

När patientefterfrågan är hög är det få saker som är viktigare för en organisation än produktivitet och effektivitet. Tyvärr kämpar de flesta vårdorganisationer på denna front. Att hitta lösningar kan betyda skillnaden mellan att hamna på efterkälken och öka lönsamheten.
Om du vill öka produktiviteten inom ditt företag och omvandla dina processer till att bli mer effektiva, börjar det med en djupdykning i ditt förhållningssätt. Du vill skapa specifika riktmärken, eliminera uppsägningar, undvika silos och rekrytera rätt personer.
I den här artikeln kommer vi att utforska vart och ett av dessa kritiska steg för att hjälpa dig att komma in på en positiv bana.
4 Produktivitets- och prestandatips
När du tänker på produktivitet och effektivitet inom din organisation, se till att du prioriterar rätt åtgärdssteg. Här är flera tips som får dig att gå i en positiv riktning:
1. Ställ in riktmärken
Du kan omöjligt vara så produktiv och effektiv som du vill utan att ha en konkret uppfattning om vad det innebär. Med andra ord, säg inte bara “vi vill öka produktiviteten.” Bifoga istället ett nummer till det: “Vi vill se 10 procent fler patienter dagligen.”
Benchmarks ger dig riktning. Och med rätt nyckelprestandaindikatorer (KPI) på plats kan du enkelt spåra dina framsteg i realtid. För att dessa riktmärken ska vara effektiva behöver du rätt datainsamlingsmetoder. Tack och lov är datatillgänglighet inte ett problem i dagens värld. Det finns mjukvara för allt. Hitta rätt verktyg för att samla in data och använd sedan dina företablerade riktmärken för att mäta din prestation inom nyckelområden. Detta ger dig en tydlig indikation på var du behöver förbättra och upprepa.
2. Eliminera uppsägningar
Få saker hämmar produktiviteten mer än uppsägningar. När du känner igen detta förändras allt.
“Hälsovårdspersonal vet att varje minut räknas när det gäller att hantera patienter”, skriver sjukhusadministrationsexperten Diana Hope. “En stunds försening kan innebära förlust av liv, så det är viktigt för kliniker och sjukhus att upprätthålla ett stabilt arbetsflöde och förkorta köerna genom att bli av med dubbletter av data.”
Att eliminera uppsägningar görs vanligtvis genom att strategiskt implementera rätt programvara. Till exempel är verktyg som ScanSTAT en lösning som gör det lättare för sjukhus och vårdorganisationer att hantera hälsoinformation genom att förbättra effektiviteten kring dokumentarkivering, förhandsauktoriseringar, diagramabstraktion, försäkringsverifiering etc. Så länge du ställer in systemet på rätt sätt och upprätta rätt parametrar, ScanSTAT håller dig jordad.
3. Vårdprogramvara
Sedan finns det vårdprogramvara som beväpnar läkare och sjuksköterskor med den information de behöver för att kunna ta emot så många patienter som möjligt. Du kan till och med använda programvara för att eliminera uppsägningar vid utskrivning, för att säkerställa att patienterna inte förlänger sin vistelse och i onödan binder upp resurser som kan ges till andra patienter.
Forcura är ett utmärkt exempel på en intuitiv vårdhanteringsprogramvara som har en robust uppsättning funktioner. Det håller dig organiserad med säker dokumenthantering, strömlinjeformade arbetsflöden, journalspårning, samarbetsportaler och till och med en remissplattform för att effektivisera dina remisser från flera källor och placera dem på en tillgänglig plats.
4. Undvik silos
Silor är en enorm fara som lurar inom de flesta vårdorganisationer. På grund av vårdens natur är det naturligt att organisationer delas upp i avdelningar och specialiteter. Du kan dock inte låta detta påverka din interna kommunikation och transparens.
“Med tanke på att sjukvårdens behov ständigt utvecklas, hjälper det att låta alla i organisationen väga in beslut som kan påverka effektiviteten i hela organisationen”, nämner Hope. “Att ha månatliga möten med cheferna för varje avdelning kan ge viktiga insikter om hur du bäst kan förbättra din sjukvård och avgöra vad det är du behöver kassera.”
Vi är inte förespråkare för att hålla fler möten överlag. (Faktum är att minska frekvensen av möten över hela linjen ett bra sätt att eliminera slöseri med tid och öka produktiviteten.) Ett bra möte mellan avdelningarna per månad kommer dock att hjälpa alla att hålla sig på samma sida. Om inte annat hjälper det att samla in andras insikter och crowdsourca nya idéer.
5. Rekrytera rätt personer
Du kan göra allt rätt ur processsynpunkt, men allt beror på människor. Och det börjar med att rekrytera rätt personer.
De flesta vårdföretag rekryterar baserat på erfarenhet, akademiker och meritförteckningar. Och även om du definitivt behöver personer som är kvalificerade, blanda inte ihop tidigare prestationer med sannolikheten för framtida framgång. Verkligheten är att du kommer att få ut mer av människor som visar tecken på att vara ambitiösa och ha rätt attityd. Det här är människor som du enkelt kan forma till högproduktiva medlemmar i teamet. (De är också lättare att behålla, vilket leder till lägre omsättning och mindre press att ständigt skaffa nya talanger.)
När du rekryterar, fokusera inte så mycket på CV och ansökan. Prioritera istället intervjuer. Med virtuell mötesteknik finns det ingen anledning att du inte kan avsätta 10 timmar per vecka och engagera dig med 25 till 30 sökande. Du lär dig mer i en 20 minuters diskussion än att läsa en 20-sidig ansökan.
Sätta ihop allting
Produktivitet och effektivitet är kärnan i allt du gör som organisation. Du kan ha alla de senaste innovationerna och nymodiga strategierna, men om enskilda teammedlemmar inte presterar på högsta nivå kommer du alltid att ligga ett steg efter. Genom att implementera tipsen som nämns ovan och fortsätta att iterera kan du bli framgångsrik.