretag
Nästan 70 % av små och medelstora företag är nu beroende av digitala lösningar för att göra mer med mindre i brist på arbetskraft. Att bearbeta ett pappersdokument tar mycket tid, vilket i sin tur leder till pengar. För små och medelstora företag med begränsade resurser är kostnaden hög både vad gäller mänskligt och ekonomiskt kapital.
För att övervinna dessa flaskhalsar i småföretagsverksamhet har vi tillkännagett nya funktioner inom Creative Cloud, Document Cloud och Experience Cloud. De nya funktionerna kommer att omfatta applikationer som Adobe Acrobat, Adobe Commerce och Adobe Marketo Engage. Detta innebär att mindre tid spenderas på att skriva kontrakt för att konvertera dokument till ett webbformulär.
Vi introducerar också gratis webbaserade verktyg som hjälper småföretag att vidta åtgärder snabbt. Detta inkluderar vattenmärkning, beskärning, redaktion, OCR, stämpling, certifiering och numrering av sidor. De nya funktionerna ger också småföretag varumärkesavtalsmallar med ett företags namn, logotyp och anpassad URL i Adobe Acrobat Pro.
När det gäller att göra dokument lätt tillgängliga överallt kan företag nu konvertera vilket dokument som helst till ett webbformulär. Detta gör att dessa dokument kan infogas på en webbplats samt en delad länk för att samla in data och signaturer.
Om du har många anställda och kunder erbjuder Adobe även stöd för masssignaturer. Detta automatiserar att ett enda dokument skickas till flera mottagare för att signera individuellt. Om betalning är en del av processen har vi ett alternativ för småföretag att skicka betalning tillsammans med dokumenten. Det prisbelönta teaterbolaget Atelier Theatre Actuel använder Adobe Acrobat Sign för att få kontrakt undertecknade för nästan 400 anställda varje månad snabbare och säkrare, vilket bevisar effektiviteten i detta erbjudande.
Omfamna teknik för att hantera osäkerhet
Även om osäkerhet är en del av att göra affärer för entreprenörer av alla storlekar, kan små företag påverkas mer än större företag. Den goda nyheten är att digital teknik idag har ett brett utbud av verktyg för att förbättra kommunikation, dokumentbehandling, ekonomi, HR och praktiskt taget alla andra aspekter av affärsverksamheten.
För småföretagsledare är nyckeln att ta till sig dessa digitala verktyg, använda dem och introducera nya effektivitetsnivåer för att hantera osäkerheten i världen de verkar i.
Av Claire Darley, Adobe VP of Digital Media Field Sales och Worldwide Customer Support
Bild: Depositphotos